Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg har kjøpt kladder på apoteket, som jeg har i sofaen og andre steder som ikke er så lett og vaske i tilfelle uhell. Datteren på 3år vil ikke ha på bleie. Men i stede for å gå på do, setter hun seg på kladdene og tisser der. What to do? Anonymous poster hash: ac49d...b5e
Roheryn Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 På med bleie. Vil hun slutte får hun lære seg å tisse på do.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 På med bleie, hun må velge. Bleie eller do. Anonymous poster hash: 181a2...e97
Mamma_til_2 Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Hun er mentalt klar men ikke kroppsklar, så bruk bleie og do samtidig! Hun kan ikke bestemme dette selv.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Hun er IKKE klar. Du må ikke tenke at hun er 3 år og dermed klar. Tisser hun seg ut eller tisser på andre ting er hun IKKE klar. På med bleien til hun er klar, kanskje blir hun 4 som min datter. -Så en dag, ville hun ha av den selv, og ikke ett uhell. Hun var KLAR. Anonymous poster hash: 4b625...e83
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 I motsetning de fleste andre som svarer mener jeg at det er helt motsatt: Hun er absolutt kroppslig klar, men mentalt overmoden! Altså: Du har begynt pottetreningen for sent, og har gjort det til en altfor stor og skummel greie. En plutselig overgang fra trygg og enkel bleiebruk som barnet ikke engang tenkte over, til noe helt nytt og ukjent noe som tydeligvis er så skummelt og ekkelt at mamma kjøper kladder og legger ut i huset.... Hun har vennet seg til at tissing er noe man gjør sittende på mykt, absorberende underlag, og har i tillegg blitt gammel nok til å bli så vrang og tverr og uvillig til å prøve nye ting som bare 3-åringer kan være. Kladdene er det som ligner mest på bleier, derfor tisser hun der. Hvis hun er i stand til å KJENNE at hun må tisse, VITE at det betyr at det snart kommer tiss, men samtidig også VELGER å HOLDE SEG til hun får satt seg på kladdene -ja, da er hun jo kroppslig klar så det holder da! Du må bare få snudd tankegangen hennes slik at hun går på potta eller do i stedet. Første bud: Bort med kladdene! Jeg har virkelig aldri hørt om andre mødre som bruker slikt ved bleieslutt. Hvis hun ikke vil bruke bleie, så kan du kjøpe pottetreningstruser i stedet. De selger dem på Babyshop, eller du kan kjøpe på nettet (kalles training pants). Har hørt at svømmebleier også kan brukes. Bruk slikt i tillegg til å jevnlig sette barnet på potte eller do. La henne gjerne få være med og plukke ut og kjøpe fine nye truser også. Hvilken holdning har dere til dobesøk, renslighet, nakenhet og slikt ellers i familien? Er det naturlig for deg at jenta er med deg når du går på do? Er du veldig bekymret for at det kan skje uhell andre steder enn i sofaen også? Pottetrening fungerer best når man ikke stresser, hverken på den ene eller andre måten. Lykke til! Anonymous poster hash: bdc91...847
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 I motsetning de fleste andre som svarer mener jeg at det er helt motsatt: Hun er absolutt kroppslig klar, men mentalt overmoden! Altså: Du har begynt pottetreningen for sent, og har gjort det til en altfor stor og skummel greie. En plutselig overgang fra trygg og enkel bleiebruk som barnet ikke engang tenkte over, til noe helt nytt og ukjent noe som tydeligvis er så skummelt og ekkelt at mamma kjøper kladder og legger ut i huset.... Hun har vennet seg til at tissing er noe man gjør sittende på mykt, absorberende underlag, og har i tillegg blitt gammel nok til å bli så vrang og tverr og uvillig til å prøve nye ting som bare 3-åringer kan være. Kladdene er det som ligner mest på bleier, derfor tisser hun der. Hvis hun er i stand til å KJENNE at hun må tisse, VITE at det betyr at det snart kommer tiss, men samtidig også VELGER å HOLDE SEG til hun får satt seg på kladdene -ja, da er hun jo kroppslig klar så det holder da! Du må bare få snudd tankegangen hennes slik at hun går på potta eller do i stedet. Første bud: Bort med kladdene! Jeg har virkelig aldri hørt om andre mødre som bruker slikt ved bleieslutt. Hvis hun ikke vil bruke bleie, så kan du kjøpe pottetreningstruser i stedet. De selger dem på Babyshop, eller du kan kjøpe på nettet (kalles training pants). Har hørt at svømmebleier også kan brukes. Bruk slikt i tillegg til å jevnlig sette barnet på potte eller do. La henne gjerne få være med og plukke ut og kjøpe fine nye truser også. Hvilken holdning har dere til dobesøk, renslighet, nakenhet og slikt ellers i familien? Er det naturlig for deg at jenta er med deg når du går på do? Er du veldig bekymret for at det kan skje uhell andre steder enn i sofaen også? Pottetrening fungerer best når man ikke stresser, hverken på den ene eller andre måten. Lykke til! Anonymous poster hash: bdc91...847 Du skrev akkurat det jeg hadde tenkt å skrive. :-) Anonymous poster hash: c87ef...257
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 I motsetning de fleste andre som svarer mener jeg at det er helt motsatt: Hun er absolutt kroppslig klar, men mentalt overmoden! Altså: Du har begynt pottetreningen for sent, og har gjort det til en altfor stor og skummel greie. En plutselig overgang fra trygg og enkel bleiebruk som barnet ikke engang tenkte over, til noe helt nytt og ukjent noe som tydeligvis er så skummelt og ekkelt at mamma kjøper kladder og legger ut i huset.... Hun har vennet seg til at tissing er noe man gjør sittende på mykt, absorberende underlag, og har i tillegg blitt gammel nok til å bli så vrang og tverr og uvillig til å prøve nye ting som bare 3-åringer kan være. Kladdene er det som ligner mest på bleier, derfor tisser hun der. Hvis hun er i stand til å KJENNE at hun må tisse, VITE at det betyr at det snart kommer tiss, men samtidig også VELGER å HOLDE SEG til hun får satt seg på kladdene -ja, da er hun jo kroppslig klar så det holder da! Du må bare få snudd tankegangen hennes slik at hun går på potta eller do i stedet. Første bud: Bort med kladdene! Jeg har virkelig aldri hørt om andre mødre som bruker slikt ved bleieslutt. Hvis hun ikke vil bruke bleie, så kan du kjøpe pottetreningstruser i stedet. De selger dem på Babyshop, eller du kan kjøpe på nettet (kalles training pants). Har hørt at svømmebleier også kan brukes. Bruk slikt i tillegg til å jevnlig sette barnet på potte eller do. La henne gjerne få være med og plukke ut og kjøpe fine nye truser også. Hvilken holdning har dere til dobesøk, renslighet, nakenhet og slikt ellers i familien? Er det naturlig for deg at jenta er med deg når du går på do? Er du veldig bekymret for at det kan skje uhell andre steder enn i sofaen også? Pottetrening fungerer best når man ikke stresser, hverken på den ene eller andre måten. Lykke til! Anonymous poster hash: bdc91...847 Jøss. Første gang jeg har observert et virkelig fornuftig og godt svar her inne. Pleier ikke kommentere men ble overrasket. Tror bare du kan ta over og svare på alt her. Så slipper vi disse som ikke aner hva de prater om. Ikke klar liksom. Når hun oppsøker kladden for å tisse er hun definitivt klar. Anonymous poster hash: 0ee37...1a2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 I motsetning de fleste andre som svarer mener jeg at det er helt motsatt: Hun er absolutt kroppslig klar, men mentalt overmoden! Altså: Du har begynt pottetreningen for sent, og har gjort det til en altfor stor og skummel greie. En plutselig overgang fra trygg og enkel bleiebruk som barnet ikke engang tenkte over, til noe helt nytt og ukjent noe som tydeligvis er så skummelt og ekkelt at mamma kjøper kladder og legger ut i huset.... Hun har vennet seg til at tissing er noe man gjør sittende på mykt, absorberende underlag, og har i tillegg blitt gammel nok til å bli så vrang og tverr og uvillig til å prøve nye ting som bare 3-åringer kan være. Kladdene er det som ligner mest på bleier, derfor tisser hun der. Hvis hun er i stand til å KJENNE at hun må tisse, VITE at det betyr at det snart kommer tiss, men samtidig også VELGER å HOLDE SEG til hun får satt seg på kladdene -ja, da er hun jo kroppslig klar så det holder da! Du må bare få snudd tankegangen hennes slik at hun går på potta eller do i stedet. Første bud: Bort med kladdene! Jeg har virkelig aldri hørt om andre mødre som bruker slikt ved bleieslutt. Hvis hun ikke vil bruke bleie, så kan du kjøpe pottetreningstruser i stedet. De selger dem på Babyshop, eller du kan kjøpe på nettet (kalles training pants). Har hørt at svømmebleier også kan brukes. Bruk slikt i tillegg til å jevnlig sette barnet på potte eller do. La henne gjerne få være med og plukke ut og kjøpe fine nye truser også. Hvilken holdning har dere til dobesøk, renslighet, nakenhet og slikt ellers i familien? Er det naturlig for deg at jenta er med deg når du går på do? Er du veldig bekymret for at det kan skje uhell andre steder enn i sofaen også? Pottetrening fungerer best når man ikke stresser, hverken på den ene eller andre måten. Lykke til! Anonymous poster hash: bdc91...847 Takk for veldig fint svar. Og jeg føler meg litt truffet. Hun bruker egentlig doen også, men bare til de tidene jeg setter henne der, etter hun har sovet, etter måltid, før hun legger seg osv. Men hun sier ikke i fra til meg når hun må på do, da setter hun seg på kladden. Hun går mye naken hjemme og vi har ikke lås på do. Når hun hører meg tisse klapper hun og sier "flink jente". Føler at nakenhet er ganske naturlig her i hjemmet. Jeg har kladder i sofaen og på en sånn barnestol av skumgummi. Flere av mine venner har også brukt det, etter at jeg har tipset dem om det (ikke et veldig godt råd kanskje). Anonymous poster hash: ac49d...b5e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Så fjern kladdene da? Aldri hørt om slik bruk engang.. Anonymous poster hash: 181a2...e97
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Sikkert noen som syns det er helt feil metode. Men jeg brukte følgende taktikk på dattera mi: jeg hadde en eske sukkerfrue drops stående i skapet på badet, såkalte do-drops. Hver gang hun prøvde å gjøre noe på do, fikk hun do-drops. jeg hadde også en eske med ting på do, hver gang det kom bæsj i do, så fikk hun velge seg en ting i eska. F.eks hårspenne, klistremerke, ny truse, pynte - nips og annet smårusk.tok et par uker så avviklet vi bæsjepremie, og etter et par mnd sluttet vi ned do-drops. Funket som fjell, hun var da 2 år og 3mnd og klar selv. Anonymous poster hash: 9dac0...a97
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Vi sluttet med bleier i juni, da jenta var 2 år og 8 mnd. Vi brukte en stund først at forklarte at nå måtte mamma på do så da måtte ho tisse på do for ho kunne ikke tisse i bleia og jenta fikk være med på do og se at jeg måtte tisse der og at når man var ferdig måtte man dra opp for at tisset skulle bli borte. Det var stor stas. Så lagde vi et skjema med klistremerker og hun fikk et klistremerke for hver gang hun tissa på do, dette skjemaet brukte vi litt i 6 dager før hun glemte det. De første to ukene spurte jeg ca. hvert 10. minutt om ho måtte tisse og satte henne på do/potte hver halvtime samme om hun sa nei eller ikke. Etter noen dager gikk alt bedre og nå er hun bleiefri på dagitd. Har såklart hatt uhell, men det må man jo regne med Anonymous poster hash: c4026...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå