Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Synes ofte folk har et litt for avslappet forhold til det å være vertinne. Nå snakker jeg ikke om tilfeller hvor man får sommerbesøk i en hel uke - da skal selvsagt besøket være med å hjelpe til. Men når man får ettermiddags-/kveldsbesøk, da er man etter min mening vertinne. Det vil si at man passer på å servere noe passende. Avklar gjerne på forhånd om gjestene har spist middag hjemme, sånn at man ikke serverer en stor kveldsmat rett etter at de har spist middag, eller kun serverer kaffemat hvis de kommer rett fra jobb uten å ha spist lunch. Pass på å ha noe godt å drikke, både kaldt og varmt. Kjipt når det eneste man har å tilby er vann fra springen. Med mindre det bare er bestevenninna som kommer, eller man har avtalt å møtes for å lage mat sammen, synes jeg man kan sørge for å ha gjort de fleste kjøkkenforberedelsene før besøket kommer. Ikke la gjestene rydde opp noe særlig etter seg. Det er god kutyme at gjesten tilbyr seg å feks bære ut tallerkner til kjøkkenet, men at vertinnen avslår med "Neida, det tar jeg senere!". Prøv å sørge for at ikke barna tar opp ALL plassen. Barn kan fint leke litt for seg selv, de må ikke underholdes av de voksne hele tiden! Hva skjedde med "Nå snakker vi voksne, da kan du gå og leke litt med dukkehuset eller kanskje tegne en tegning til gjesten vår"? Anonymous poster hash: d00ae...a8d
Tro smo konosoro Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Høres ut som du ble fryst ned på 60-tallet og våknet til live igjen nå. Kan ikke folk få være så dårlige vertinner man bare vil? Da slipper man at gjestene kommer så ofte.
Tro smo konosoro Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Jeg er forresten en litt over gjennomsnittlig god vertinne etter din målestokk. Akkurat passe avslappet og akkurat passe godt nok forberedt.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Nei, jeg er ingen spessielt god vertinne. Jeg har som regel god mat å tilby, men jeg lar uten blygsel gjestene hjelpe til med det meste. Mannen min er derimot flink på sånne ting. Han kan godt bli stående lenge på kjøkkenet med opprydding ol mens besøket er der. Jeg glemmer meg som regel bort med skravling. Egentlig fungerer det veldig godt. Jeg tar det meste av forarbeidet, han tar det meste av etterarbeidet og de gjestene som er alt for pirkede slipper vi å se igjen. Anonymous poster hash: 70dfe...e27
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Vil si jeg er en dårlig vertinne etter din målestokk, og lever helt fint med det. Har jeg noe å servere serverer jeg det gjerne, men har et avslappet forhold til det og gidder verken kjøpe masse godis å ha i skapene (da spiser jeg unødvendig selv) eller stresse til butikken dersom noen ringer og spør om de kan komme en tur! Håper og tror at de jeg får på besøk kommer for å være sammen med meg (oss) og ikke for å få gratis mat og drikke! Syns det blir for dumt, men nå forventer jeg ikke stort når jeg kommer på besøk heller 😊 Anonymous poster hash: 864e0...b6d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Det handler ikke om at man vil ha "gratis mat og drikke". Men det er vanlig folkeskikk gjennom mange generasjoner å servere noe til besøket. Koster meg ingenting å ta en kjapp tur til butikken for litt is og jordbær feks. Hadde synes det var flaut å ikke servere noe i det hele tatt. Anonymous poster hash: d00ae...a8d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Moren min synes jeg er en forferdelig dårlig vertinne. Hun er til gjengjeld en svært god vertinne med tanke på mat/drikke. Gjester får gjerne en velkomstdrikk (champagne eller lignende) med en fancy aperitif mens hun lager ferdig maten, også serverer hun svært fancy og dyr mat hun har brukt hele dagen på å lage. Fulgt av intet mindre enn to desserter (en fancy dessert, og en kake). Til gjengjeld er hun ikke spesielt hyggelig, og har derfor mistet mange venner opp gjennom årene. Jeg tilbyr brus og noe snacks når jeg får venninner på besøk, og selvsagt middag (normal middag da, uten dessert etterpå). Både de og jeg synes det er hyggelig. I motsetning til moren min er jeg avslappet og har tid å snakke med dem. Moren min driver bare og stresser på kjøkkenet hele tiden.. Anonymous poster hash: efd22...42e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Moren min synes jeg er en forferdelig dårlig vertinne. Hun er til gjengjeld en svært god vertinne med tanke på mat/drikke. Gjester får gjerne en velkomstdrikk (champagne eller lignende) med en fancy aperitif mens hun lager ferdig maten, også serverer hun svært fancy og dyr mat hun har brukt hele dagen på å lage. Fulgt av intet mindre enn to desserter (en fancy dessert, og en kake). Til gjengjeld er hun ikke spesielt hyggelig, og har derfor mistet mange venner opp gjennom årene. Jeg tilbyr brus og noe snacks når jeg får venninner på besøk, og selvsagt middag (normal middag da, uten dessert etterpå). Både de og jeg synes det er hyggelig. I motsetning til moren min er jeg avslappet og har tid å snakke med dem. Moren min driver bare og stresser på kjøkkenet hele tiden.. Anonymous poster hash: efd22...42e Jeg synes du høres ut som en god vertinne, med riktig og balansert fokus. Anonymous poster hash: d00ae...a8d
Dama på bygda Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Kan kanskje servere noe frukt ala druer og lignende, men stresser ikke på butikken for å handle. Har te og kaffi, kanskje en brus med ikke mer stort sett. Dette er visst det ikke er middagsselskap. Makan til oppvarting folk skal ha. Med to barn under 2 år, bikkje som skal luftes og full jobb begge to er det grense for hva jeg gidder. Er folk pirkete får de bare være det, bryr meg fint lite.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Kan kanskje servere noe frukt ala druer og lignende, men stresser ikke på butikken for å handle. Har te og kaffi, kanskje en brus med ikke mer stort sett. Dette er visst det ikke er middagsselskap. Makan til oppvarting folk skal ha. Med to barn under 2 år, bikkje som skal luftes og full jobb begge to er det grense for hva jeg gidder. Er folk pirkete får de bare være det, bryr meg fint lite. Hvorfor så fiendtlig innstilt? Det er jo vennene dine som kommer på besøk, noen du liker å tilbringe tid med! Ikke hvemsomhelst slags fremmede, "pirkete folk" som "krever oppvartning"! Det kreves selvsagt ingenting, men er da hyggelig å sørge for at gjestene har det bra! Anonymous poster hash: d00ae...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå