bIomstre Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Hurra, ny stor fryseboks i hus! Hva er lurt å putte oppi den da? Altså, mer bakst og syltetøy har jeg kontroll på. Stort sett det som ble prioritert å fylle den lille boksen med. Men nå kan jeg jo handle litt stort og smart av middag også. Hva pleiet dere å ha i fryseboksen? Det eneste på lista foreløpig er kyllingfilet... (Og is så klart )
Iiiiik Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Brød Kyllingfilet Karbonadedeig (har det i poser, lager en stor og tynn flate, da tiner det fort) Store mengder pizzasaus og pastasaus Indrefilet av svin Og så har jeg ofte et lager av et eller annet jeg lagde i stort kvantum: kjøttkaker, italienske kjøttboller, lapskaus, fiskekaker, fiskesuppe eller fiskekraft.
bIomstre Skrevet 6. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2014 Ah, flatklemt karbonadedeig er et gammelt studenttriks som hadde gått i glemmeboka - takk for påminnelse. Og kraft skal jeg jammen prøve meg på, veldig glad i suppe, og det blir jo så mye bedre med skikkelig kraft
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Baker alltid i store kvanta, boller, rundstykker, brød, pitabrød, hamburgerbrød. Ellers har vi Ferdigpizza, standard 4 stk Kylling Kjøttdeig Kjøttboller Bacon Svinefilet Salma laks Oksekjøtt Lammekjøtt Pommes frites Fryste grønnsaker Norvegia (kjøpt på tilbud) Is Kjøper kjøttvarer, ost mm på tilbud og lagrer. Og er vant med å spise ut av fryseren, så vi ender aldri med å kaste mat.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 I vår fryseboks finnes følgende: Is Brød Jordbærcoulis Rabarbra 1 boks rød karripasta som jeg tar en liten isskje av til gryter og supper innimellom. Limeblader Karbonadedeig Fisk i mange varianter Fryseelementer Div. kjekt å ha bakst Vafler Kjøttkaker/kjøttboller Vinkjøler Ikke veldig spennende, men det friskes opp innimellom som f.eks når høsten kommer med epler og gresskar osv.
bIomstre Skrevet 7. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2014 Kan norvegian fryses som den er og er like god som pålegg når man tar den opp? Eller bør man rive den og bruke i matlaging?
amandine Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 (endret) Hmmmmm Kyllingfilet Div fiskefilet/kaker/etc etter sommeren. Store mengder frysetøy, jordbær og bringebær. Rips, solbær, blåbær, stikkelsbær. Gressløk. Tiloversblevne eggehviter. Div bakst Utkokte slanter av vin i isterningsform til sauser(altså kokt ut alkohol så de fryser). Revet billigost. Synes å huske den ikke er god å skjære med høvel etter frysing, men mulig jeg river osten uten.at det er nødvendig? Lurer på hvordan vafler er etter frysing, smutt og smilende? Endret 7. august 2014 av amandine
bIomstre Skrevet 7. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2014 Å fryse slanter har jeg tenkt på. At jeg burde koke de har jeg ikke tenkt på... Fortsetter å drikke de jeg. Men altså, går ikke alt under 15% greit å fryse?
Gjest Jigglewiggle Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 Jeg ser at jeg har en jobb å gjøre siden jeg ikke aner hva som ligger under lokket her hjemme Lagrer rådene her under topplokket mitt til jeg finner energi og ork til å ta et oppgjør med fryseren
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 8. august 2014 #10 Skrevet 8. august 2014 Hmmmmm Kyllingfilet Div fiskefilet/kaker/etc etter sommeren. Store mengder frysetøy, jordbær og bringebær. Rips, solbær, blåbær, stikkelsbær. Gressløk. Tiloversblevne eggehviter. Div bakst Utkokte slanter av vin i isterningsform til sauser(altså kokt ut alkohol så de fryser). Revet billigost. Synes å huske den ikke er god å skjære med høvel etter frysing, men mulig jeg river osten uten.at det er nødvendig? Lurer på hvordan vafler er etter frysing, smutt og smilende? Hei, jeg gjør som min egen bestemor gjorde og legger de på en rist i ovnen på ca 100 grader. De tiner, blir varme og litt sprø. Smaker ikke som nystekte, men absolutt godt! Bør spises relativt umiddelbart og mens de fortsatt er lunkne. Dette gjelder vel forsåvidt nystekte også. Nå liker ikke jeg bleke, tjukke og deigete vafler så godt og da passer det jo med en liten sprøhet på
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Kan norvegian fryses som den er og er like god som pålegg når man tar den opp? Eller bør man rive den og bruke i matlaging? Like fin.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Vaffelrøre kan også fryses..
ms.Pond Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Tror glatt jeg kunne overlevd et halvt år på det jeg har i fryseren, men jeg har ikke peiling på hva det er oppi de. Det er en lenge glemt skattekiste. Den eneste utrenskingen jeg har fått gjort det siste året var da "noen" tok ut støpselet til den ene fryseren for å låne stikket en liten stund, og glemte å sette det inn igjen. Tre dager senere var det ikke så mye å gjøre med gitt, så da fikk vi både rimet av og tømt en fryser i rekordfart. Sukk. Men altså, noen fornuftige tillegg til at som er skrevet her har jeg ikke så mye av. Jeg fryser matmuffins og annen enkel porsjonsmat (pizzasnurrer, ostehorn og sånt) som er fort gjort å ta med seg enten på jobb, i bhg eller på tur i skogen og som tiner underveis. Og så har jeg alltid en eller tre poser med grønnsaksblanding liggende i tilfelle enkel og kjapp middag kreves og jeg ikke har tid eller ork til å hakke grønnsaker. Og så fyller vi fryseren hver høst med elgkjøtt i forskjellige varianter. Mmmm.
☆☆☆ Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 På hausten kjem eit årsforbruk av hjortekjøt og hjortekjøtdeig i hus. Vi brukar kjøtdeigen i taco, spaghetti, lasagne, kjøtkaker og alt anna ein brukar kjøtdeig til.
Himmel og hav Skrevet 10. august 2014 #15 Skrevet 10. august 2014 Er det bare jeg som har noen "mysteriepakker" med et eller annet i fryseboksen? Noe som kan være en rest av brun lapskaus, eller et par kjøttkaker i saus, en blank pose som enten er eggehviter eller fiskekraft? Jeg er uoffisiell kretsmester i å slenge ting i fryseboksen, og tenke at jeg skal skrive navn på posen "bare den har blitt frossen". Det er bare det at det sjelden skjer. Så da står jeg der da, med noen mysterieposer som kan være det jeg leter etter, men som likegjerne kan være ubrukelig. Det blir ikke god fiskesuppe av 12 frosne eggehviter, nemlig!
Iiiiik Skrevet 10. august 2014 #16 Skrevet 10. august 2014 Høres velkjent ut, Himmel og hav. Jeg har blitt flinkere, men finner fortsatt sånne udefinerte poser her også. Vi har fryseskap da og jeg har merket skuffene, det gjør det litt enklere. Lapskaus og kjøttkaker vil nok ligge i samme, men jeg ser forskjell på fiskesuppe og eggehviter i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå