Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 I alle disse trådene om hva folk tjener og hvilke utgifter man har, så er det veldig ofte noen som svarer f.eks. "vi har 12 000 kr igjen å leve for etter at alle regninger er betalt". En del later til å automatisk oversette til mat, og muligens litt klær, bensin og et mulig kinobesøk. Når jeg tenker "etter alle regninger er betalt", altså det vi har igjen "å leve av", så er listen på variable utgifter så uendelig mye lenger enn det! Nå er det jo ikke alle måneder som er like, men: Mat/husholdning, bensin, bursdagsgaver, medisiner, ev. nødvendige behandlinger hos fysioterapeut, nødvendige inneklær (pga hull i bukser, sokker osv), nødvendige uteklær (nye kjeledress f.eks.), sko, treningstøy/treningsutstyr (alle i familien trener), lommepenger til barna (sånn at de får være med på ting som vennene er med på), erstatte småting som blir ødelagt/brukt opp som skoleutstyr, matbokser osv. Og listen er sikkert lenger, men det var det jeg kom på akkurat nå. Det jeg ramser opp nå er ting jeg anser for nødvendig for at barna og vi skal ha et minimum av ok livskvalitet (kunne trene, bli friske etter sykdom, barna får gå i bursdager, være med venner på ting osv). I tillegg kommer jo ting som ikke er nødvendige og som vi kan leve uten, men som gir en økt livskvalitet og velvære, som f.eks. frisør, klær man egentlig ikke trenger, men bare har lyst på for å variere litt mer, en og annen kinotur, kunne handle mat i kantinen innimellom, et blad i ny og ne. Hva er deres definisjon? Og dere som da i så fall mener at f.eks. 12 000 kr "å leve for" er veldig mye, for mat koster jo bare sånn og sånn, går ikke barna deres i bursdager da? Trenger dere aldri medisiner? Går ikke barna deres på noen idretter? Anonymous poster hash: c9590...4e8
Edelweis Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker det samme som deg. Å jo de går i bursdager. Men her har vi fellesfeiringer med max 50 kr gave. Blir ca 250 kr annenhver mnd det. De er med på turn som koster 400 kr per halvår per barn. Ski er gratis på vinteren. Og utstyret får de ofte i bursdag eller julegaver. Vi har ca 18000 å leve for i mnd og har 4 barn. Klarer oss veldig fint på det og føler ikke vi må prioritere vekk så mye.
Elsker livet Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Jeg er enig med deg. Penger å leve for inkluderer langt mer en mat og drivstoff.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Vi har budsjett på alt, inkludert mat, gaver, leger, tannlege etc. Så det jeg sitter igjen med på brukskontoen når alt er trekt er penger jeg i prinsippet kan sløse bort hvis jeg vil. Så det er de pengene jeg bruker på kino og sånne ting som vi har lyst å gjøre. Badeland, etc.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker det samme som deg. Å jo de går i bursdager. Men her har vi fellesfeiringer med max 50 kr gave. Blir ca 250 kr annenhver mnd det. De er med på turn som koster 400 kr per halvår per barn. Ski er gratis på vinteren. Og utstyret får de ofte i bursdag eller julegaver. Vi har ca 18000 å leve for i mnd og har 4 barn. Klarer oss veldig fint på det og føler ikke vi må prioritere vekk så mye. Oi, da er dere heldige! Her er det ingen fellesferiringer, og normalen er å gi en 100-lapp, så vi må beregne ca 400 kr i mnd bare her, og så har vi stor familie som også har bursdager (søsken, nevøer/nieser, foreldre, besteforeldre osv), så rundt 1000 kr i mnd på gaver er helt normalt. Våre barn går på kampsport og fotball, og på fotballen er det litt med stadig nye sko (vokser fort i beina) og treningsbukser siden det går så fort hull i dem. Vi har samme antall barn som dere, men vi bruker veldig mye mer pr måned HI Anonymous poster hash: 4795e...26c
<3 2G <3 Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Samme som Sekretøsa sier, det jeg har etter alt er betalt er det jeg har som "lommepenger" i mnd. Ja det kommer en tannlegetime eller naprapatbehandling innimellom, men da må jeg bare ikke kjøpe den buksa eller ta en tur på café/spise ute med familien. Er ikke så mange bursdager eller idretts penger at det vakler hele budsjettet.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker at "å leve for" er alt av utgifter du kan styre selv, dvs etter skatt, studielån, barnebidrag, forbruksgjeld og sikkert noen andre ting, men inklusiv boligutgifter, strømregninger, billån osv. Jeg har likevell forstått at de færreste andre legger den tolkningen til grunn så jeg bruker den ikke uten å pressisere hva jeg mener. Anonymous poster hash: dbd18...f1b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker at "å leve for" er alt av utgifter du kan styre selv, dvs etter skatt, studielån, barnebidrag, forbruksgjeld og sikkert noen andre ting, men inklusiv boligutgifter, strømregninger, billån osv. Jeg har likevell forstått at de færreste andre legger den tolkningen til grunn så jeg bruker den ikke uten å pressisere hva jeg mener. Anonymous poster hash: dbd18...f1b Lommepenger er foresten noe helt annet. Det er penger som kan brukes på kino, klær ut over det mest nødvendige, venninnekvelder, frisørtimer, gaver til mannen osv. Anonymous poster hash: dbd18...f1b
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker at "å leve for" er alt av utgifter du kan styre selv, dvs etter skatt, studielån, barnebidrag, forbruksgjeld og sikkert noen andre ting, men inklusiv boligutgifter, strømregninger, billån osv. Jeg har likevell forstått at de færreste andre legger den tolkningen til grunn så jeg bruker den ikke uten å pressisere hva jeg mener. Anonymous poster hash: dbd18...f1b Lommepenger er foresten noe helt annet. Det er penger som kan brukes på kino, klær ut over det mest nødvendige, venninnekvelder, frisørtimer, gaver til mannen osv. Anonymous poster hash: dbd18...f1b Ja, men det er jo det mange legger i definisjonen. Det å ha penger til ting som ikke er nødvendig... Derfor har vi og egne kontoer for slik, da slipper vi å lure på hva vi har til overs
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Jeg tenker at "å leve for" er alt av utgifter du kan styre selv, dvs etter skatt, studielån, barnebidrag, forbruksgjeld og sikkert noen andre ting, men inklusiv boligutgifter, strømregninger, billån osv. Jeg har likevell forstått at de færreste andre legger den tolkningen til grunn så jeg bruker den ikke uten å pressisere hva jeg mener. Anonymous poster hash: dbd18...f1b Lommepenger er foresten noe helt annet. Det er penger som kan brukes på kino, klær ut over det mest nødvendige, venninnekvelder, frisørtimer, gaver til mannen osv. Anonymous poster hash: dbd18...f1b Ja, men det er jo det mange legger i definisjonen. Det å ha penger til ting som ikke er nødvendig... Derfor har vi og egne kontoer for slik, da slipper vi å lure på hva vi har til overs Det jeg mener er at lommepenger for meg er noe helt annet enn penger "å leve for". For å leve trenger jeg mange nødvendige ting som mat, tak over hodet osv. Lommepenger er penger jeg styrer helt selv og som jeg kunne gitt vekk uten at det var noen krise. Det er penger manne og barn ikke ikke blir skadelidende av at jeg sløser bort. Anonymous poster hash: dbd18...f1b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Enig med deg, HI. Alt det du ramser opp går inn i vår "penger å leve for når faste utgifter er betalt". Anonymous poster hash: 38ed5...8ca
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Her har vi 18000 når allt som skal gå inn på budsjettkontoen er gårr inn dit, hvilket er 33000. Nå har vi ikke 33000 i utgifter hver mnd, men setter vi 33000 inn på budsjettkontoen hver måned er vi altid i pluss på den kontoen alle måneder hele året. Dette er nøye regnet ut. Så har vi igjen 18000 kr, og av de går 7000 inn på mat-kontoen. Det er den kontoen som blir brukt til mat/husholdning, alt som man vanligvis handler på butikken. Da står det igjen 11000 på lønnskontoen, som går til fyysioterapaut, korps, medisiner, bursdagsgaver, klær man trenger, klær man IKKE trenger, sminke, frisør, fotballtrening, utstyr, bildeler, sørviser på bilen, sirkusbesøk, sparing til neste års ferie, kinoturer, teater, osv Vi er 2 voksene og 1 barn. Synes pengene flyr farlig fort, og det er stort sett relativt tomt når lønna kommer inn igjen, ikke mange tusenlapper igjen da nei. Sukk. Anonymous poster hash: 2acd8...0a5
Edelweis Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Jeg tenker det samme som deg. Å jo de går i bursdager. Men her har vi fellesfeiringer med max 50 kr gave. Blir ca 250 kr annenhver mnd det. De er med på turn som koster 400 kr per halvår per barn. Ski er gratis på vinteren. Og utstyret får de ofte i bursdag eller julegaver. Vi har ca 18000 å leve for i mnd og har 4 barn. Klarer oss veldig fint på det og føler ikke vi må prioritere vekk så mye. Oi, da er dere heldige! Her er det ingen fellesferiringer, og normalen er å gi en 100-lapp, så vi må beregne ca 400 kr i mnd bare her, og så har vi stor familie som også har bursdager (søsken, nevøer/nieser, foreldre, besteforeldre osv), så rundt 1000 kr i mnd på gaver er helt normalt. Våre barn går på kampsport og fotball, og på fotballen er det litt med stadig nye sko (vokser fort i beina) og treningsbukser siden det går så fort hull i dem. Vi har samme antall barn som dere, men vi bruker veldig mye mer pr måned HI Anonymous poster hash: 4795e...26c Vi gir ikke gaver til søsken, foreldre eller besteforeldre. Med mindre de har stor dag Så slipper unna der. Dette er noe vi har blitt enige om i familien. Jeg behøver ikke at folk kjøper gaver til meg, men setter mest pris på at de kommer og drikker kaffe og spiser kake på dagen min. Ja utstyr til sport koster desverre mye. Vi er heldige som har barn som bare går på turn, og turndrakter slites lite så det kan arves. Dessuten handler jeg litt på ebay også for der er de billigere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå