Gå til innhold

Min mor bestemte navnet på barnet mitt. Og jeg hater navnet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid med en gutt i 2010, og gledet meg veldig. Vi snakket mye om navn, barnefar og jeg. Ønsket dobbeltnavn, gjerne litt sjeldent, men ikke for spesielt.

Vi kom tidlig frem til et navn, som vi begge elsket.

Min mor kom på banen, og mente at navnet var feil. Og gjennom flere mnd, klarte hun på et eller annet vis å manipulere/hjernevaske meg til å velge dette navnet hun kom med. Riktignok et sterkt familienavn, sjeldent... Men jeg klarer ikke venne meg til det.

Gutten er straks 4. Og forsatt ser jeg på ham, og jeg ser Isak. Min Isak. Men han heter ikke Isak.... Det føles så feil. Og jeg er så bitter på min mor.. Hvordan i alle dager kan jeg ha latt meg lure trill rundt?

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Jeg er bare bitter.

Hun forstår ikke hvorfor jeg reagerer. "Det var navnet hans hele tiden! " sier hun.

Men det var mitt barn! Ikke hennes...

Anonymous poster hash: 9eb4c...f8a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt seint å gjøre noe med nå kanskje? :(

Anonymous poster hash: b123b...f16
Skrevet

Litt seint å gjøre noe med nå kanskje? :(

Anonymous poster hash: b123b...f16

Bare å endre navnet hvis barnet er enig. Her var far ikke enig i barnets mellomnavn så vi droppet det. Nå som barnet er 9 år, far er død og har ikke hatt kontakt med barnet (frivillig) i 3 år før han døde, tok vi og innførte mellomnavn på ham, som han nå bruker som hovednavn. Ikke noe problem der.

Anonymous poster hash: 29630...66a

Skrevet

Utrolig merkelig at også mannen din gikk med på dette.

Anonymous poster hash: d2c8c...2dd
Skrevet

Hva  med å gi han Isak som mellomnavn? Jeg ville ikke brydd meg om det ikke passet med det navnet han har nå. Etterhvert som han blir større kan han selv velge hvem av navnene han vil bruke.

Skrevet

Svigermor prøvde seg på å velge fornavn, hun fortalte hele slekta si at han heter "Jonas" før han ble født. Vi valge et helt annet navn og hun ble sur og sint, hun ble også sint på valg av etternavn. Vi valgte faktisk HENNES sjeldne pikenavn som mellomnavn og mitt sjeldne etternavn som etternavn, men hun var uenig, han skulle i følge henne kun ha svigerfar sitt navn. Og ved å hevde noe ganske ille, en alvorlig løgn (vil ikke legge ut om det), så gikk vi med på under kampens heter svigerfar sitt etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Var faktisk samboer som foreslo hennes og mitt etternavn, så ikke noe jeg stod bak men likte det. Men nå har han altså et mellomnavn og et etternavn som overhodet ikke passer sammen :( Angrer! Og ikke bare derfor. Men lar bare vær å bruke det, bruker det når vi må.

Men helt klart verre med fornavn, er jo det man sier hele tiden. Legg til Isak eller bytt det helt med Isak. Flok som manipulerer og kjører over andre er fæle!

Anonymous poster hash: 78beb...f1d

Skrevet

Virkelig, som er voksent menneske og kommende mor var du så svak at du ikke klarte å ta en avgjørelse selv på navn? Er man så svak og lite i stand til å ta selvstendige avgjørelser burde man vente til man blir mer voksen med å få barn!

Skrevet

Virkelig, som er voksent menneske og kommende mor var du så svak at du ikke klarte å ta en avgjørelse selv på navn? Er man så svak og lite i stand til å ta selvstendige avgjørelser burde man vente til man blir mer voksen med å få barn!

Ettersom du ikke kjenner meg, situasjonen eller familien, så velger jeg helt enkelt å bare smile og trekke på skuldrene til denne kommentaren :)

HI

Skrevet

Hva heter gutten da?

Kan han hete Isak xxxx, altså det navnet han har nå.

Passer det kan du begynne å bruke begge navnene en periode og før han når skolestart fase ut det gamle navnet.

Så når han begynner på skolen heter han Isak x Hansen feks.

Syns forresten det er rart at din mor har då mye makt over deg at hun velger navn på babyen. Hva sa guttens far til dette?

Anonymous poster hash: 16ecc...2a1

Gjest MammaTilFelix
Skrevet

Wow... Rolig der, frøken!

Skrevet

Til dere andre, han har 2 navn allerede. Så det blir ikke aktuelt å bruke Isak som mellomnavn. Jeg får bruke det hvis jeg får en gutt til, forhåpentligvis. Det er for sent å gjøre noe med det. Det bare plager meg, at jeg gikk med på det. Far hadde ikke noe problem med det nye navnet, han syntes det var helt ok. 

Utrolig at ens mor skal ha så stor innvirkning på psyken, selv i voksen alder. Generelt klarer hun å komme under huden min fortsatt. :(

HI

Skrevet

Tilbøyelig til å være enig med sint biltyv her. Hvis du lot din mor ta dette valget for deg syns jeg vel du var litt svak. Det er iallefall ingen grunn til å være bitter på henne nå, fire år etter. Da må du være voksen nok til å leve med konsekvensene av valget ditt.

Skrevet

Ja ja, vi har hørt meningene dine før, at du ELSKER å slå folk som ligger nede. Som er blitt voldtatt, utsatt for utroskap og diverse. Hvorfor forsvinner du ikke fra forumet egentlig, og melder deg inn i en krangleklubb eller noe sånt?

Skrevet

Ettersom du ikke kjenner meg, situasjonen eller familien, så velger jeg helt enkelt å bare smile og trekke på skuldrene til denne kommentaren :)

HI

Eller du kan reflektere over det jeg sa og finne ut hvordan du kan lære å stå opp for deg selv og ditt liv......
Skrevet

Ja ja, vi har hørt meningene dine før, at du ELSKER å slå folk som ligger nede. Som er blitt voldtatt, utsatt for utroskap og diverse. Hvorfor forsvinner du ikke fra forumet egentlig, og melder deg inn i en krangleklubb eller noe sånt?

Hehe, nå er det dere sinte anonyme som tillegger meg meninger jeg ikke har ang voldtekt da. Men la gå😉

Er nok av krangling her så trenger ikke finne noe annet forum👍

Skrevet

Hehe, nå er det dere sinte anonyme som tillegger meg meninger jeg ikke har ang voldtekt da. Men la gå

Er nok av krangling her så trenger ikke finne noe annet forum

trenger ikke å tillegge meninger når du selv skriver det du skriver. Hver gang det dukker opp folk som har det tøft må du trykke dem ned i søla.

Skrevet

Hehe, nå er det dere sinte anonyme som tillegger meg meninger jeg ikke har ang voldtekt da. Men la gå

Er nok av krangling her så trenger ikke finne noe annet forum

trenger ikke å tillegge meninger når du selv skriver det du skriver. Hver gang det dukker opp folk som har det tøft må du trykke dem ned i søla.

Ok😉
Skrevet

Jeg liker ikke tonen i svaret til biltyven, men innholdsmessig er jeg enig. Du er voksen, du har satt et barn til verden, du lot mamma bestemme barnets navn, nå angrer du. Da har du to alternativer - bytt navnet eller endre måten du tenker rundt det. Og ikke minst - ta et oppgjør med moren din. Mistenker nemlig at denne angringen handler mer om at det er et symbol for hvordan moren din behandler deg.

Skrevet

Jeg liker ikke tonen i svaret til biltyven, men innholdsmessig er jeg enig. Du er voksen, du har satt et barn til verden, du lot mamma bestemme barnets navn, nå angrer du. Da har du to alternativer - bytt navnet eller endre måten du tenker rundt det. Og ikke minst - ta et oppgjør med moren din. Mistenker nemlig at denne angringen handler mer om at det er et symbol for hvordan moren din behandler deg.

Er også enig, men det MÅ da gå å la være å svare så stygt til folk og hevde at de ikke burde ha hatt barn. Det er det styggeste noen kan si til en mor, at hun ikke burde ha vært mor. Noe som VIRKELIG sårer. Hva er vitsen med å såre folk du ikke kjenner med vilje?

Skrevet

Du valgte faktisk selv, moren din sto ikke med hagle og tvang deg.

Neste gang får du be henne holde navneforslag for seg selv hvis du ikke klarer bestemme selv :)

Skrevet (endret)

Det virker på meg som om moren din har en stor makt over deg, større enn du kanskje aner. Problemet med folk som manipulerer ( tilgi meg om jeg konkluderer litt for raskt her, men det høres ut som om hun manipulerer deg og kanskje andre folk i rundt seg?) er at de aldri virker fornøyde, og på ett eller annet vis har de så stor makt over en at man strekke seg langt for å tilfredstille de. Dette kan være ubevisst, jeg tenker det er noe som kan ha pregt forholdet deres under hele oppveksten og kan kanskje forklare årsaken til at hun klarte å " lure" deg i å velge ett navn du i utgangspunktet ikke ville ha.

Du kan ikke endre fortiden men du kan påvirke fremtiden. Ta fra henne makten hun har over deg! Søk hjelp, snakk gjerne med fastlegen din, kanskje han kan hjelpe deg videre. Sånne mennesker må man konfrontere, rett deg opp i ryggen, se henne i øynene å si klart tydelig NEi neste gang hun prøver seg igjen. Du trenger ikke forklare henne, bare snu deg å gå, så kan hun stå der å krangle med seg selv;) Å ja, det er skummelt, men du skal se at det ikke er så farlig. Det blir lettere.

Overse de negative svarene du har fått her. Noen som ikke skjønner det ikke bare er å "ta seg sammen" når det ligger så mye mer bak. Lykke til:)

Endret av Ragna_Rekkverk
Skrevet

Du kan fint skifte navnet hans, jeg fikk fornavnet mitt byttet til noe annet som barn og det gikk helt greit.

Anonymous poster hash: 51710...e3a
Skrevet

Synes ikkje du skal vere bitter på mor di for at ho engasjerte seg og kom med meiningar om namnet.  Det var du som let henne påverke deg.  Neste gang diskuterer de ikkje namn med familien (det har vore mi erfaring og) og kanskje du får ein liten Isak :)

Skrevet

Enig!

Anonymous poster hash: a43b0...682

Skrevet

Er også enig, men det MÅ da gå å la være å svare så stygt til folk og hevde at de ikke burde ha hatt barn. Det er det styggeste noen kan si til en mor, at hun ikke burde ha vært mor. Noe som VIRKELIG sårer. Hva er vitsen med å såre folk du ikke kjenner med vilje?

Jeg sa ikke at hun ikke burde ha barn men at hun burde vente til hun ble mer voksen. Det er tydelig at det ligger myyyye mer bak enn at mora valgte navn for hu. Og det burde tas tak i slik at hun kan bli en voksen, selvstendig mor som tar egne beslutninger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...