Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Mine unger i SFO alderen har ikke så mye frihet de. De går på aktiviteter som vi bestemmer/oppfordrer til. De må ut når sola skinner, de får ha besøk når vi bestemmer, og de får dra på besøk kår vi bestemmer. De får kun se TV når vi bestemmer det, og de får kun spille kår vi bestemmer det. Så kommer SFO og sier det er barnas fritid, de legger seg ikke oppi hvordan barna skal ha det, de minimerer påvirkningen, får være inne de som ønsker og ute de som ønsker. Gjør leksene på SFO, er mitt budskap. Så kontrollerer vi hjemme. Anonymous poster hash: 61b64...b1f
☆☆☆ Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Har eg forstått deg riktig når eg oppfattar deg slik at du ser det som eit problem at barna dine har eit lite pusterom frå ein gjennomregulert kvardag? I så fall; OMG!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Eh, hæ? Litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til her. Mener du at de ansatte på sfo skal bestemme hva de skal gjøre mens de er der, også skal du bestemme hva de skal gjøre når de kommer hjem, og de skal aldri selv få bestemme hva de skal gjøre? Det er skolebarn det er snakk om, de trenger faktisk å få ta litt ansvar selv over hva de skal bruke tiden sin til. Velge hvem de skal være sammen med og hva de skal leke, mener du at de ikke skal få den friheten før de er over sfo-alder? Her har de også den "regelen" at sfo-tid er barnas fritid, ingen skal presse de til aktiviteter eller pedagogisk opplegg de timene de er der. Men det er en fantastisk sfo med masse muligheter til aktiviteter om ungene ønsker det. De har kor og korps, matlaging og musikk, forming og data, gym og svømming, men alt er frivillig, ingen tvinges til noen ting. Ønsker de å bare sitte å tegne er det helt greit, ønsker de å bygge en hytte i skogkanten er det helt greit osv, men kjeder de seg litt og ikke helt vet hva de skal finne på har de mange aktiviteter de kan være med på om de har lyst. Jeg synes det er helt fantastisk og det synes ungene også. Lekser gjør de hjemme hvor vi kan følge med og se hvordan fremgangen er i skolearbeidet og hva de jobber med for tiden, den oppfølgingen ønsker jeg å ta selv. Men leke med vennene sine og ha det gøy, det må de gjerne gjøre på sfo mens jeg er på jobb. Anonymous poster hash: cb0ec...f6e
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Herlighet, så mye bestemmer ikke jeg over mine unger. De får selv velge sine aktiviteter (i samarbeid med oss), de bestemmer stort sett selv hva de vil leke og når og om de vil ta kontakt med noen andre for å spørre om de vil leke med dem, tilpasset familiens opplegg, mat, lekser etc, selvfølgelig. Det samme med alt annet. De bestemmer om de vil se tv eller ikke, selv om vi godt kan si at det ikke passer, men bortsett fra det bestemmer de selv. Noen ganger "tvinger" vi dem til å gå ut, selv om de helst vil være inne, men stort sett bestemmer de det selv. Akkurat sånn er det på sfo hvor jeg jobber også. Det at det er barnas fritid, betyr ikke at de kan gjøre som de vil. De må, som alle mennesker i vårt samfunn, tilpasse seg når det trengs. Og er det fint vær etter dager med dårlig eller vi vet at de har vært mye inne den dagen eller at vi ser på dem at de trenger å komme seg ut og løpe av seg litt energi, så sørger vi for at det skjer og vi bestemmer. Vi kan også godt bestemme at enkelte aktiviteter ikke er tilgjengelig en dag, men så langt det lar seg gjøre, får ungene selv bestemme eller velge mellom forskjellige aktiviteter. Det trenger de etter en skoledag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå