Gå til innhold

hvordan skrive en god søknad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skrive en vikarforespørsel til skole.

Ønsker å få noen gode tips til å utforme søknaden. Hvordan få søknaden til å skille seg ut i mengden.

Dere som rekrutterer, hva ser dere etter?

Har skrevet mange søknader, men mange avslag uten å komme til intervju.

Anonymous poster hash: 0a45a...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe komisk at det skulle komme et innlegg om dette nå;) Satt akkurat og tenkte på det samme. Hjelper mannen med søknad. Har desverre ingen tips til deg.

Men har du søkt litt på nettet? Er mange sider med tips

Anonymous poster hash: 62763...e98

Skrevet

Det ligger ulike forslag til hvordan man skriver jobbsøknad på nav sine sider.

Anonymous poster hash: d98fd...2d3

Skrevet

Har sett mange forslag, men er ute etter noen tips som gjør at akkurat min søknad blir lagt merke til ;)

hi

Skrevet (endret)

Husk at det viktigste er å ha en god cv, da cv alltid blir lest før søknaden. Har man en dårlig cv, er sjansene store for at søknaden aldri blir sett.

Det viktigste du må tenke på, er at du skal beskrive deg selv i arbeidssammenheng. Ikke legg ut om deg selv, for ærlig talt, det kunne de ikke brydd seg mindre om. Det eneste de vil vite, er hvem du er i arbeid, og hva du har å tilby arbeidsplassen. Du kan gjerne legge ved en interesse eller lignende, men da skal det ha noe sammenheng med jobben du søker.
Du finner mange maler på nett der du ser oppsett og i hvilken rekkefølge du skal skrive. 
Ta med et (profesjonelt) lite bilde i hjørnet, dersom du føler det blir riktig.

Du må også spisse cv'en din til enhver jobb du søker. Speil stillingsannonsen! Mange sier at man ikke skal gjøre dette, men det funker. Da snakker jeg ikke om å klippe å lime i detalj, og du skal selvfølgelig kunne stå for alt du putter i cv'en din

Endret av Bustetroll
Skrevet

Husk at det viktigste er å ha en god cv, da cv alltid blir lest før søknaden. Har man en dårlig cv, er sjansene store for at søknaden aldri blir sett.

Det viktigste du må tenke på, er at du skal beskrive deg selv i arbeidssammenheng. Ikke legg ut om deg selv, for ærlig talt, det kunne de ikke brydd seg mindre om. Det eneste de vil vite, er hvem du er i arbeid, og hva du har å tilby arbeidsplassen. Du kan gjerne legge ved en interesse eller lignende, men da skal det ha noe sammenheng med jobben du søker.

Du finner mange maler på nett der du ser oppsett og i hvilken rekkefølge du skal skrive. 

Du må også spisse cv'en din til enhver jobb du søker. Speil stillingsannonsen! Mange sier at man ikke skal gjøre dette, men det funker. Da snakker jeg ikke om å klippe å lime i detalj, og du skal selvfølgelig kunne stå for alt du putter i cv'en din

Takk for utfyllende svar!

Har en god cv med solid utdannelse. Har fått flere tilbakemeldinger på at søknadene mine er gode, men de fører altså ikke alltid fram. Denne gangen skal jeg sende en forespørsel, det foreligger ingen utlysning.

Hi

Skrevet (endret)

Har en god cv med solid utdannelse. Har fått flere tilbakemeldinger på at søknadene mine er gode, men de fører altså ikke alltid fram. Denne gangen skal jeg sende en forespørsel, det foreligger ingen utlysning.

Hi

Ja husk at nesten halvparten av alle stillinger lyses IKKE ut :)

Det lureste er å oppsøke selv, da får du presentert deg i fred, uten å være et av 300 ark.

Du kan også ta turen til vikarbyrå, mange skoler som bruker dem :)

Endret av Bustetroll
Skrevet

HiAnonymous poster hash: 0a45a...605

Ja husk at nesten halvparten av alle stillinger lyses IKKE ut :)

Det lureste er å oppsøke selv, da får du presentert deg i fred, uten å være et av 300 ark.

Du kan også ta turen til vikarbyrå, mange skoler som bruker dem :)[/quote

Takk igjen! :)

Skrevet

Er du utdannet lærer? I så fall er det nesten umulig å få jobb i sentrumsnære skoler med mindre du har akkurat den fagkombinasjonen de aller helst ønsker seg. Jeg er selv lærer, en av de som har de fagene som "alle" har, og derfor en av dem som har slitt med å få jobb. Som deg har jeg en god utdannelse (6 år), en god CV og skriver gode søknader, men det hjelper fint lite når min fagkombinasjon ikke er den skolene skriker mest etter.

Løsningen er å ringe til ulike skoler og melde seg som tilkallingsvikar, eller oppsøke et vikarbyrå og bli tilkallingsvikar gjennom dem. På denne måten kan du få foten innenfor på en skole, og de kan da blir kjent med deg og ønske å beholde deg. Det er slik jeg endelig fikk årsvikariater og nå antagelig vil få fast stilling snart.

Anonymous poster hash: 2068c...82e
Skrevet

Er du utdannet lærer? I så fall er det nesten umulig å få jobb i sentrumsnære skoler med mindre du har akkurat den fagkombinasjonen de aller helst ønsker seg. Jeg er selv lærer, en av de som har de fagene som "alle" har, og derfor en av dem som har slitt med å få jobb. Som deg har jeg en god utdannelse (6 år), en god CV og skriver gode søknader, men det hjelper fint lite når min fagkombinasjon ikke er den skolene skriker mest etter. Løsningen er å ringe til ulike skoler og melde seg som tilkallingsvikar, eller oppsøke et vikarbyrå og bli tilkallingsvikar gjennom dem. På denne måten kan du få foten innenfor på en skole, og de kan da blir kjent med deg og ønske å beholde deg. Det er slik jeg endelig fikk årsvikariater og nå antagelig vil få fast stilling snart.   Anonymous poster hash: 2068c...82e

Det er den måten jeg tenkte jeg skulle forsøke nå. Altså melde meg som tilkallingsvikar på flere skoler.

Så fint at det løste seg for deg! :)

Hi

Skrevet

Du må sørge for å skrive hele setninger, det tar seg bedre ut enn setninger uten subjekt...

"Jeg Skal skrive en vikarforespørsel til en skole.
Jeg ønsker å få noen gode tips til å utforme søknaden. Hvordan kan jeg få søknaden til å skille seg ut i mengden?
Dere som rekrutterer, hva ser dere etter?

Jeg Har skrevet mange søknader, men har fått mange avslag uten å komme til intervju".

Anonymous poster hash: 0d849...190
Skrevet

Er du utdannet lærer? I så fall er det nesten umulig å få jobb i sentrumsnære skoler med mindre du har akkurat den fagkombinasjonen de aller helst ønsker seg. Jeg er selv lærer, en av de som har de fagene som "alle" har, og derfor en av dem som har slitt med å få jobb. Som deg har jeg en god utdannelse (6 år), en god CV og skriver gode søknader, men det hjelper fint lite når min fagkombinasjon ikke er den skolene skriker mest etter. Løsningen er å ringe til ulike skoler og melde seg som tilkallingsvikar, eller oppsøke et vikarbyrå og bli tilkallingsvikar gjennom dem. På denne måten kan du få foten innenfor på en skole, og de kan da blir kjent med deg og ønske å beholde deg. Det er slik jeg endelig fikk årsvikariater og nå antagelig vil få fast stilling snart.   Anonymous poster hash: 2068c...82e

Det er den måten jeg tenkte jeg skulle forsøke nå. Altså melde meg som tilkallingsvikar på flere skoler.

Så fint at det løste seg for deg! :)

Hi

Men da tror jeg faktisk at jeg heller ville ringt, evt fysisk gått innom dem. På den skolen jeg er nå gikk jeg innom og spurte etter avdelingsleder for mine fag. Avdelingsleder var veldig positiv, og satt meg opp på en lite. I starten var det ikke så mange telefoner (det går gjerne ut i oktober/november før lærere begynner å bli syke ;) ), men så kom det flere. Jeg var ekstra hyggelig og sa "ja takk" med et smil til alt, og endte så opp med et tre-ukers vikariat for en som ble sykemeldt, så et 5-ukers senere osv., og høsten etter et årsvikarat.

Jeg håper det ordner seg for deg HI, lykke til! :)

Anonymous poster hash: 2068c...82e

Skrevet

Du må sørge for å skrive hele setninger, det tar seg bedre ut enn setninger uten subjekt... "Jeg Skal skrive en vikarforespørsel til en skole.Jeg ønsker å få noen gode tips til å utforme søknaden. Hvordan kan jeg få søknaden til å skille seg ut i mengden?Dere som rekrutterer, hva ser dere etter?Jeg Har skrevet mange søknader, men har fått mange avslag uten å komme til intervju".  Anonymous poster hash: 0d849...190

Hehe, skriver nok ganske annerledes her inne enn i jobbsammenheng! :) Ellers takk for tips! ;)

Skrevet

Hvis du har en vanlig fagkombinasjon bør du skrive om det som gir deg ekstraverdi, hva teamet ditt eller skolen får ekstra i tillegg til de fagene alle andre har. Hvilke egenskaper har du som skolen trenger? Erfaring med å lage tilpassete arbeidsplaner? Trives med teamarbeid i utarbeiding av halvårsplaner? Jobbet i Afrika da du var 20 og kan derfor mye om bistandsarbeid? Musikalsk og kan bidra med skoleforestillinger?

Sånne veldig spesielle søknader kan like gjerne skremme potensielle arbeidsgivere, så det anbefaler jeg ikke. Ikke lever den samme søknaden overalt, pass på at den er tilpasset den enkelte skolen.

Skrevet

Hvis du har en vanlig fagkombinasjon bør du skrive om det som gir deg ekstraverdi, hva teamet ditt eller skolen får ekstra i tillegg til de fagene alle andre har. Hvilke egenskaper har du som skolen trenger? Erfaring med å lage tilpassete arbeidsplaner? Trives med teamarbeid i utarbeiding av halvårsplaner? Jobbet i Afrika da du var 20 og kan derfor mye om bistandsarbeid? Musikalsk og kan bidra med skoleforestillinger?

Sånne veldig spesielle søknader kan like gjerne skremme potensielle arbeidsgivere, så det anbefaler jeg ikke. Ikke lever den samme søknaden overalt, pass på at den er tilpasset den enkelte skolen.

Takk takk.

Har en bachelor innenfor helse og master i spesped. Min styrke er arbeid med barn og unge som utfordrer og utagerer. Tidligere lederstilling - utarbeidelse av pedagogiske planer og personalansvar.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...