Gå til innhold

Barnet mitt starter i 1. klasse, hjelp?! Usikker mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er "innkjøringen" på SFO og i 1. klasse? Skal foreldrene vær med den første dagen, eller flere? Hva skal pakkes med av utstyr?

Jeg gruer meg veldig til han skal begynne på skolen. :-/

Anonymous poster hash: 9f76b...00e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke innkjøring på SFO, men du kan jo hente tidlig om du vil. De pleier å holde seg på skolen de første dagene her i hvertfal.

På skolen er en eller begge foreldre med 1. skoledag, men ikke flere dager. Har barnet ditt spessielle behov kan det hende du kan få tillatelse til å sitte i klasserommet eller på gangen flere dager, men her vil lærerene i utgangspunktet ikke ha foreldrene inne i klasserommet. det er for forstyrrende.

Anonymous poster hash: 9f496...eac
Skrevet

Utstyr: Det samme som i barnehagen.

Tilvenning: Ikke forventet at foreldre er med i det heltatt. Selv om det er nytt sted kjenner de jo mange fra barnehagen. En 6.åring takler som regel dette supert :)

Anonymous poster hash: 1fd7d...985

Skrevet

Utstyr: Det samme som i barnehagen.

Tilvenning: Ikke forventet at foreldre er med i det og skoheltatt. Selv om det er nytt sted kjenner de jo mange fra barnehagen. En 6.åring takler som regel dette supert :)

Anonymous poster hash: 1fd7d...985

Hvilken grøft bor du i? Her er det ikke gitt at man kommer på skole med noen fra barnehagen. Mange barnehager, ofte plass i andre bydeler enn bostedsbydelen, og skolegrensene flyttes stadig.

Anonymous poster hash: 485de...ffa

Skrevet

Tror det er litt forskjellig fra skole til skole, eller kommune til kommune. På vår skole kan de begynne på sfo fra 1.august og da har de god tid til å bli kjent med skolen før første skoledag. På sfo kan foreldrene være med i begynnelsen hvis nødvendig.

Minstejenten vår begynte på sfo på mandag og da satt jeg der i 20 min og så synest hun det var greit at jeg gikk. Men med eldstemann var pappaen der hele første dagen husker jeg.

Dette er i bergen.

Vet om noen som bor i andre kommuner der barna ikke kan begynne på sfo før skolen begynner når de skal begynne i første klasse.

Anonymous poster hash: 6e2ed...35a
Skrevet

De fleste begynner på sfo noen dager før første skoledag, men her vi bor må man være påmeldt på forhånd om man skal på sfo dager det er skolefri (dette meldte vi oss på før sommeren). Ikke noe spesiell innkjøring på sfo, jeg har fulgt de inn første dagen og vært sammen med de en 30 minutter eller noe sånt før jeg har gått igjen, det er jo innstilt på å være der alene.

Første skoledag er som regel begge foreldrene med, opprop av rektor også videre til riktig klasserom. Foreldrene får være med inn. Men klasserommene er små og det er trangt, så dropp søsken, besteforeldre o.l., de er ikke velkommen denne dagen. Etter at læreren har introdusert seg, hatt opprop igjen (her deler de ut et navneskilt som de går med rundt halsen første dagene så lærerne skal lære navnene fort og greit), og gjerne litt sang osv forlater foreldrene klasserommet og barna er igjen alene med læreren. Foreldrene blir ført til et annet rom, får litt info og skriver seg på klasselister med telefonnr, mailadresser, er det lov til å ta bilder av ungene osv.

Utstyr de trenger er det samme som før, en regndress og støvler, pluss et skift. De har gjerne mindre plass i garderoben enn i barnehagen så det er ikke så mye du får plass til der. Ellers har de med mat og drikkeflaske, men første skoledag er ofte så kort at de ikke trenger matpakke denne dagen.

Jeg har fulgt ungene til skolen første ukene, fulgt de til garderoben og sagt hadet der. Første dagene har jeg vært der til det ringer inn og sagt hadet når de går inn i klasserommet, men det tar ikke mange dagene før de har blitt helt trygge på sine nye omgivelser og løper avgårde for å leke de minuttene de har til rådighet før det ringer inn, da har jeg bare fulgt til døra og gått igjen.

Anonymous poster hash: 93bb3...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...