Gå til innhold

Dere med barn på 10-14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye snoker/tar barna deres hjemme? Tenker da på ting som brus, is, snop osv, men også andre ting som for eksempel åpne en pakke med pølser og spise fra denne, åpne en vaniljesaus og drikke fra denne ol. Vi pleier normalt ikke å ha så mye av dette liggende, men i perioder er det litt. F.eks. kjøpt inn brus til en bursdag og så er det 1/3 igjen etterpå, eller en del is til varme sommerdager, eller at det er litt lørdagsgodt igjen etter en lørdag, pølser til en barnebursdag osv.

Det jeg er ute etter er å finne ut hva som kan regnes som normalen, og hva dere anser som akseptabelt at barnet tar. Jeg mener, "alle" barn småsnoker vel litt av og til? F.eks. sniker seg til 1-2 ting fra godteposen og lignende, men hvor mye er normalt?

Anonymous poster hash: 496ad...3b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror oppriktig talt at verken mine eller min kjærestes barn snoker noe som helst.

Skrevet

Min gutt på 11 år snoker alltid i skapene etter noe godt eller noe han har lyst på. Derfor har vi aldri noe godt i kjøkkenskapet. Slike ting må gjemmes langt bort og han må ikke vite om at vi har et "lager". Da spinner han rundt og får ikke fred.

Har han vært alene hjemme, f.eks etter skolen, så står alle kjøkkenskapene på vidt gap og vi kan se spor etter han. Litt flatbrødsmuler her og der, siste slanten av en 2 mnd gammel cola er borte, tom maisboks i stua, yoghurtene vi kjøpte dagen før er alle borte osv

Har vi is er det tomt etter en dag.

Hvis han skal la vær å forsyne seg må vi si det til han kort tid i forveien og være veldig spesifikk. "Du får ikke ta den siste yoghurten". Da rører han det ikke.Men det som er sagt i dag er glemt i morgen, så vi må ta samme runden hver eneste dag. 

Dette er ikke normalt.

Årsaken til at han er sånn er fordi han ikke spiser på skolen (spisevegring og litt tvangstanker) og derfor er blodsukkeret veldig lavt når han kommer hjem. Han har i tillegg mild adhd.

Anonymous poster hash: 24c1e...267
Skrevet

Min gutt på 11 år snoker alltid i skapene etter noe godt eller noe han har lyst på. Derfor har vi aldri noe godt i kjøkkenskapet. Slike ting må gjemmes langt bort og han må ikke vite om at vi har et "lager". Da spinner han rundt og får ikke fred.

Har han vært alene hjemme, f.eks etter skolen, så står alle kjøkkenskapene på vidt gap og vi kan se spor etter han. Litt flatbrødsmuler her og der, siste slanten av en 2 mnd gammel cola er borte, tom maisboks i stua, yoghurtene vi kjøpte dagen før er alle borte osv

Hvis han skal la vær å forsyne seg må vi si det til han kort tid i forveien og være veldig spesifikk. "Du får ikke ta den siste yoghurten". Da rører han det ikke.Men det som er sagt i dag er glemt i morgen, så vi må ta samme runden hver eneste dag. 

Dette er ikke normalt.

Årsaken til at han er sånn er fordi han ikke spiser på skolen (spisevegring og litt tvangstanker) og derfor er blodsukkeret veldig lavt når han kommer hjem. Han har i tillegg mild adhd.

Å, så "godt" å se at det er flere! Gutten vår på 12 år er helt lik! Han har Tourettes og ADHD og er alltid sulten og søtsyk (bruker enorme mengder med energi på tics), og har jo da i tillegg reguleringsvansker og lav impulskontroll. Han er helt lik deres gutt. Alt spises med mindre han, som deres, får en helt spesifikk beskjed om å ikke røre akkurat den tingen. Vi kan f.eks. ha kjøpt en 6-pakning med krone-is, og når vi kommer hjem har han tatt 4-5 av dem.

Det jeg gjerne vil vite er hvor mye som er mer normalt å ta, altså hvor vi skal jobbe mot. Vi holder på å rydde plass i boden nå til frys og matskap som skal kunne låses, men han må jo også lære seg teknikker for å ikke overdrive inntaket og hva han tar (foreløpig er han tynn som en strek).

HI

Skrevet

Hvor mye snoker/tar barna deres hjemme? Tenker da på ting som brus, is, snop osv, men også andre ting som for eksempel åpne en pakke med pølser og spise fra denne, åpne en vaniljesaus og drikke fra denne ol. Vi pleier normalt ikke å ha så mye av dette liggende, men i perioder er det litt. F.eks. kjøpt inn brus til en bursdag og så er det 1/3 igjen etterpå, eller en del is til varme sommerdager, eller at det er litt lørdagsgodt igjen etter en lørdag, pølser til en barnebursdag osv.

Det jeg er ute etter er å finne ut hva som kan regnes som normalen, og hva dere anser som akseptabelt at barnet tar. Jeg mener, "alle" barn småsnoker vel litt av og til? F.eks. sniker seg til 1-2 ting fra godteposen og lignende, men hvor mye er normalt?

Min 10-åring har aldri tatt noenuten lov! Han går og finner seg mat og sånt, men om han har lyst på is eller noe, ringer han meg faktisk på jobb og spør!

Anonymous poster hash: 5dffd...d89

Skrevet

Dette er ikke normalt.

Å, så "godt" å se at det er flere! Gutten vår på 12 år er helt lik! Han har Tourettes og ADHD og er alltid sulten og søtsyk (bruker enorme mengder med energi på tics), og har jo da i tillegg reguleringsvansker og lav impulskontroll. Han er helt lik deres gutt. Alt spises med mindre han, som deres, får en helt spesifikk beskjed om å ikke røre akkurat den tingen. Vi kan f.eks. ha kjøpt en 6-pakning med krone-is, og når vi kommer hjem har han tatt 4-5 av dem.

Det jeg gjerne vil vite er hvor mye som er mer normalt å ta, altså hvor vi skal jobbe mot. Vi holder på å rydde plass i boden nå til frys og matskap som skal kunne låses, men han må jo også lære seg teknikker for å ikke overdrive inntaket og hva han tar (foreløpig er han tynn som en strek).

HI

Vår er også tynn som en strek, men er redd det går motsatt vei når han kommer i midten av tenårene og han styrer sine egne penger litt mer. Kan se for meg at det blir mye skoleboller og brus. Og at han går fra undervektig til overvektig.

Det er normalt å snoke litt og etter min mening bør jo det være lov ;) Mine andre barn spør stort sett pent før de forsyner seg av hva det måtte være. Litt snoking er det jo når vi ikke er hjemme, men med en gang vi entrer døren så forter de seg å fortelle hva de har spist og at de håper det var greit. 

Så lenge blodsukkeret hans er normalt så snoker han ikke, men selv om vi til enhver tid passer på blodsukkeret hans, så vil jo han alltid ha problemer med selvkontroll. Derfor gjemmer vi bort/lar være å ha i huset, samtidig som vi hele tiden terper på at han må spørre og tenke, og viser han gjennom vår atferd hva som er "normalt".  En dag skal han jo flytte ut. Heldigvis lenge til enda :P

Gjest lillehi
Skrevet

De få gangene vi har noe ekstra i skapene spør hun alltid før hun tar noe. 14 år😃

Skrevet

Gutter på 10 og 12 og det tar aldri noe uten lov.

Jeg vet 10 åringen snoker litt i en åpen chipspose feks, men tar aldri brus, is, kjeks osv uten å spørre.

Vi kan faktisk ha en skål sjokolade på benken og de hadde nok ringt meg på jobb for å spørre om de kunne tatt fra skålen.

De forsyner seg av vanlig mat etter skoletid, men tror faktisk de pleier ringe viss de vil ha yoghurt eller andre ting. Ikke regler vi har, bare blitt sånn.

Anonymous poster hash: eee82...ae1

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå er min bare 10, men hun tar ikke noe uten lov. Dvs, hvis vi ikke er hjemme ringer hun enten for å spørre, eller møter oss i døra når vi kommer for å bekjenne sine synder. Han på 7 derimot kan godt finne på å ta noe, men han sier gjerne ifra. Jeg ber de spørre først, og det respekterer de stort sett. Ting som mat (alla pølser) går de ikke å snoper på. Det er mer kjeks, joghurt og sånne ting.

Skrevet

Hm, ok, så normalen later til å være at de fleste barn er i stand til å spørre først, ev. bare tar bitte litt av noe det er mye av (pakke med kjeks, pose med chips osv).

Jeg setter pris på svarene deres, for det er viktig for meg å ha en "mal" å jobbe etter med gutten vår som jo ikke er det minste normal på akkurat dette området. Vi har andre barn også, og de er slik som dere beskriver. De spør først, eller tar bare bitte litt av noe det er mye av, men jeg lurte på om de kanskje var ekstra forsiktige pga fokuset her hjemme på dette ;) Da er nok de normale i hvert fall.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...