Gå til innhold

Laktoseintoleranse (samme som i allergi-forumet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skriver her for å høre om noen andre har erfaringer med dette. Jeg har en sønn som nå er 2 år, han har siden fødselen hatt problemer med magen. Veldig urolig, mye luft og veldig løs, tyntflytende avføring (ofte vedlig sur). Siden vi begynte å introdusere mat (rett etter 4mnd) har jeg spurt både leger og helsestasjonen om han kan regere på melk og fikk blankt nei i starten. Da han var 6mnd fikk han laktosefri mme, og ble straks mye bedre, roligere og begynte å sove om natta. Jeg fikk ham inn til en spesialist barnelege da han var 10mnd og spurte om han kunne reagere på laktose, og fikk blankt nei. Små barn reagerer ikke på laktose, det viser seg først i 3-5 års alder, ofte ikke før i tenårene var beskjeden jeg fikk. Men, hun mente at han reagerte på melkeprotein som han ville vokse av seg rundt 12-15mnds alder. Jeg hadde hele tiden gitt ham mme tydelig merket med melkeproteininnhold men uten laktose (dette var en melk vi brukte i utlandet, får ikke tak i i Norge). Vi fikk beksjed om å ikke holde ham borte fra melkeprodukter. Han har fortsatt å være urolig, våkne mye på natta, og som sagt hatt veldig løs avføring. Nå har jeg igjen tatt ham med til en ny lege, for å undersøke om noe annet kan være galt med magen hans. Vi tok mange tester og fikk beskjed tilbake at han har testet positivt på laktasegentest (altså at han er genetisk disponert for å ikke tåle laktose). Men igjen sier legen at han er alt for ung, så det er ikke laktose han reagerer på nå, men at det kan komme senere. 

Jeg føler meg litt som en dum mor som insisterer på denne laktoseintoleransen når alle leger sier jeg tar feil men nå vurderer jeg sterk å teste ut selv. Nå har han fått veldig lite melkeprodukter (og ingen ren drikkemelk) denne sommeren og for første gang har han fin avføring, så nå vurderer jeg å gi ham masse laktose en dag for å se om den løse magen kommer tilbake.

Har andre hatt erfaring med så små barn med laktoseintolleranse? Eller har lignende symptomer, men det har vist seg å være noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på for jeg lurer også:-)

Skrevet

Så klart reagerer små på laktose.

Vi byttet til soyaprodukter så fort ungen ble ett år. Selv om testene er negative så fikk vi en ny unge.

Du kjenner barnet ditt best, så kutt ut melka. Nå driver du med rein tortur ved å stole blindt på hjernedøde leger.

Stakars liten.

Anonymous poster hash: e8b57...f11

Skrevet

Ville ikke kuttet utmelkeprodukter men bruk de uten laktose. Finnes både melk, fløte og rømme.. Ost og smør har nesten ikke laktose. Så lenge du ser det som funker for barnet er det viktigste og ikke hva legen påstår. Du ser hva som er best for gutten din

Anonymous poster hash: 55e16...c7b

Skrevet

Jeg har en gutt som har slite med magen så og si hele livet, men be verre rundt 1 år når han begynte å drikke vanlig melk. Løs avføring med en sur kjemisk lukt, og mye luft. Satte igang prosessen rundt 3 års aldere. Han tok laktose belastning på sykehuset, med svakt utslag, og ultralyd av magen, pluss koloskopi og gastroskopi. Selv med svake utslag på tester mener legene han har laktose intoleranse, Han er og helt fin i magen med lakstosefritt kosthold. 

Høres ut som gutten din har en kraftigere intoleranse, og ta det ikke reagerer så tidelig er bare bullshit.

Anonymous poster hash: 276a9...adc
Skrevet

Så klart reagerer små på laktose.

Vi byttet til soyaprodukter så fort ungen ble ett år. Selv om testene er negative så fikk vi en ny unge.

Du kjenner barnet ditt best, så kutt ut melka. Nå driver du med rein tortur ved å stole blindt på hjernedøde leger.

Stakars liten.

Anonymous poster hash: e8b57...f11

Takk for svar.

Det er også en del av grunnen til at vi har kuttet det meste av melk i sommer (at jeg mener han har best av det og at det er ondt å gjøre ham så vondt), men jeg synes også det er vanskelig å si i mot alt av helsepersonell som sier at melk er så viktig og at det kan være andre tinge han reagerer på. Legen var inne på cøliaki, men det mener jeg ikke kan stemme overhodet da han legger fint på seg og har ingen mangler av vitaminer og mineraler. 

Jeg føler at det er vanskelig å si imot helsepersonell da jeg kan veldig lite omkring intoleranser og allergier, så jeg føler kanskej jeg trenger litt "å slå i bordet med" for å bli tatt seriøst.

Skrevet

Ville ikke kuttet utmelkeprodukter men bruk de uten laktose. Finnes både melk, fløte og rømme.. Ost og smør har nesten ikke laktose. Så lenge du ser det som funker for barnet er det viktigste og ikke hva legen påstår. Du ser hva som er best for gutten din

Anonymous poster hash: 55e16...c7b

Noen glutenfri produkter er også uten lakstose. Gilde go og mager er uten melk. Brunost og prim inneholde mye laktose. Sprett youghurt er laktose redusert. Men tine har og som er laktosefri. soft smør har en blå pakke uten melk.

Enkelte butikker i sverige har mye laktosefritt som vi ikke har her hjemme 

Anonymous poster hash: 276a9...adc

Skrevet

Har en toåringen som har hatt løs, slimete avf siden han begynte å få melkeprodukter. Vi gikk over til laktosereduserte/laktosefrie produkter og syntes han ble litt bedre. Så kom denne sommeren, han har fått noe vanlig melk, mat lages med vanlig melk/fløte, vanlig yoghurt og han har ikke hatt en eneste diaré/slimbleie siden feriestart! Har tatt blodprøver for å sjekke allergier, cøliaki og "alt", prøvene var helt fine.

Tror faktisk det er bakterier i barnehagen min har reagert på...

Går ditt barn i barnehage?

Anonymous poster hash: 938b9...182

Skrevet

Har en toåringen som har hatt løs, slimete avf siden han begynte å få melkeprodukter. Vi gikk over til laktosereduserte/laktosefrie produkter og syntes han ble litt bedre. Så kom denne sommeren, han har fått noe vanlig melk, mat lages med vanlig melk/fløte, vanlig yoghurt og han har ikke hatt en eneste diaré/slimbleie siden feriestart! Har tatt blodprøver for å sjekke allergier, cøliaki og "alt", prøvene var helt fine.

Tror faktisk det er bakterier i barnehagen min har reagert på...

Går ditt barn i barnehage?

Anonymous poster hash: 938b9...182

Ja, min har gått i barnehage siden han var 1 år, men som beskrevet hadde han de samme symptomene lenge før han startet i barnehagen, og han har testet positivt for laktoseintoleranse på gentest. Min spiser også en del melkeprodukter uten problemer (mener jeg) som yoghurt, gulost og stort sett mat i matlaging (varmebehandlet) og litt rømme. Jeg synes også det som er så vanskelig med intoleranse er jo at han tåler litt laktose, men ikke for mye. Det er så vanskelig å vite hvor grensen går, og det er vanskelig da symptomene ikke er umiddelbare slik som allergi, men kan kommet etter timer eller dager og da har han jo spist så mye annet i mellomtiden at det er vanskelig å si at det er melken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...