Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Min mann jobber skift og har derfor i praksis null fleksibilitet i jobben. Han må evt bytte vakter eller ta feriedager om vi må tilpasse oss noe. Hverdagen hans er derfor ganske enkel, han forholder seg til sin arbeidstid. Leverer barna når han jobber sent og henter når han jobber tidlig. Når han har fri ser vi an, men som regel både leverer og henter han for at jeg skal få jobbet inn litt timer. Reising er null problem for ham for da kan jeg bare følelse i jobben min og både levere og hente. Han kan også velge å ha barna hjemme og kose seg med de når han har fri, eller levere sent når han har kveldsvakt. Eller han får helt fri alene om han leverer barna til vanlig tid. Null stress for ham, og vinn vinn. Mye tid med barna og mye alenetid. Jeg derimot har vanlig kontortid med flexiløsning. Ergo er det jeg som må være den fleksible og tilpasse meg hans vakter. Har han arbeidsdag må jeg enten levere eller hente, uansett, pga skiftene hans er enten grytidlig eller høgge sent. Så jeg må hele tiden få kabalen til å gå opp, med å planlegge når jeg må levere, når jeg må hente, få dratt så jeg rekker hente og ha dårlig samvittighet for at det ble lang dag på de siden jeg måtte hoshente sent. Og så inne i alt dette tilpasse jobben min dette med møter (ikke lett) og når jeg kan få gjort ting, kan være tilgjengelig og det å reise om så bare en dagstur er nesten håpløst. Jeg får sjelden jobbet nok på dagtid og må da jo be på kveld for å ta inn timer. Føler aldri jeg ser barna for jeg må jo på jobb hver dag beste delen av dagen. Jeg synes dette er fryktelig slitsomt, men han forstår meg ikke. Mener denne situasjonen er veldig bra fordi barna kan være mer hjemme (med ham) enn andre barn. Og jo, det er jo riktig. Men det er liksom bare de som får fordeler, jeg blir jo utslitt. Og sjefen min småsur på meg siden jeg alltid må komme sent eller dra tidlig eller ikke kan være med på møter eller noe... Jeg synes det burde gå an for ham og å prøve å være litt mer fleksibel, jeg har ALDRI alenetid for når jeg er hjemme er jo alltid barna der, og som regel er han da på jobb også. I det minste kunne jeg fått litt forståelse fra ham, på hvor mye stress det er for meg å få kabalen til å gå opp, for det er faktisk bare jeg som må tenke på det. Jeg ønsker at han kunne hatt en jobb med normal fleksibel kontortid, men da blir han sur og mener det vil gå ut over barna. Jeg tenker det mest går ut over hans kose og alenetid. Da ville jo jeg også fått bedre tid og vært litt mindre sliten og stressa. Noen i samme situasjon? Tips? Anonymous poster hash: e137f...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Du har to valg: 1) Mannen din må skaffe seg en annen jobb 2) Du må godta tingenes tilstand. Er nå egentlig tingenes tilstand så veldig ille? For meg høres det faktisk ut som en veldig fin situasjon. Min mann har null fleksibilitet i jobben (og med null mener jeg null), han er borte 12 timer daglig (langt unna, så kan ikke trå til hvis det er noe som skjer i løpet av dagen f.eks. syke barn som må hentes), og jobber også helg/kveld/natt. Jeg må ALLTID både hente og levere i barnehage/SFO, og det er kun min jobb som er salderingspost, ikke hans. Reise i jobben kan jeg bare glemme, da må i tilfelle mine foreldre trå til - ikke bare med henting i barnehagen, men også med overnatting. Ok, poenget mitt var ikke å klage, men å påpeke at mannen din deltar jo faktisk der han kan. Har man en mann med en lite fleksibel jobb (noe som er vanlig!) må man bare innrette seg etter det. Det er også fordeler, som du sier - han har mulighet til å være mye med ungene. Det er verdifullt. Han får alenetid, men ikke du. Vel, det kan du gjøre noe med! Ta deg en fridag i ei helg, uten barn! Eller ha en kveld eller to i uka hvor han tar seg av legging etc, og du besøker venninner, går på kino eller hva det nå måtte være! Det ER slitsomt aldri å ha tid til seg selv, helt alene, uten unger på slep. Men det kan du gjøre noe med, ganske enkelt. Hvis dere begge jobber 8-16 har du ikke noe alenetid, da heller. For når du ikke er på jobb, da er du hjemme med barn. Han har en jobb som ikke er fleksibel, og med mindre han bytter jobb, så kan han faktisk ikke gjøre noe med det. Du har lite annet valg enn å bite i det sure eplet og innse at slik er det. Det nytter ikke å være sur på ham for det. Jeg er enig i at han bør innse og være glad for at det er du som alltid må være fleksibel og være glad for at du kan være det, men min erfaring på hjemmebane er i alle fall at det er vanskelig å få mannen til å tenke så mye på det... For han er jo det du gjør en selvfølge. Han må på jobb - selvfølgelig trår du til for å ordne med ungene. Hva kan du gjøre? Du sier du får for lite fleksitid og må jobbe på kveldene. Vel, det høres ut som om mannen din leverer i barnehagen relativt ofte. Disse dagene kan du dra ekstra tidlig på jobb, og få gjort unna ting da, slik at du slipper å jobbe så mye på kveldene. Eller ta det på andre tidspunkt, hvor du avtaler at mannen din tar ungene, du tar et par timer foran dataen med jobb. Jeg vil anbefale deg å se det positive heller enn det negative i situasjonen - snakk med mannen din, fortell hvordan du har det, og si at også du trenger litt alenetid. Det er slett ingen selvfølge at begge parter har en fleksibel jobb med fleksitid. Det er heller ikke sikkert ting blir så mye lettere for deg selv om han bytter jobb, og noe mer alenetid blir det i alle fall ikke. Anonymous poster hash: faa6d...fb4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar! Anonymous poster hash: e137f...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar! Anonymous poster hash: e137f...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar! Anonymous poster hash: e137f...6e7 Med mindre du jobber deltid ville du likevel ikke fått noen egentid. Dere ville jo begge vært på jobb fra 8-16! Høres ut som om du må ta deg en prat med mannen din mtp de kveldene hvor du faktisk kunne fått egentid men hvor han "alltid har noe han skal gjøre". Si at du får din egentid når du har fri fra jobb og ungene er i bhg - den tiden har ikke jeg, så nå er det min tur. Dessuten bør du se på hva du kan gjøre i hverdagen for å få gjort mer av jobben din på dagtid, slik at du har mindre fleksitid å ta igjen på kvelden. I og med at mannen din henter/leverer endel i bhg, burde det være fullt mulig. Det er faktisk slik alle vi andre gjør det. Anonymous poster hash: faa6d...fb4
Ladybugg Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Min mann må styre sin dag etter meg. Da jeg jobber turnus, med veldig lite fleksi tid. Han må hente når jeg jobber kveld, levere når jeg skal på dagvakt. Ingen uker er line, så her må det planlegges fra en turnusperiode til en annen. Men det er mye positivt også 😊
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 jAnonymous poster hash: faa6d...fb4 Takk for langt utfyllende svar! Han jobber annenhver helg og familie bor langt unna. Vil ikke ofre dyrebar tid med ungene helg mot alenetid. Og hvertfall ikke jobbe inn timer når de er våkne og ikke i bhg. Å dra tidlig på jobb er i utg pkt greit, men da ser jeg ikke ungene den dagen. For så sant ikke han jobber sent må jeg det, siden vi er amerikansk selskap og sjefen sitter i USA. Blir sene møter da. Kvelder han er hjemme har han alltid noe han skulle hatt gjort som går først, siden "du jo er hjemme hver kveld". Han har i praksis ingen fleksibilitet, dvs han prøver ikke. Andre kollegaer av ham bytter vakter hit og dit for å tilpasse, men han synes det er pes og gidder ikke gjøre det. Synes han også kunne vist litt fleksibilitet... Vanskelig å se positivt på det. Ungene og han har det jo fint, men føler han bare tar og jeg gir og aldri noe tilbake. Jeg kunne ikke fått mindre alenetid om han byttet jobb siden jeg nå har null, men jeg hadde i det minste kunnet stresse ned noen hakk og ikke trengt å planlegge så mye jeg må nå for å få ting til å gå opp. Synes det er litt feil at jeg bare skal godta det og at han skal slippe helt unna tilpassniing, han var jo også enig i å få barn. Jeg bytta jobb for å takle hverdagen, fra en karrierejobb til en med mindre ansvar. Selv om jeg gjerne skulle bygget karriere. Jeg må alltid være den fleksible. Selv om han fint kunne tilpasset siine dager også om han gjorde en innsats. Anonymous poster hash: e137f...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Min mann må styre sin dag etter meg. Da jeg jobber turnus, med veldig lite fleksi tid. Han må hente når jeg jobber kveld, levere når jeg skal på dagvakt. Ingen uker er line, så her må det planlegges fra en turnusperiode til en annen. Men det er mye positivt også Synes han det er greit? Og viser du at du setter pris på hans fleksibilitet? Anonymous poster hash: e137f...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Hvis han aldri kan ta fri for at du skal reise bort kan du jo sette foten ned og si han ikke kan reise han heller. Anonymous poster hash: 7c6f4...4b3
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar! Anonymous poster hash: e137f...6e7 Med mindre du jobber deltid ville du likevel ikke fått noen egentid. Dere ville jo begge vært på jobb fra 8-16! Høres ut som om du må ta deg en prat med mannen din mtp de kveldene hvor du faktisk kunne fått egentid men hvor han "alltid har noe han skal gjøre". Si at du får din egentid når du har fri fra jobb og ungene er i bhg - den tiden har ikke jeg, så nå er det min tur. Dessuten bør du se på hva du kan gjøre i hverdagen for å få gjort mer av jobben din på dagtid, slik at du har mindre fleksitid å ta igjen på kvelden. I og med at mannen din henter/leverer endel i bhg, burde det være fullt mulig. Det er faktisk slik alle vi andre gjør det. Anonymous poster hash: faa6d...fb4 For meg høres det også ut som at problemet er at han alltid har noe å gjøre på sine frikvelder - det er jo den tiden dere to skal dele mellom dere. Min mann og jeg har fleksibel kontortid begge to. Det vil si at vi er to i familien som har det som deg - altså ingen av oss opplever å få fryktelig mye mere tid hver får oss. En av oss henter, en av oss leverer - ut i fra hva som skjer på jobb den dagen. Vi har ofte diskusjoner om hvem som kan ofre et morgenmøte, for det skjer rett som det er at det kolliderer. Og ingen av oss føler at vi rekker å gjøre nok på jobb, spes når vi skal hente. Det er aldri en god løsning for oss å starte tidlig eller jobbe utover normal arbeidstid fordi begge har jobber hvor vi må kommunisere mye med kolleger. Så mannen din har delvis rett, men dere bør absolutt fordele litt på egentiden dere har til disp. Anonymous poster hash: f51fc...6d9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar!Anonymous poster hash: e137f...6e7 Med mindre du jobber deltid ville du likevel ikke fått noen egentid. Dere ville jo begge vært på jobb fra 8-16! Høres ut som om du må ta deg en prat med mannen din mtp de kveldene hvor du faktisk kunne fått egentid men hvor han "alltid har noe han skal gjøre". Si at du får din egentid når du har fri fra jobb og ungene er i bhg - den tiden har ikke jeg, så nå er det min tur. Dessuten bør du se på hva du kan gjøre i hverdagen for å få gjort mer av jobben din på dagtid, slik at du har mindre fleksitid å ta igjen på kvelden. I og med at mannen din henter/leverer endel i bhg, burde det være fullt mulig. Det er faktisk slik alle vi andre gjør det. Anonymous poster hash: faa6d...fb4 Hadde begge hatt fleksibel jobb kunne vi jo byttet på å jobbe tidlig sent ettersom det passet seg. Og han ville ikke jobbe annenhver helg eller kvelder. Da skulle det mye til for at ikke jeg også kunne fått noen kvelder for meg selv. Ikke lett å bare ta inn igjen timene ellers på døgnet for meg heller da siden jeg har mye å gjøre med kollegaer, og da er det når de jobber som gjelder og alle andre jobber sent. Men hvis alle andre har det sånn som du sier (jeg kjenner ingen andre som har det sånn selv), så skal jeg vel ikke klage. Mannen først! Anonymous poster hash: e137f...6e7
Ladybugg Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Min mann må styre sin dag etter meg. Da jeg jobber turnus, med veldig lite fleksi tid. Han må hente når jeg jobber kveld, levere når jeg skal på dagvakt. Ingen uker er line, så her må det planlegges fra en turnusperiode til en annen. Men det er mye positivt ogsåSynes han det er greit? Og viser du at du setter pris på hans fleksibilitet? Anonymous poster hash: e137f...6e7 Ja han er blitt vant til det. Noe stress er det for han å passe på om han skal he te eller levere barna. Men så kan jeg ha de hjemme en dag i uka, og gi kortere dager når jeg skal på natt for. Eks.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Når han jobber sent eller har fri kan jo du starte veldig tidlig og jobbe inn en del, samtidig får du jo tid med ungene når du henter litt tidlig - og fri på kvelden når dem har lagt seg. Når han jobber tidlig, kan du jo kose deg lenge med ungene på morran. Komme seint på jobb og jobbe lenge. Da kan du ta deg en bytur før du drar hjem. Ungene er da ferdig spist og dere kan kose dere alle sammen. Syns ikke det høres så verst ut jeg! Anonymous poster hash: 68cc3...1b9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 jAnonymous poster hash: faa6d...fb4 Takk for langt utfyllende svar! Han jobber annenhver helg og familie bor langt unna. Vil ikke ofre dyrebar tid med ungene helg mot alenetid. Og hvertfall ikke jobbe inn timer når de er våkne og ikke i bhg. Å dra tidlig på jobb er i utg pkt greit, men da ser jeg ikke ungene den dagen. For så sant ikke han jobber sent må jeg det, siden vi er amerikansk selskap og sjefen sitter i USA. Blir sene møter da. Kvelder han er hjemme har han alltid noe han skulle hatt gjort som går først, siden "du jo er hjemme hver kveld". Han har i praksis ingen fleksibilitet, dvs han prøver ikke. Andre kollegaer av ham bytter vakter hit og dit for å tilpasse, men han synes det er pes og gidder ikke gjøre det. Synes han også kunne vist litt fleksibilitet... Vanskelig å se positivt på det. Ungene og han har det jo fint, men føler han bare tar og jeg gir og aldri noe tilbake. Jeg kunne ikke fått mindre alenetid om han byttet jobb siden jeg nå har null, men jeg hadde i det minste kunnet stresse ned noen hakk og ikke trengt å planlegge så mye jeg må nå for å få ting til å gå opp. Synes det er litt feil at jeg bare skal godta det og at han skal slippe helt unna tilpassniing, han var jo også enig i å få barn. Jeg bytta jobb for å takle hverdagen, fra en karrierejobb til en med mindre ansvar. Selv om jeg gjerne skulle bygget karriere. Jeg må alltid være den fleksible. Selv om han fint kunne tilpasset siine dager også om han gjorde en innsats. Anonymous poster hash: e137f...6e7 Har har ikke bare en lite fleksibel jobb, HAN er lite fleksibel!! Dere må sette dere ned og snakke sammen. Si ifra hva du trenger, uten å kjefte. Anonymous poster hash: b0c4f...934
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Jeg synes mannen din høres veldig egoistisk ut og at han viser veldig liten forståelse for din situasjon både i forhold til jobb og hjem. Du må ikke gi opp med å snakke med han om det. Dere må finne noen gode, langsiktige løsninger. Anonymous poster hash: a13db...946
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 Det er jo ikke jobben til mannen din som er problemet her, det er HAN. HAN nekter å gi deg egentid når han er hjemme på kvelden fordi han legger egne planer. HAN nekter nekter deg egentid på sine fridager fordi han vi ha den tiden selv. HAN nekter deg å reise vekk i frihelgene hans fordi han vi disponere tiden i disse helge selv osv osv. Problemet er ikke at han jobber turnus, men at han er en egoist som forventer at du tar deg av hus og hjem mens hans fritid er hans til egen disposisjon uten å dele den med deg! Her jobber vi turnus begge to, men med littegrann respekt for hverandre er det ikke noe problem. Jeg er helt låst i min turnus, han er selvstendig og jobber dag, kveld og helg utfra min turnus, også gir vi selvfølgelig av og til hverandre helt fri til å besøke venner, tar med oss barna på tur så den andre kan få være alene hjemme litt av og til osv også, alle har behov for litt fri fra foreldrerollen av og til også. Den enes behov er like viktig som den andres, og hvor stort behov man har for alenetid går i bølger. Det kan gå flere måneder uten at jeg føler behov for det i det hele tatt, også kan jeg ha uker for jeg bare må ha et lite pusterom et par ganger i uken, det er her kommunikasjon kommer inn i bildet. Anonymous poster hash: 3ae19...30d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Om mannen fikk fast arbeidstid ville det ikke blitt noe bedre, men unntak av at du hadde mistet de dagene du helt slipper å hente eller levere. Ta deg en tur ut om kvelden når han er hjemme eller en dag i helgen. Det er slik vi andre gjør det. Anonymous poster hash: 510e7...291 Det hadde blitt bedre, for da trengte ikke jeg styre alt etter ham, men vi kunne tilpasset oss hverandre. Jeg ville også fått litt egentid og slapp å ta igjen timer hver kveld/ natt da jeg burde gjort andre ting evt sovet. De kveldene han er hjemme er det alltid noe han skal gjøre så da får ikke jeg "fri". Og de helgene han ikke jobber så er det godt å slappe av. Vil ikke bruke av helg mens barna er våkne, den tiden med dem er altfor dyrebar!Anonymous poster hash: e137f...6e7 Med mindre du jobber deltid ville du likevel ikke fått noen egentid. Dere ville jo begge vært på jobb fra 8-16! Høres ut som om du må ta deg en prat med mannen din mtp de kveldene hvor du faktisk kunne fått egentid men hvor han "alltid har noe han skal gjøre". Si at du får din egentid når du har fri fra jobb og ungene er i bhg - den tiden har ikke jeg, så nå er det min tur. Dessuten bør du se på hva du kan gjøre i hverdagen for å få gjort mer av jobben din på dagtid, slik at du har mindre fleksitid å ta igjen på kvelden. I og med at mannen din henter/leverer endel i bhg, burde det være fullt mulig. Det er faktisk slik alle vi andre gjør det. Anonymous poster hash: faa6d...fb4 Hadde begge hatt fleksibel jobb kunne vi jo byttet på å jobbe tidlig sent ettersom det passet seg. Og han ville ikke jobbe annenhver helg eller kvelder. Da skulle det mye til for at ikke jeg også kunne fått noen kvelder for meg selv. Ikke lett å bare ta inn igjen timene ellers på døgnet for meg heller da siden jeg har mye å gjøre med kollegaer, og da er det når de jobber som gjelder og alle andre jobber sent. Men hvis alle andre har det sånn som du sier (jeg kjenner ingen andre som har det sånn selv), så skal jeg vel ikke klage. Mannen først! Anonymous poster hash: e137f...6e7 Det er ikke nødvendigvis slik at alle andre har det sånn, men realiteten med to foreldre i full jobb 8-16 er ikke nødvendigvis at du automatisk får så mye alenetid som du kanskje tror. Jeg sier heller ikke at det er mannen først! Men problemet her er ikke i hovedsak mannens jobb, men at han ikke anerkjenner jobben du gjør og at du også trenger litt alenetid. Noe som, som jeg skrev tidligere, er lett å gjøre noe med. Du virker rett og slett så misfornøyd med situasjonen at jeg rett og slett vil anbefale deg å snakke med mannen din. Hva kan dere gjøre for å forbedre situasjonen slik den er i dag, uten at noen av dere bytter jobb? Når man har barn sammen med en person som jobber turnus, er det vanlig og nødvendig at den andre innretter seg. Er du ikke villig til å godta det, og tilpasninger som jeg mener dere har full mulighet til å gjøre ut fra slik du beskriver situasjonen, står du igjen med ett alternativ: Gi ham et ultimatum - han må bytte jobb. Er du villig til å ta konsekvensene, som kan være lavere lønn hvis han sier ja, eller krise i ekteskapet hvis han sier nei? Jeg med han som jobber 12 timer daglig synes det høres helt herlig ut å ha en mann som kan hente/kjøre i bhg innimellom, for å være helt ærlig, men DU er misfornøyd, og da må DU gjøre noe med det. Men jeg vil virkelig anbefale deg å forsøke å se det positive i situasjonen også, for nå virker det som om du har kjørt deg helt fast i det negative. Det er ikke alltid så lett å ha to foreldre som er stuck 8-16 heller. Det at en av foreldrene innimellom har fri på dagtid kan være veldig positivt. Anonymous poster hash: faa6d...fb4
SuperFries Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Jeg skjønner ikke helt problemet ditt. Min mann jobber turnus, for det meste kvelder og annenhver helg. Det betyr at jeg starter dagene mine tidlig slik at jeg kan hente barna senest 1515 de dagene han jobber kveld. Han har da levert de kl 0930. Jeg får masse tid med ungene på ettermiddag og kveld, han får mest om morgenen og de helgene han har fri. Jeg jobber også hver 3. helg, hvilket betyr at vi jevnt og trutt jobber samtidig og at vi omtrent aldri har en helg sammen alle 4. Jeg har ikke noen problemer med å tilpasse meg hans turnus. Møter planlegges i arbeidstiden. Personalmøter om ettermiddagen planlegges de dagene han har dagvakt eller fri. Jeg føler ikke at mitt liv er noe "vanskeligere" enn hans. Det er iallefall betydelig bedre enn da vi begge jobbet 100% turnus, og var avhengige av endel barnevakt. Hvorfor kan ikke dine møter være i arbeidstiden?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Beklager, men for meg så ser det mest ut som at det viktigste er at han ikke skal få mer tid med barna enn hva du har. Dette er jo utelukkende positivt for barna! I det ene avsnittet klager du over at du aldri ser barna, i neste at du aldri får alenetid siden barna alltid er der. Jeg unner deg begge deler, men den eneste måten du kan oppnå det på er å legge bort dårlig samvittighet for barna. Om han jobber kvelden og leverer barna sent, så har de kort dag selv om du henter ved stengetid. Når han er hjemme på kvelden er tiden like mye din som hans. Skal en av dere ut bør det avtales med den andre, og fordeles på en slik måte at begge får dekket sine behov.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #21 Skrevet 6. august 2014 Nesten så jeg skulle skrevet dette selv, bortsett fra at mannen min ikke jobber skift men er bonde og jobber hele tiden.... Han starter for tidlig om morgenen til å kunne levere, og henter stort sett bare annenhver uke for da starter han litt senere med ettermiddagssfjøset. Uansett om jeg eller han henter så må jeg dra hjem fra jobb litt før 16. Jeg kan ikke starte tidligere om morgenen uten å dra ungene opp tidligere og det er et stress. Møter etter kl 16 og eventuelle reiser i jobben må planlegges med barnevakt og er jeg borte over natta må noen overnatte hos oss. Min timeplan må altså alltid tilpasses hans arbeidstid men han kan stort sett gjøre som det passer ham, også reise bort Jeg innser jo dette, men har som du ønsket meg aldri så lite fleksibilitet fra ham (det ER jo mulig å utsette fjøsstell litt osv) eller forståelse for at jeg også har arbeid som må gjøres i tide. I tillegg ser han ungene kun en times tid om dagen på hverdager, og får aldri deltatt på deres aktiviteter om ettermiddagene. Så jo, jeg forstår deg godt, selv om jeg faktisk misunner deg litt og, det at mannen din har såpass mye tid til barna. Men han bør kunne gi deg mer fritid, mannen min er veldig grei der. Må han ikke jobbe er han gjerne "barnevakt" mens jeg er ute. Dette bør mannen din innse, at er han så lite fleksibel i arbeidstida bør han i alle fall kunne være det på fritida. Er det ikke noe du kan bli med på, som du "må" etter arbeidstid de dagene han ikke har kveldsvakt? Anonymous poster hash: 58d93...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå