Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 I sommer har vi vært på ferie med både min og min manns foreldre i forskjellige omganger. Mannen min og jeg er opptatt av et sunt kosthold med mye grønnsaker. I løpet av sommerukene la jeg godt merke til hvor dårlige kostholdsvaner foreldrene våre har, særlig mine. Faren min er overvektig og sliter med mange sykdommer, mange pga av livsstilen. Det er loff, cola, litt for mye alkohol, mye smør, pølser og lite grønnsaker. Et bedre kosthold og vektreduksjon ville helt klart gitt store helsegevinster. Men han må jo ville det selv. Meg vil han ikke høre på. Har noen tips til hvordan man kan nå fram? Han orker nesten ingenting, leker aldri med barna. Jeg synes det er trist å se at han sliter sånn med helsen. Anonymous poster hash: 31dd3...077
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Ingen som har gode tips? Anonymous poster hash: 31dd3...077
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Jeg kjenner flere slanke folk som spiser nesten bare søppelmat. Drikker cola og spiser snop. En spiser ikke en eneste grov ting, ei heller salat.. Så en trenger ikke å være overvektig for å spise søppelmat. Bare nevner det! Anonymous poster hash: c91b0...3c2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Og det er mange overvektige som spiser mye grønnsaker og leker med barna. Samt slanke som ikke leker med barna! Pass på deg selv frk bibelstripp! Anonymous poster hash: c91b0...3c2
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Jeg er fullstendig klar over at dårlig kosthold finnes både hos de tykke og de smale. Men i dette tilfellet er det ingen tvil om at det dårlige kostholdet har ført til mange livsstilssykdommer som igjen medfører at han nesten ikke orker noen ting. Jeg lurer på hvordan man kan klare å motivere til livsstilsendring på en positiv måte. Anonymous poster hash: 31dd3...077
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Du kan ikke gjøre noe. Dette må han finne ut av selv. Anonymous poster hash: 3afa1...198
MrsMilla Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 I sommer har vi vært på ferie med både min og min manns foreldre i forskjellige omganger. Mannen min og jeg er opptatt av et sunt kosthold med mye grønnsaker. I løpet av sommerukene la jeg godt merke til hvor dårlige kostholdsvaner foreldrene våre har, særlig mine. Faren min er overvektig og sliter med mange sykdommer, mange pga av livsstilen. Det er loff, cola, litt for mye alkohol, mye smør, pølser og lite grønnsaker. Et bedre kosthold og vektreduksjon ville helt klart gitt store helsegevinster. Men han må jo ville det selv. Meg vil han ikke høre på. Har noen tips til hvordan man kan nå fram? Han orker nesten ingenting, leker aldri med barna. Jeg synes det er trist å se at han sliter sånn med helsen. Anonymous poster hash: 31dd3...077 Du har helt rett i at man kan få stor helsemessig gevinst ved å endre kosthold om dette ikke er bra - spesielt med livsstilsykdommer, noe som helt sikkert hadde vært bra for far din. Problemet er at han må faktisk ville det selv, og om han ikke vil så er det jo hans valg leve med de konsekvensene hans valg gir. Så om han velger en dårlig livsstil og å leve med disse sykdommene, så er det faktisk opp til ham. Synd det går utover hans livskvalitet, men det er noe han da faktisk velger selv om han ikke er interessert i å faktisk gjøre endringer som kan bedre hans helse. Men ville nok helt sikkert mase, ja, om det var meg :-)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Det eneste du kan gjøre er vel å snakke med ham og forklare hvorfor du er bekymra, fortelle at du ønsker å ha ham i ditt og dine barn liv så lenge som mulig og fortelle ham at du håper at han kan ta bedre vare på seg selv. Ikke be ham om drastiske endringer, men litt sunnere matvaner og litt mer aktivitet kan være en god start. Du sier ikke om han bor med din mor, hvis han gjør det kan du jo appelere til henne ogsåog se hva hun kan gjøre med mat og fritidsaktiviteter for dem sammen. Ellers er det lite du kan gjøre med mindre din far ber om din hjelp. Anonymous poster hash: 9e5bb...f36
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Jeg har allerede forsøkt å snakke med både min mor og han, de bor sammen. Mamma har nærmest gitt han opp, men det er nok kanskje allikevel en ide å prøve å appelere mer til henne. De har ikke så god råd og jeg vurderer om jeg skal spørre om de er interessert og motivert i å gå på et Grete Rode kurs sammen som jeg kan betale. Men jeg er litt redd jeg kommer til å fornærme dem og virke vel belærende. Det er i grunnen også litt vel mye penger for meg også. De har begge prøvd slike kurs før, hver for seg, for noen år siden, men ikke på samme tid, de var motivert en stund, men så falt det tilbake til gamle vaner.... Anonymous poster hash: 31dd3...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå