Gå til innhold

Hvordan kan foreldre la barna sine bli feite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor vil dem barna sine så vondt? Er på ferie og ser hva folk lar ungene spise, bare crap. Og når man ser vekten på ungene så skjønner man at dette er hverdagsmat. Jeg synes så synd på disse barna!

Anonymous poster hash: 300cc...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Nå MÅ dere gi dere med denne trakasseringen av overvektige barn.

Vet du hva??? DU er er ekstremt dårlig menneske og jeg håper ikke du overfører dine overfladiske holdninger til barna dine.

Anonymous poster hash: d9079...09c

Skrevet

Ja det er synd :(

Vil tro at mye desverre grunner i generelt dårlig kunnskap om kosthold, aktivitet og forbrenning.

Anonymous poster hash: af7eb...e56

Skrevet

Enig, de kan jo ikke styre dette selv, men er de som må slite kanskje hele livet med overvekten. Tror det kommer av at vi ikke ser barna så mye som vi ønsker, og virkelig skal kose oss sammen, gjerne med mat. Det som forundrer meg mest er når foreldre som selv er tynne og i god form gjør dette med barna sine, for de vet jo hva som skal til for å ikke legge på seg

Anonymous poster hash: bd23f...1b5
Skrevet

Vet du hva??? DU er er ekstremt dårlig menneske og jeg håper ikke du overfører dine overfladiske holdninger til barna dine. Anonymous poster hash: d9079...09c

Det er forskjell på å le av og å synest synd på!

Å ha medfølelse for disse barna, som mange desverre ikke har blitt slik av seg selv, men med god hjelp av foreldre gjør man ikke til et dårlig menneske.

Ja man tråkker på noen foreldretær ved å ta opp temaet, men noen ganger har kanskje foreldrene godt av en oppvåkning. Desverre :/

Anonymous poster hash: af7eb...e56

Skrevet

Latskap og dumskap.

Anonymous poster hash: d17a3...f8f
Skrevet

Tidsklemma!

Nå er ikke mine barn overvektige,langt der i fra. Men vi spiser dessverre ikke sunt nok. Det er ekstremt hektisk med dårlig skolemat og begge foreldre i ordinær arbeid, med ordinær arbeidstid. Blir ofte lettvindte usunne løsninger. I dag var det skive med Nugatti til frokost. Om ikke hadde frokosten dradd ut, og jeg hadde kommet for seint på jobb. Så ble det noe pasta møl til middag. Fikk ikke tid til å lage salaten, så den skal vel bli slitere i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: 631d3...322

Skrevet

Det er jo ikke tråkking på overvektige barn? HI skriver om foreldre som er så uansvarlige og vil barna sine så vondt at de lar de bli overvektige, med alt det kan medføre av problemer senere i livet!

Barna synes vi jo bare synd på :(

Anonymous poster hash: a9702...044
Skrevet

Fordi de stemmer Frp og vil at alle skal få gjøre akkurat hva de vil, når de vil. Frihet til enkeltindividet! Folket har fått det de ønsket. Billig drittmat og frihet til å spise det.

Anonymous poster hash: f4248...899

Skrevet

Så mange foreldre som ødelegger livet til ungene sine med usunn mat. Fryktelig syns jeg. Ufattelig.

Anonymous poster hash: 9ae0c...082
Skrevet

Helt enig med den som sier at Hi må gi deg med trakaseringen av overvektige barn!

Jeg var selv overvektig som barn, men jeg spiste ikke usunt. Var vel bare min genetikk. 

Og har sett mange barn som har et kosthold jeg synes er helt forferdelig ernæringsmessig (søppelmat, boller og brus) være tynne som streker, så en kan virkelig ikke dømme basert på vekt alene hva et barn eller voksen faktisk spiser. Er dumskap av deg å tro det.

Hvis du faktisk faktisk bryr deg om ungene så må du heller fokusere på sunn mat til især unger istedet for å rakke ned på tykke unger! Synes barnehager som min som feirer bursdager med sunn mat istedet for kake er genialt. Er sånne ting samfunnet trenger, ikke en person som deg som tenker sunn=tynn og usunn=tykk. 

Anonymous poster hash: 6d740...955
Skrevet

Fordi de stemmer Frp og vil at alle skal få gjøre akkurat hva de vil, når de vil. Frihet til enkeltindividet! Folket har fått det de ønsket. Billig drittmat og frihet til å spise det.

Anonymous poster hash: f4248...899

Ja, jeg stemmer for påtvunget grønnsaksbuffet med Jens og co:-) Beklager, men hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 06e11...bfe

Skrevet

Det tar virkelig ikke mer enn 3 minutter å smekke sammen en salat, så at noen ikke har tid til det er bare løgn.

Det tar heller ikke lang tid å koke opp vann til frosne grønnsaker, som tross alt er bedre enn ingen grønnsaker. 

Vi har ikke nugatti i hus, men jøss, likevel spises annet pålegg på normalt vis uten klaging eller sutring. Fordi det er det vi er vandt med her i huset. 

Folk gjør det vanskeligere enn det er å velge sundt.

Anonymous poster hash: e17a7...67f
Skrevet

Jeg synes du virker kunnskapsløs og unyansert. 

Jeg har to barn, den ene foretrekker sunn mat og er normalt slank, den andre foretrekker snop, chips, pasta og hvitt brød.  Vi gjør en stor innsats for å få matvraket vårt til å spise sunnere og bevege seg mer.  Likevel står ikke resultatet i stil med innsatsen.  Barnet er aktivt og vi kjemper for å få i henne sunn mat, likevel er hun nokså lubben. 

Uansett, det er hinsides å sette en 8-åring på slankekur, jeg fokuserer på at vi trenger sunn mat og bevegelse for å bli stor, sterk og smart.  Dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser mm er et STORT problem i dagens samfunn, og jeg vil faktisk heller ha en lubben og glad jente enn et barn med spiseforstyrrelser. 

Anonymous poster hash: 81570...dd2
Skrevet

Jeg har to barn, den ene foretrekker sunn mat og er normalt slank, den andre foretrekker snop, chips, pasta og hvitt brød.  Vi gjør en stor innsats for å få matvraket vårt til å spise sunnere og bevege seg mer.  Likevel står ikke resultatet i stil med innsatsen.  Barnet er aktivt og vi kjemper for å få i henne sunn mat, likevel er hun nokså lubben. 

Uansett, det er hinsides å sette en 8-åring på slankekur, jeg fokuserer på at vi trenger sunn mat og bevegelse for å bli stor, sterk og smart.  Dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser mm er et STORT problem i dagens samfunn, og jeg vil faktisk heller ha en lubben og glad jente enn et barn med spiseforstyrrelser. 

Ikke vondt ment altså, men personlig så mener jeg spiseforstyrrelser finnes minst like mye blant overvektige som undervektige. I begge tilfeller er det etter min mening resultat av dårlig selvbilde, og tror vel at har man ikke dårlig selvbilde, kan man få det av uønsket overvekt. Tror også at noe av problemet er for lite opplæring når det gjelder kosthold. Mulig skolen har en jobb å gjøre her. Da jeg gikk på skolen hadde skolekjøkken opplæring rundt tema riktig sammensatt kosthold, noe jeg har forsøkt å ha som tema for egne barn. Mistenker at skolen i dag ikke har like mye fokus på dette. I tillegg må vi som foreldre ha fokus på bevegelse og naturlig trening. Som liten var de fleste i min alder ute å var i aktivitet hele tiden, og de fleste kastet knapt skygge selv om vi hadde Sunda og syltetøy på brødskiva.

Skrevet

Vet du hva??? DU er er ekstremt dårlig menneske og jeg håper ikke du overfører dine overfladiske holdninger til barna dine.

Anonymous poster hash: d9079...09c

Overfladisk holdning ved å bry seg om barnemishandling? Ja,for det er  DET det er ,kall en spade for en spade! Ja,noen barn har mer annlegg til å legge på seg, men det er jammen meg mange ignorante og late foreldre som ikke bryr seg en døyt også!

Det å g ibarna riktig kosthold er like viktig som å gi de kjærlighet, trygghet og omsorg, det er helsa deres det er snakk om!

Hvordan tror du disse barna ser ut innvendig? De er ikke bare feite på utside men også feite på innsida! Det er ikke snakk om å være nedlatende,det er et trist faktum!

Anonymous poster hash: 9732c...774

Skrevet

om barnet ditt kun spiser sånn mat som du nettopp nevnte, så har hun allerede en spiseforstyrrelse og det vet du.Ikke alle spiseforstyrrelser gjelder anoreksi...

Skrevet

om barnet ditt kun spiser sånn mat som du nettopp nevnte, så har hun allerede en spiseforstyrrelse og det vet du.Ikke alle spiseforstyrrelser gjelder anoreksi...

Jeg skrev at hun FORETREKKER snop, ships, pasta og hvitt brød.  Jeg skrev ikke at hun kun spiser sånn mat.  Det er altså en UTFORDRING for oss foreldre å hjelpe/veilede/oppfordre henne til å spise/foretrekke sunnere mat.  Noen kan ha utfordringer med å få ungene sine til å sove nok, gjøre lekser, lære å gå på do og så videre.  Vi har utfordringer med å få en av ungene våre til å spise sunn mat.  

Jeg skrev et saklig svar på et nokså usaklig innlegg.  Enten har du ikke forstått hva jeg skrev, eller så misforstår du med vilje.  Jeg skrev at vi gjør en stor innsats for å få matvraket vårt til å spise sunnere og bevege seg mer, gir det deg inntrykk av at hun kun spiser pasta, chips og hvitt brød?  Og grunnlag for å kunne avgjøre at hun har en spiseforstyrrelse? 

Jeg trekker meg ut at denne diskusjonen nå, trodde det gikk an å ha en saklig diskusjon! 

Skrevet

Det er ikke snakk om uheldige gener når vi snakker om overvektige barn, men foreldre som ikke gidder og være godt eksempel for barna sine og gi de sunne vaner.

Problemet i dag er at det !ikke er vits i og leve sundt", såfremt resultatet IKKE innebærer at du ser ut som en toppidrettsutøver. Har man gener som tilsier at man er litt over "snittet" tung, selv med sundt kosthold og aktivt liv, så er det ingen vits og leve sundt, fordi man uansett ikke ser ut som man "bør".. Og her kan man skylde på media og press fra samfunn så mye man vil, men som forelder er man ene og alene ansvarlig for og vise barna at dette er tull og tøys. Og at aktivitet og sunn mat er BRA for deg, uansett hvordan du ser ut! Når man får barn bør man ha blitt så voksen at man skjønner at sammenheng mellom helse og trening/kosthold er viktigere enn og ha det rett utseende! Og selv om man er lubben selv, "samme hvor sunn man er"  så er det viktig og vise barna at det ER bra og spise sundt, si nei til snop og brus som hovedregel og trene og bli svett.

Vi er to aktive foreldre, mannen naturlig slank og lettrent, jeg er tung i sessen og SER absolutt ikke ut som jeg kan fullføre halvmarathon på under to timer! Men vi trener og spiser sundt selv om! Og det lærer vi barna. Men det er skremmende når 6åringen kommer hjem og snakker om 6-pack! og mener at de som er sterk har six-pack! Har man ikke SYNLIGE muskler, er man ikke sterk! Jeg viste bilde av  bodybuildere/Fitnessutøvere og  "strongman" og styrkeløfter (både kvinner og menn) og spurte HVEM de trodde var sterkest og i best form! UTEN tvil så plukket de ut Fitness/bodybuildere som best trent/sterkes!

Hvorfor; disse kunne man SE musklene på! Da jeg fortalte at mannen med dobbelthake og kulemage nok var MYE sterkere enn alle de andre mennene, og at dama hadde blitt verdensmester i styrkeløft var sterkere enn bikinibaben med six-pakc, så ville de ikke tro det uten videre.. Hva slags samfunn er det? Jeg fortalte at fitnessutøverne på konkurransebildene nok var på sitt aller, aller svakeste og hadde så lite fett og lite mat innabords at det på sikt faktisk er dødelig og beholde det utseende over lang tid!

Jeg mener, 6 åringer som vil trene for og få six-pack. Man får ikke six-pack av og løpe, så det gidder jeg ikke,- liksom....Jeg kjenner jeg dør litt når jeg hører sånn, og lurer virkelig hvor vi er på vei! Og ikke minst,- HVEM har lært 6åringene sine dette? større søsken eller foreldre? Og når foreldre omfavner disse "sannhetene" i tillegg og ikke gidder trene og si nei til sjokolade fordi de uansett ikke blir seende "perfekt" ut,- ja da skjønner jeg at man har tapt kampen mot fedme.

Ble litt utenom tema dette. Men kjenner jeg blir så sint av de som slutter og spise sundt og trene fordi "det ikke virker"!!! I tillegg holder de på bare noen måneder, kanskje et års tid i tillegg! Eller de som lykkes i og gå ned og få en kropp de er fornøyd med, men som likevel slutter og trene/spise sundt, fordi de oppdager at man må spise sundt og trene for og HOLDE seg der også!.Og da må man bare kaste inn håndkle og innse at man "er genetisk anlagt" for og være tykk.................

Anonymous poster hash: fabd9...d99
Skrevet

Men hvorfor har dere loff og sjokoladepålegg i hus i det hele tatt? Hiv ut all drittmaten, så har dere ingen alternativer..

Skrevet

Selvfølgelig foretrekker mange barn godteri fremfor laks, men det er jo her vi foreldre kommer inn i bildet! Vi har fra første barn begynte å spise vanlig mat aldri hatt Nugatti i hus. Vi kjøper rett og slett aldri Nugatti, Prim, Honnikorn eller sånne ting. Barna er vant til å spise vanlig pålegg (vi har syltetøy og brunost). Loff smaker de bare når de er hos besteforeldre. Femåringen vår kunne sikkert spist seg syk på godteri og kjeks hver dag, men lærer at det er bare på lørdager. Syvåringen kunne sikkert levd på pasta og knekkebrød, men må lære seg å smake på annen mat (middag). Vi lager ordentlig middag hver dag, men av og til blir det kjappe løsninger, f.eks. fiskepinner i lompe eller fiskekaker i hamburgerbrød. 

Klart det er mye mas om godteri, is og greier innimellom, og en som hyler og setter seg på bakbena fordi hun vil bare spise yoghurt, men vi gir ikke etter allikevel. Foreldrene må jobbe, og vi gjør det - inntil barna blir så store at de har penger selv og kan gå på butikken etter skolen og stappe i seg potetgull og sjokolade. 

Det er også foreldrene som må ta med barna ut på sykkeltur og i svømmehallen og på badeplassen. Sørge for at barna holder seg i aktivitet. For oss har det vært viktig at barna skal synes aktivitet er gøy, samtidig som at de blir vant til at i høstferien går vi på fjellturer og om vinteren går vi på ski. Man må gjøre sitt beste for å innarbeide gode vaner før de blir store og kan ta egne avgjørelser, så de har det beste utgangspunktet for et langt og sunnere liv! 

Anonymous poster hash: 160d6...4b2
Skrevet

Ser her at noen av dere som har overvektige barn, snakker om at barna spiser sundt, men fortsatt er store. Nå har jo også størelsen på posjonene og antall posjoner noe å si. Barnet til min søster er overvektig, og hun spiser like mye som en voksen og som regel to posjoner. Hjelper ikke mye da å spise sundt

Anonymous poster hash: af075...d1a

Skrevet

Hvorfor vil dem barna sine så vondt? Er på ferie og ser hva folk lar ungene spise, bare crap. Og når man ser vekten på ungene så skjønner man at dette er hverdagsmat. Jeg synes så synd på disse barna!Anonymous poster hash: 300cc...9b9

Jeg synes det er verre med foreldre som ikke oppdrar barna sine og som ikke får dem til å yte maks på skolen slik at de danner seg et godt grunnlag for videre skolegang. Det er disse foreldrene som likevel mener at alle skal ha samme tilgang på utdanningstilbudene. Det er også verre med dem som ikke barna lære at det finnes barn i verden som ikke har samme tilgang på goder som her og oppfører seg egoistisk.

Bortskjemte barn som får puter innsydd under armene er for meg en betydelig verre forseelse enn et barn som er noe overvektig.

Anonymous poster hash: 80eda...0d7

Skrevet

Det er ikke bare usunn mat, det er noe med mengde også. Noen bekjente av oss har overvektige barn, men de har i og for seg et helt greit kosthold. Problemet er at barna spiser enormt mye i forhold til hva de egentlig har behov for. En 6-åring som spiser 7 brødskiver? Kombinert med lite aktivitet fordi de er tunge, går jo det bare en vei.

Anonymous poster hash: d511a...b85
Skrevet

Ser her at noen av dere som har overvektige barn, snakker om at barna spiser sundt, men fortsatt er store. Nå har jo også størelsen på posjonene og antall posjoner noe å si. Barnet til min søster er overvektig, og hun spiser like mye som en voksen og som regel to posjoner. Hjelper ikke mye da å spise sundt

Anonymous poster hash: af075...d1a

Helt enig. Vi gir f.eks femåringen en passelig porsjon middag på et lite fat, og fyller resten med grønnsaker/salat. Det er såpass at han blir mett, men i noen tilfeller vil han gjerne ha en porsjon til. Da får han halv mengde, som regel er han ikke egentlig sulten, og han gir seg når han faktisk er mett.

Ingen her i huset trøkker i seg mer enn nødvendig, vi gir ikke fem skiver til frokost når jeg vet han blir mett etter to. Vi drikker også vann til alle måltider, han får melk i bhg og det er mer enn nok.

Det er ikke slemt å begrense ungene, det er bare fornuftig. Fjerner man i tillegg tullemat fra hjemmet(ingen friske folk bør spise loff til hverdags f.eks), blir det mye lettere å holde hverdagen sunn.

Yoghurt er heller ikke noe vi har i hus, det er dyrt og fullt i sukker. Lager heller havregrøt hvis ungene vil ha noe godt til frokost en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...