Gå til innhold

Biting og slåing. En del av ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke datteren min til å slutte å være stygg mot andre. Ppt mistenker at hun mulig har ADHD av andre grunner. Men et for tidlig og utrede (3år). Men kan det være et "symptom"?

Anonymous poster hash: a86dd...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke symptom på ADHD, men på dårlig oppførsel. Istedet for å utrede for ADHD bør du heller prøve å gjøre noe med problemet, og få hjelp om du ikke klarer det selv

Anonymous poster hash: 454a2...03f

Skrevet

Det har jeg gjort for lenge siden. Hun har assistent i bhg 6timer i uken nettopp pga å lære seg og kommunisere på en hensiktsmessig måte.

PS: å være nedlatende er også et eksempel på dårlig oppførsel.

Skrevet

Det har jeg gjort for lenge siden. Hun har assistent i bhg 6timer i uken nettopp pga å lære seg og kommunisere på en hensiktsmessig måte.

PS: å være nedlatende er også et eksempel på dårlig oppførsel.

Enig :fnise:

Anonymous poster hash: c5717...e86

Skrevet

Ikke symptom på ADHD, men på dårlig oppførsel. Istedet for å utrede for ADHD bør du heller prøve å gjøre noe med problemet, og få hjelp om du ikke klarer det selv

Du har i alle fall ikke peiling på hva du snakker om. Et barn med adhd kan ofte ha problemer med impulskontroll, behovsutsettelse og konsekvenstenkning. Dette kan resultere i uønsket adferd som biting og slåing. Med barn uten spesielle behov, er det ofte en kort fase og relativt enkelt å forandre denne type adferd. Hos barn med adhd, er det desverre ikke så enkelt. Det betyr ikke at man skal godta denne type adferd eller slutte å oppdra.

Skrevet

jeg har kraftig adhd, det ble ikke fanget opp i barndommen for jeg tvang meg selv til å være usynlig.... aldri hatt noe trang til å bite osv.... alle med adhd er også forskjellig

Anonymous poster hash: 8a16f...bd1
Skrevet (endret)

Riktig som hun ene her sier at noen av symptomene på adhd er  dårlig impulskontroll, konsekvenstenkning og risikoanalyse. Men alle med adhd er forskjellige. Men det med slåing og biting tenker jeg at fort kan ligge under der.

Endret av Frøken Ubesluttsom
Skrevet

Du har i alle fall ikke peiling på hva du snakker om. Et barn med adhd kan ofte ha problemer med impulskontroll, behovsutsettelse og konsekvenstenkning. Dette kan resultere i uønsket adferd som biting og slåing. Med barn uten spesielle behov, er det ofte en kort fase og relativt enkelt å forandre denne type adferd. Hos barn med adhd, er det desverre ikke så enkelt. Det betyr ikke at man skal godta denne type adferd eller slutte å oppdra.

Nettopp. Både ved ADHD og Tourettes kan dette være et symptom som viser seg ved stress hos barnet.

Anonymous poster hash: 77444...8f9

Skrevet

Jeg har et barn med TS og ADHD, og et annet barn med mulig ADHD, er selv pedagog, og har derfor lest meg veldig opp på emnet (fagbøker).

Det å være utagerende og voldsom (atferdsvansker) er i utgangspunktet ikke en del av ADHD-diagnosen (i Norge bruker man egentlig ikke betegnelsen ADHD fordi den er så upresis, men "hyperkinetiske forstyrrelser" som er en vesentlig mer presis diagnostisering. På folkemunne brukes likevel ADHD fordi det er dette folk flest vet hva er for noe), men en komorbiditet som er vanlig for ca 60-70% med diagnosen. Dvs. at ca 60-70% av alle med ADHD også vil ha atferdsvansker i større eller mindre grad. På samme måte vil en betydelig andel ha lese- og skrivevansker osv.

Som du ganske riktig nevner, er det svært tidlig å utrede en 3-åring. Normalt begynner man ikke med utredning før tidligst ved 5-årsalder, men det er likevel flott at dere allerede får hjelp og er oppmerksomme på problemstillingen. Biting og slåing er likevel noe som også er helt normalt for de aller fleste 3-åringer. Jeg vil gjette meg til at kanskje bare noe sånt som 1 av 20 3-åringer aldri noensinne slår, biter, sparker, dytter el. Det er om denne oppførselen er unormalt hyppig og aggressiv og vedvarer også når barnet blir eldre og burde ha redusert denne oppførselen at man kan begynne å tenke på atferdsvansker.

Anonymous poster hash: 72efa...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...