Gå til innhold

Noen som kan hjelpe...lov og arverett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om ett hus ( en gård) med flere 100 mål tomt.

Det er 6 arvinger så de eier 1/6 hver.

Men 2/6 har satt million i gjeld huset.

Men de andre vil gjerne få kjøpt ut huset, så spm er om de kan kjøpe ut huset til takst? Slik at gjeld på huset forsvinner og det blir nye eiere?

Noen som har lovverk? Link? Vet ikke hvs jeg skal søke.

Noen jurister her.

Anonymous poster hash: 75ded...247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stor gård går vel til odel. En person.

Anonymous poster hash: 65920...28e
Skrevet

Jeg går ut fra at dette er en gård det ikke er odel på? (Dersom odel gjelder helt egne regler).

Ingen av de seks arvingene har noen rett til å få kjøpe huset fremfor noen av de andre. Dersom ikke alle seks kan enes om at noen skal kjøpe ut de andre, må gården legges ut for salg på det åpne markedet.

Anonymous poster hash: 93d7b...2fa
Skrevet

Det er umulig for 2 av arvingene å sette eiendommen i pant alene. Da er den i tilfellet verdt så mye at det ikke betyr noe. Nåværende eier, arvelater, må ha signert dette og har dermed i praksis gitt en gave. Dette har dere ingen rettigheter på.

Anonymous poster hash: 69f49...a25

Skrevet

Her er det snakk om 6 søsken som har arvet 1/6 del hver fra sin mor.

Det praktiseres ingen odelsrett, men det er i prinippet en gård. Men er kun ett feriested nå. Mor som døde etterlot seg dette i arv og alle 6 søskene fikk 1/6 hver. Nå har 2 av de søskene opparbeidet seg gjeld som staten ønsker å kreve inn og siden de ikke eier noe annet så er det deres 1/6 del som de setter gjelden i.

De vil aldri betale gjelden sin( gudene vet hvorfor). Men de 4 andre søskene blir jo litt redd for å miste sitt gamle hjem, nå feriested pga gjelden påført av andre søsken.

Ingen vil vedlikeholde og pusse opp i frykt for at de kaster penger i noe som er dødsdømt...

Det er blitt takstert til 700 000,-

Kan ikke de 4 andre søskene kjøpe ut de to som har satt gjeld i det?

De mister dog sin andel men familiearven beholdes i familien.

Hva er reglene?

Jeg skal sjekke ut link, takk!

Hi

Skrevet

Det praktiseres ingen odelsrett, men det er i prinippet en gård. Men er kun ett feriested nå. Mor som døde etterlot seg dette i arv og alle 6 søskene fikk 1/6 hver. Nå har 2 av de søskene opparbeidet seg gjeld som staten ønsker å kreve inn og siden de ikke eier noe annet så er det deres 1/6 del som de setter gjelden i.

De vil aldri betale gjelden sin( gudene vet hvorfor). Men de 4 andre søskene blir jo litt redd for å miste sitt gamle hjem, nå feriested pga gjelden påført av andre søsken.

Ingen vil vedlikeholde og pusse opp i frykt for at de kaster penger i noe som er dødsdømt...

Hva er reglene?

Hi

Det du snakket om har jo ingenting med arv å gjøre.. Ja, det kan dere. Ta kontakt med kreditor og arvingene.

Skrevet

Hva er reglene?

Hi

Har dere snakket med de to om å kjøpe de ut? Kan være at de bare blir glade for det. Om de har mye gjeld må de uansett selge sin del for å innfri gjeld.

Anonymous poster hash: 65920...28e

Skrevet

De kan selvsagt kjøpe ut de andre, men ikke mot deres vilje.

Anonymous poster hash: 93d7b...2fa

Skrevet

Jeg forstår det som at spørsmålet er om det er lov å kjøpe dem ut til takst (hvis de er enige), eller om kreditorene kan protestere på dette og forlange f.eks. budrunde eller markedspris, sånn at de får dekket mer av gjelden?

Men svaret vet jeg ikke dessverre. :P

Anonymous poster hash: 3a884...2e4
Skrevet

Ble nok feil å kalle det arv kanskje. Men det er deres arv fra mor.

Gjelder ikke meg😊

Men har fått spm om jeg ville se om jeg fant noen lov som sier noe om dette.

Men om de kommer til enighet så kan de 4 andre kjøpe ut de 2 som har ordnet gjeld i barndomshjemmet?

Håpløs situasjon, det er jo ikke sikkert de vil gå med på det siden de går glipp av arven fra mor og mulighetene for gevinster ved salg av tomter.

Men pga gjelden så får de ikke skilt ut tomter ol.

Så da tviholder de på sin 1/6 del. Slik at når de dør, slettes gjelden og barna blir arvinger på vedkommendes 1/6.

Vanskelig!

Det ble gjort noe slikt med hus nr to på gården. Men da hadde kun 2 stykk råd til å betale ut de 4 andre ( kun 2 som hadde gjeld i det) de samme✌️

Men dette huset var mye nyere og hadde høyere takst.

Gjelder ikke meg, jeg arver ikke før om evt min mor går bort.

Hi

Skrevet

Ble nok feil å kalle det arv kanskje. Men det er deres arv fra mor.

Gjelder ikke meg😊

Men har fått spm om jeg ville se om jeg fant noen lov som sier noe om dette.

Men om de kommer til enighet så kan de 4 andre kjøpe ut de 2 som har ordnet gjeld i barndomshjemmet?

Håpløs situasjon, det er jo ikke sikkert de vil gå med på det siden de går glipp av arven fra mor og mulighetene for gevinster ved salg av tomter.

Men pga gjelden så får de ikke skilt ut tomter ol.

Så da tviholder de på sin 1/6 del. Slik at når de dør, slettes gjelden og barna blir arvinger på vedkommendes 1/6.

Vanskelig!

Det ble gjort noe slikt med hus nr to på gården. Men da hadde kun 2 stykk råd til å betale ut de 4 andre ( kun 2 som hadde gjeld i det) de samme✌️

Men dette huset var mye nyere og hadde høyere takst.

Gjelder ikke meg, jeg arver ikke før om evt min mor går bort.

Hi

Dette henger ikke på greip i det hele tatt. Ingen gjeld blir slettet når folk dør mens eiendom passerer til arving. Her har noen ment masse om tinh de ikke har greie på. Ring en advokat og få hjelp, for denne gjengen famler jo rundt i fullstendig villfarelse.

Skrevet

Gjelden slettes ikke, den bare overføres til arvingene.

Anonymous poster hash: 985ad...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...