Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Nå tenker jeg på når det kommer til aktiviteter og hvilke grenser dere har over hva som er greit og ikke. Her har vi aldri hatt trappegrinn, og alle tre gikk i trappen selv før de kunne gå. Jeg har ikke sprunget etter de om de har gått i trappen, har heller gått bakom for å hindre et evt fall- eller latt dem gå alene. De får hoppe i sofaen, klatre på møbler, turne og bruke kroppen. Men vi godtar ikke springing, hyling og slossing. Lekeslossing er ok, men ikke med for mye lyd. Ute har vi laget klatrevegg som er 2,5 m. Der får de klatre selv om vi ikke følger med. De klatrer i trærne som er både 7-8 og 9 meter høye- om ikke mer. Har også ei trampoline rett nedfor verandaen som er i 2. etasje, og vips en dag så jeg barna sto og hoppet ned på trampolina fra balkongen Og ingen av barna (eldste 8 og yngste 3) har noen gang brukket noe! Men de er tøffe, noen ganger for tøffe, men gud så deilig å ha trygge barn med god selvkontroll, balanse og motorikk Har opplevd mødre der 3.åringen ikke får gå i trappen alene. Noen mødre får hjetrtet i halsen om barna blir kastet i luften i lek! Er det virkelig slik det er på tur å endre seg, eller har jeg bare møtt på noen vel overengstelige mødre?Jeg er kanskje litt slapp, men både jeg og mannen er rett og slett oppvokst med å utforske alt høyt og lavt. Jeg har alltid trodd det var naturlig jeg. Anonymous poster hash: 81530...a89
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Synes du er ganske uansvarlig og har vært veldig heldig. Tror egentlig du troller, ingen lar barn hoppe fra andre ned på trampoline. Men hyle? Nei det er ikke lov. Høres ut som lazy selfish parenting. Anonymous poster hash: 51d23...24e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Vi er nok totalt sett en del strengere enn dere, men mindre strenge på lyder og løping, sånne ting som ikke er potensielt farlig er vi ganske slappe på når vi er hjemme hos oss selv. Ellers er vi litt uenige oss i mellom, jeg lar gjerne barna hoppe i sofaen, mens mannen mener de ikke skal få lov til det, siden han var vitne til at lillebroren falt mot bordkanten og slo ut tenner. Skjønner han godt, det er jo naturlig å bli mer redd for ting man har opplevd selv. Klatring så høyt opp er heldigvis ikke et tema enda, (eldste er 3), og jeg kjenner jeg gruer meg til det blir det, for jeg blir litt nervøs og svimmel av tanken... Tenker jeg skal la mannen sette grensene der, siden han nok er mer rasjonell enn meg, som har høydeskrekk. Anonymous poster hash: 9d66b...a02
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Jeg er streng når det kommer til ting som kan være direkte livsfarlig eller veldig skadelig for barnet. Å hoppe fra hveranda ned på trampoline hadde jeg reagert kraftig på å gitt skyllebøtte uten like! DET hadde jeg absolutt IKKE akseptert! Man skal ta det sikre før det usikre, hjelm når man sykler, sikkerhetsnett på trampoline, belte i bil etc. Trappegrind tenker jeg kan være greit å ha, men ingen nødvendighet hvis man passer på! Jeg kaster barnet i luften i lek, setter han på skuldrene mine mens jeg løper av gårde, han får klatre i sofa, hoppe i sofa og seng, sånn som ikke gir så store skader ved uhell. Mens søsteren min er av den overbeskyttende som ikke klarer at ungen klatrer i sofaen, hun nærmest hylte da jeg satte ungen hennes på skuldrene mine mens vi lekte og gaffel er farlig for ungen kan stikke seg på den. Så det finnes mange varianter der ute. Jeg tenker at jeg er middels streng, mens dere er ganske slappe på det, mens søsteren min er ekstrem!! Anonymous poster hash: ae9b5...262
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg lar barna gjøre mange ting som andre ser på som skummelt, men jeg syns dere lar dem gjøre vanvittige ting. Trappegrind har ikke noe å gjøre med å ikke la barna prøve seg på ting eller utfolde seg, men å la barn som ikke går, krabbe trappa alene, er helt sinnsykt. Alternativet uten trappegrind er jo nettopp å fotfølge barna hele tiden, så de ikke plutselig krabber opp trappa (tar da selvfølgelig utgangspunkt i at dere har en trapp som er sånn at de kan finne på å krabbe opp selv, hvis ikke vil det du skriver om at dere ikke har trappegrind være helt uten mening). Hoppe ned fra 2.etasje og ned i trampolina er også farlig å la barna gjøre. Bein kan barn brekke uavhengig av hva de gjør, mine får gjøre mye, men ikke ting som er direkte farlig sånn som dine, og den ene gangen vi har opplevd at noe har brekt, er en gang ene sto på gulvet og hoppet... Anonymous poster hash: 1f495...098
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Høres akkurat ut som mødre som var før luftpute generasjonen dukket opp Mine er like. De klatrer i trær og fjellvegger. Lager svinghusker i trærne og store tre hytter 15 over bakken. De utforsker og har en utrolig god motorikk. Ikke tar de farlige sjanser, men vurderer hva som kan være tryggest. Sånn jeg var som barn og dette læres videre Anonymous poster hash: 94583...510
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Ettersom vi ikke har trapper selv så er det først nå i det siste sønnen min har begynt å gå i trapper selv å han er snart 3 år. Jeg ser ikke noe galt i at han løper inne så det får han lov til. Skriking og hyling er ikke lov,da minner jeg han på at han må bruke innestemme. Sofaen får han klatre på,å hoppe i mamma sin seng er kjempe gøy! Faren derimot er helt hysterisk! Ute får han ikke lov å løpe for da kan han jo komme vekk kan du skjønne. Han får ikke lov å leke oppi faren sin seng selv om det ikke er snakk om hopping. Sønnen vår liker å ta bilene med oppi voksensengen å leke med de der,men det er visst forbudt hos faren. Når faren skulle ta fergen en hel time med småen på snart 3 år,så forventet faren at han skulle sitte i ro hele tiden! Det syns jeg bare tull! Han må jo få lov å bevege på seg når fergen tar så lang tid! Anonymous poster hash: 3f7e7...41b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Her får toåringen prøve seg på mye rart, men å gå og herje i sofaen her er et stort NEI. Anonymous poster hash: b7ca7...7ad
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Nå tenker jeg på når det kommer til aktiviteter og hvilke grenser dere har over hva som er greit og ikke. Her har vi aldri hatt trappegrinn, og alle tre gikk i trappen selv før de kunne gå. Jeg har ikke sprunget etter de om de har gått i trappen, har heller gått bakom for å hindre et evt fall- eller latt dem gå alene. De får hoppe i sofaen, klatre på møbler, turne og bruke kroppen. Men vi godtar ikke springing, hyling og slossing. Lekeslossing er ok, men ikke med for mye lyd. Ute har vi laget klatrevegg som er 2,5 m. Der får de klatre selv om vi ikke følger med. De klatrer i trærne som er både 7-8 og 9 meter høye- om ikke mer. Har også ei trampoline rett nedfor verandaen som er i 2. etasje, og vips en dag så jeg barna sto og hoppet ned på trampolina fra balkongen Og ingen av barna (eldste 8 og yngste 3) har noen gang brukket noe! Men de er tøffe, noen ganger for tøffe, men gud så deilig å ha trygge barn med god selvkontroll, balanse og motorikk Har opplevd mødre der 3.åringen ikke får gå i trappen alene. Noen mødre får hjetrtet i halsen om barna blir kastet i luften i lek! Er det virkelig slik det er på tur å endre seg, eller har jeg bare møtt på noen vel overengstelige mødre? Jeg er kanskje litt slapp, men både jeg og mannen er rett og slett oppvokst med å utforske alt høyt og lavt. Jeg har alltid trodd det var naturlig jeg. Anonymous poster hash: 81530...a89 Med unntak av å hoppe fra veranda til trampoline, så synes jeg det står respekt av deres holdning og fornuft HI ! Hvis det er mykt underlag under trærne så er det ikke verdens undergang å falle ned og brekke et ben. Det er viktigere at barn får lov til å utforske, leke og være fysiske, enn at de skjermes mot alt som kan gi overkommelige skader. Anonymous poster hash: 02b94...5ef
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Synes du er ganske uansvarlig og har vært veldig heldig. Tror egentlig du troller, ingen lar barn hoppe fra andre ned på trampoline. Men hyle? Nei det er ikke lov. Høres ut som lazy selfish parenting. Anonymous poster hash: 51d23...24e For noe tøv. Anonymous poster hash: 02b94...5ef
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Høres ut som du gir balla! Jeg er ikke hysterisk, men passer da på ting som er livsfarlige. Lar ikke babyen krabbe opp trappen her som er bratt og glatt, hun kan faktisk skade seg skikkeligt om hun faller bakover. Pannen tåler mye mer enn bakhodet, og tenker på nakken og brudd. Anonymous poster hash: c9263...940
valkyrien Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Jeg er ikke hysterisk, men du høres fullstendig uansvarlig ut...
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Ser mange reagerer på at barna får hoppe ned på trampolinen fra verandaen, men skal sies at det er max 1,5 meter. Er verre at dem hopper ned fra lekehyttetaket, der lander dem på stein!Og hvis noen leser, så skriver jeg at jeg har gått bak barna og fulgt med for å forhindre fall. Har aldri sluppet dem alene i trappen før de har vært helt trygge. Men ser at jeg tydeligvis ikke beskytter barna mine godt nok. Er alltid ute med dem, og skulle uhellet være ute så er vi i umiddelbar nærhet Det verste som er skjedd kan jeg si er ganske uansvarlig. Jeg var på jobb mens mannen var hjemme med eldste som da var 2,5 år. Jeg dro hjem i lunsjpausen for å hente noe, og i det jeg kjører opp innkjøringen ser jeg jentunger på taket!!! Da hadde mannen glemt å ta bort stigen etter han hadde snekra på taket!Det er vel eneste gangen jeg virkelig har hatt hjertet i halsen og nesten grått av redsel.Men man må jo holde seg rolig for å ikke skremme barna, det kan gjøre ting mye mye verre!Men skal si dere at jeg er glad jeg har så tøffe barn! Jeg har virkelig troa på at aktiviteten og utfordringene er sunt, og det er mye bedre at de er ute å herjer fra morgen til kveld enn å sitte foran tv, pc, ipad ol! Det er virkelig det verste jeg vet, barn som ikke kan gjøre noe fordi dem skal se ditt eller datt på tv. Hi Anonymous poster hash: 81530...a89
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Vi er strenge ja. Vi forventer at ungene går ut eller på rommet hvis de skal herje, hopping i senger og sofa er forbudt, løping inne gjør vi ikke, vi sitter fint når vi spiser, rydder av bordet etter oss, rydder leker hver kveld(med mindre det er noe spesielt).. Jeg forventer også at ungene snakker normalt til andre, jeg hater frekke og uoppdragne barn. Mine skal spørre pent, og sier jeg nei er det nei. Ute i hagen får de styre på som de vil, men intens hyling er aldri lov uansett. Naboene vil sikkert også sitte ute uten å høre på ulyder i timesvis.. Anonymous poster hash: c5450...9c2
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 Jeg er streng på de tingene som er viktig for meg. Som feks søvn, ta hensyn til folk, lære å dele, hjelm, belte i bil, skolegang. Sikkerhet er viktig. Men om de klatrer og slår seg så kommer jeg ikke løpende. Men hopping i sofa og seng er ikke lov, men det er fordi det ikke er ett hoppeslott. Ikke for noe annet. Men det har skjed de turner og hopper 👍 Spiller fotball og håndball inn. Anonymous poster hash: fb6d2...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå