Gå til innhold

Tenker dere på kostholdet?


Reese

Anbefalte innlegg

Som skrevet tidligere er jeg lav og slank. Men i mine tidligere svangerskap går jeg opp mye i vekt!!

Mellom 35 og 45 kg begge gangene. Jeg dobler omtrent min egen vekt, og dermed kommer helseplagene. Trøsten er jo at kiloene renner fort av igjen etterpå :)

 

Jeg er ikke super flink til dette med kalorier og sånt, men prøvde og ta meg i det med siste mann. Var veldig aktiv og trente mye samt at jeg prøvde å passe på hva jeg stappa i meg. Kiloene kom uansett, og de 2 siste mnd ga jeg F.. og spiste det jeg ville. Ga opp rett og slett.

 

Vanlig vektøkning hos meg er 6-8 kg bare i 1 trimester :o Har gått opp 3 nå, 7+ noe.

 

Er det noen andre her inne som "tenker" litt ekstra for å unngå stor vektøkning?

Hva spiser dere?

Hører gjerne fra alle sammen da tips tas imot med stor takk :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått opp 3 kg ^^ jeg må ærlig inrømme at jeg spiser det jeg har lyst på , kanskje ikke det smarteste :P

 

Har ingen tidligere svangerskapskilo og sammenligne med, men krysser fingrer for at jeg ikke bikker mer enn 15kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Jeg må le. Ser på bilder av meg selv får 3 år siden. Flode lille trille  :fnise:  :fnise:  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada :) Jeg fikk første gang på sommeren 2007, var ekstremt varmt så jeg mistenker MYE vann i kroppen. Det bare forsvant, var vel helt borte etter 3 mnd. Ammingen tar mye :)

Sist gang fikk jeg i Januar, og da tror jeg det var mye muskler egentlig. Var nøye på treningen, og selv om jeg var kjempestor fikk jeg ikke strekkmerker i det svangerskapet. Kroppen var en helt annen med nr 2. 

Jeg satt vel helt stilt i 3 mnd etter fødsel, før jeg begynte å bevege meg. Så 5 mnd tok det da før jeg var nede i normalen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser jeg det jeg har lyst på rett og slett fordi jeg har så sinnsykt dårlig matlyst og blir dårlig av å spise ting som egentlig ikke var 100 % det jeg hadde lyst på:-p Men til gjengjeld er jeg ikke så glad i snop annet enn en gang i ny og ne (typ 1 gang i mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske dårlig, så jeg spiser det jeg har lyst på! Blir en del frukt, så jeg får i meg litt vitaminer:) Men kjøtt og proteiner blir det lite av.. Heldigvis ikke mye den lille på 2cm trenger nå 😃 Jeg har gått ned ca 2kg hittil.. (Er 9+3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg på å slanke meg så til nå har jeg gått ned 3 kg foreløpig i svangerskapet. Vet dette høres litt rart ut, men jeg gjør det i samarbeid med en ernæringsfysiolog. I det siste har jeg levd på loff m smør på samt middagsmat. Dette er jo virkelig ikke bra, men er så usigelig kvalm omtrent hele døgnet og dette er det jeg klarer få i meg. Planen er å ikke legge på meg mer enn 4-5 kg max totalt i svangerskapet og kanskje heller totalt gå ned enn opp. Jeg teller ikke kalorier, men holder meg helt unna alt som inneholder sukker og bare det hjelper enormt mye på vekten hos meg. Kan vel si at jeg har 20-30kg for mye å bære på så hverken jeg eller den lille tar skade av at jeg går ned i vekt. Veide en del mindre da jeg gikk m førstemann, men la på meg ca 20 da jeg var gravid m han og de henger igjen enda (han er nå 17 mnd), så derfor prøver jeg å unngå vektoppgang denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke på det. Prøver å kutte inntaket av sukker/sjokolade i hverdagen, men fyser veldig lett. Men det hjelper å drikke et stort glass med vann eller fun light. 

Jeg spiser til jeg er passelig mett, drikker mye vann og prøver å få i meg fet fisk i hvertfall en gang i uka. 
Tips er å ta en mindre tallerken (frokosttallerken) når du skal spise. Er ingen kostholdsekspert, men om du fyller 1/4 av tallerkenen med ris/pasta/poteter, 1/4 med kjøtt/fisk og 2/4 med grønnsaker så er du på god vei :)

 

Er mye slapp og sliten om dagen, og store deler av dagen blir derfor tilbragt på sofaen. Det gjør det uhyre lettere å få lyst på noe når man ligger og "kjeder seg", så prøver å spise frukt/bær i stedenfor sjokkis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kvalm - det meste kommer i retur om dagen. Men salat og vannmelon klarer jeg holde på :)

10 uker og gått ned 2 kg

Men når formen kommer seg igjen kommer jeg til å tenke på kosthold + trene som normalt (3-4 ganger pr uke) men de siste fire ukene har sats vært umulig pga sliten, trett og kvalm hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke kosthold, men pga kvalme, så er det bare om og gjøre å få i seg noe... og holde det nede.

Håper det blir bedre etterhvert, det har det gjort før hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 5 kg hittil, er i uke 11 i dag. :) 

vil ikke legge på meg, 

 

Jeg går inn for å spise masse frukt og grønnsaker, ikke spise så veldig mye av ting jeg har lyst på uten at det er planlagt. og passer på kaloriinntaket. :) leser bakpå hver pakning, alt fra rømme til kjøtt. 

 

Man trenger ikke så mye ekstra i svangerksapet utenom vitaminer, og det kan man jo ta via vitaminpakninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er meningen å gå ned i vekt i denne perioden.. Kan umulig være sunt. Med mindre dere er rådet fra eksperter at du som enkeltperson bør det... Spise normalt som før. Evt om kostholdet ditt var lite næringsrikt før så bytte om på innholdet. Trenger ikke å spise noe særlig mer. Lite og ofte i kvalmeperioden. Masse vann, hele svangerskapet!

Endret av treningsguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig! Viss man har mye og ta av, så gjør ikke noen få kg så mye! Men om man er slank, bør man vel ikke gå ned.. Viss jeg hadde gått ned 5kg, ville jeg vurdert om det var behov for næring intravenøst :) Ikke vits å ta noen store risikoer, viktig å ta vare på både lillegull og seg selv :)

Men tommel opp for sunt kosthold, det er jo supert! Men viktig å prøve å spise nok, om man et i form til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil, men måteholder meg på det søte klisset. Jeg har holdt vekten stabil med +- 0.5kg i 12 uker nå. Har en del og ta av, så her går det i å hindre alt for stor vektøkning (samråd med legen) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...