Gå til innhold

Hva forventes av far under mors permisjon med baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har nyfødte/ små babyer, og er i permisjon mens far jobber 100%, hva forventer dere av han i det daglige? Dvs; husarbeid, klesvask, gulvvask, bleieskift/byssing om nettene.. osv osv..

Anonymous poster hash: 2ee69...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han tar i et tak der det trengs, trengte ikke sette opp en liste til han siden han er en oppegående mann med øyner i hodet ;)

Skrevet

Heldig du da;)

Her ber jeg, og da gjør han. Men er lei av og mase, så tenkte like greit ta en prat og lage noen "kjøreregler".

Er ikke en "mannen er lat/teit og ubrukelig" tråd, han gjør endel, men er nysgjerrig på hva andre tar som en selvfølge.

Hi

Skrevet

Vet jeg er heldig ;)

Skrevet

Her gjør mannen mest husarbeid og matlaging, når han ikke hjelper til med babyen vår. Vi har en litt krevende baby, uten at jeg ønsker å gå inn på hvorfor det.

Anonymous poster hash: caae5...26c

Skrevet

Når han kom hjem fra jobb forventet jeg at han tilbrakte tid med babyen slik at jeg fikk gjort de tingene som hadde stått på vent hele dagen.

Skrevet

Jeg forventer at vi deler på alt, dvs baby,husarbeid, matlaging osv. Både for meg og min samboer er det en selvfølge.

Anonymous poster hash: 34498...651

Skrevet

Her har vi fordelt det slik at den som er hjemme med babyen har det som jobb.

Husarbeid tar vi når den andre kommer hjem, og fordeler som normalt.

Selvfølgelig, den som er hjemme setter f.eks på en vaskemaskin i løpet av dagen. Men ingen av oss er hjemme for å ha hovedfokus på husarbeid akkurat...

Skrevet

Handling, husarbeid og middagslaging har den med permisjom i stor grad tatt på dagtid. Ettermiddag og kveld har vi delt på det som skal gjøres. Natta har den med permisjon stort sett tatt, med noen unntak for å avlaste når det har vært nødvendig.

Anonymous poster hash: 42168...c16

Skrevet

Med nummer 1 hjalp han med babyen, matlaging og endelig husarbeid. Med nummer 2 tok han veldig mye av det daglige med elste barnet. Og hjalp med stell og ting med babyen. Følte jeg hadde mer kontroll over babytiden med nummer 2. Var tryggere

Skrevet

Kommer helt an på babyen og hvor mye den krever.

Min eldste gjorde det klin umulig å få gjort noe annet enn å være mamma og kun det. Da bidro mannen min med huset når han kom hjem, eller overtok babyen så jeg kunne gjøre husarbeid.

Med nummer to var det helt annerledes, da kom han hjem til strøkent hus og ferdig middag. Og jeg gjorde det samme da han var i permisjon (han hadde mer permisjon enn meg med siste)

Skrevet

Med første barn gjorde han ingenting her hjemme, for han mente det var mitt ansvar siden jeg gikk hjemme. Da han hadde sin del av permisjonen krevde jeg at de samme reglene gjaldt for meg, så med barn nr.2 har jeg en mann som tenker før han sier ja til alle andre, og han tar sin del av arbeidet.

Anonymous poster hash: 816ef...dc2

Skrevet

At han tar i et tak der det trengs, trengte ikke sette opp en liste til han siden han er en oppegående mann med øyner i hodet ;)

Det hun sa.

Han er den ryddige av oss, så han tar alltid hoveddelen av husarbeidet, men han fokuserte veldig på å få tid med babyen når han var hjemme.

Skrevet

Har en lite krevende baby, så får gjort ganske mye hjemme om dagene. Men det er hovedsaklig rydding og støvsuging/vasking av og vasking av klær. Grovvask må gjøres i helgene

Skrevet

Forventet at han bidro, men begge gangene har han gjort veldig mye. Han har vært veldig snill og god mot meg og babyen (og senere storebroren). Handlet, lagde mat, ryddet og bærte opp klær fra vaskerommet. Hadde to ks, og han var veldig opptatt av at jeg ikke skulle løfte noe de første 6 ukene. Senere leverte han broren i barnehagen, jeg hentet stort sett, men da var han hjemme og lagde middag. Han har vært enestående på natta, men de første mnd samsvar jeg med barna pga nattamming. Jeg vasket tøy på dagtid, ryddet, forberedte middag og ellers hadde nok med å ordne meg og babyen, trille tur, delta på barselgruppen og amme. Vi har vaskehjelp en gang i uken, så heldigvis ikke noe tema rundt vasking.

Begge har hatt den innstillingen om at begge gjør det man evnet for å få ting til å gå nogenlunde smertefritt. Ikke noen liste eller krav, heller omtanke for den andre. Han var veldig opptatt av at jeg trengte sunn og næringsrik mat til amming (raste ned i vekt etter fødsel begge gangene), og lagde fristende og sunn mat til meg for at både babyen og jeg skulle få det vi trengte. Samme med søvn, han ville at jeg skulle være uthvilt for å ha overskudd til babyen og unngå depresjon. På den andre siden oppfordret jeg han til å ta en tur ut med gutta, eller ta igjen forfallende arbeid på kontoret. Vi la lista lavt når det gjaldt smårot og fokuserte på babyen og å ha tid og ro rundt oss. Jeg forventet at han kom til å være en snill og omtenksom mann og far under permisjonen, men ble overrasket og rørt over hvor mye omsorg han viste meg på mitt mest sårbare, og hvor god han var mot babyen.

Anonymous poster hash: 03861...0d3

Skrevet

Han lager all maten og har baby på kjøkkenet med seg. Jeg tar meg av all vasking og resten deler vi på.

Anonymous poster hash: 5ada6...2e1

Skrevet

Høres ut som de fleste har det slik jeg i utgangspunktet forventer;

Husarbeid fordeles jevnt, så sant det ikke lar seg gjøre med babyen på dagtid.

Jeg stiller nok for høye krav til meg selv, samtidig som jeg krever lite av mannen.

Så når kvelden kommer er jeg helt skutt.

Om vi tar en prat tror jeg nok han tør opp, var bare redd for å bli for kravstor😉

Har to eldre barn også, som nå i ferien har vært hjemme på dagtid. De er ganske så selvstendige, men merker at husarbeid med 3 barn og en hårete hund er en krevende jobb, når man i tillegg bruker endel timer på amming (nattammer også, så begrenset med søvn💤💤)

Har ventet på at han skulle se oppvask/kleshaugen, møkkete gulv, skitne overflater, men er visst forgjeves😝

Men konkrete ting jeg ber om klarer han, så må bare gå igjennom hva som faktisk MÅ gjøres jevnlig så han får rutine på det😄

Ønsker meg lykke til! 😄

HI

Gjest 4+engel
Skrevet

Tydeligvis omtrent ingenting.... *frustrert*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...