Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Sønnen min har aldri vært særlig glad i brød og pålegg. I bhg hadde en fast assistent ansvar for å følge han opp slik at han fikk ned 1 brødskive i løpet av lunsj. Hvis ingen passet på ble det ikke spist noe. Nå har han begynt på SFO og problemet er det samme. Forskjellen er at ingen følger han opp på spising, og det er opp til han selv om han vil spise eller ikke (sagt av de voksne der). Javel. Greit. Det de ikke skjønner er at han er ikke en gutt som da blir sulten og spiser til neste måltid (de har mat kl 11 og kl 14). Hvis han kan velge selv så spiser han ikke noe da før middag hjemme, og det blir lenge å gå uten mat. Resultatet er at jeg har forsøkt andre metoder. I dag fikk han med seg 3 store forkostmuffins. De inneholder IKKE sukker i det hele tatt, og ikke smør. Er laget på en blanding av grovt mel, og fullkorn med havregryn og blåbær. Men de ser litt ut som vanlige muffins/sjokolademuffins pga blåfargen.... Hvis han har med seg slike ting eller middagsrester fra dagen før spiser han jo.... Men hva ville du tenkt om meg som mor hvis du jobbet på SFO og så hva gutten hadde med seg? Er litt redd for å bli stemplet som en "dårlig" mor som sender med "dårlig" mat.... Anonymous poster hash: bd91e...282
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Jeg tenker at så lenge de ansatte vet at dette faktisk er sunn mat (jeg bryr meg ikke om en muffins i matboksen, men det ser kanskje litt voldsomt ut å bare spise det, hver eneste dag) så må jo det være helt greit!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Skal også sies at gutten min er ganske liten og tynn.... 117 cm og bare 17 kg, så jeg vil helst at han får i seg litt mat og ikke blir noe tynnere.... HI Anonymous poster hash: bd91e...282
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Hadde tenkt at blir han sulten nok så spiser han brød! Jeg ville ikke sydd puter under armene på han og sendt med "spesialkost" til en kresen unge som har blitt så stor, skolegutt. Anonymous poster hash: 71398...b3a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Hadde tenkt at blir han sulten nok så spiser han brød! Jeg ville ikke sydd puter under armene på han og sendt med "spesialkost" til en kresen unge som har blitt så stor, skolegutt. Anonymous poster hash: 71398...b3a Nei, jeg kan ikke la han gå uten mat fra kl 07.00 om morgen til kl 17.00 hver dag. Det går ikke. Han blir sur og trøtt, og han trenger mat for å komme seg gjennom skoledagen. I perioder har han gjort det, og når man runder en mnd med det resultatet at ungen har gått ned i vekt og er konstant sliten og endrer personlighet til det værre, så får det holde. Greit du ikke kan forstå problemet fordi du aldri har hatt det med dine barn, men da får du la være å si noe. Anonymous poster hash: bd91e...282
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Det viktigste er jo at han spiser. Tror virkelig ikke de ansatte tenker noe over hva han har med (mange har nok med mat som ser mye verre ut!), men om du føler på det kan du jo bare si noe i forbifarten. :-) Jeg har en mann som ikke kjenner sultfølelse, og da han var ung, og hjemme alene ei helg, så spiste han ingenting fra torsdag til foreldrene kom hjem søndag kveld. Enkelte må man bare gi mat til (eller når de blir voksne minne på at nå er det lenge siden forrige måltid). Anonymous poster hash: 74139...20f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Hadde tenkt at blir han sulten nok så spiser han brød! Jeg ville ikke sydd puter under armene på han og sendt med "spesialkost" til en kresen unge som har blitt så stor, skolegutt. Anonymous poster hash: 71398...b3a Men han gjør jo ikke det, les hva HI skriver da! Han spiser ikke selv om han er kjempesulten, og går da i 10 timer uten mat. Det er ikke greit nå, og det vil være uutholdelig når han begynner på skolen og skal konsentrere seg om skolearbeid i tillegg på tom mage. Det viktigste er jo at gutten får i seg (skikkelig) mat, ikke hva den maten er, og som forelder er HI flink som finner alternativer. Jeg ble veldig uglesett av en av barnas lærere en gang fordi jeg sender med barna vafler ca en dag i uken. Dette er vafler som er minst like sunne som vanlig brød, men den læreren så bare formen på dem og steilet helt. Brød meg en glad dag i hennes meninger. Mine barn, jeg bestemmer! Sender også med dem pizzaboller, fylte tortillalefser, matmuffins, kylling og pastasalat osv. Synes selv brødskiver hver eneste dag er gørrkjedelig, så vil gi barna mine variasjon, og så lenge det er snakk om sunne alternativer, så spiller et vel ingen rolle? Anonymous poster hash: 1c250...00f
**snuskeluska** Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Jeg hadde rett og slett tatt et møte med leder av SFO og forklart situasjonen. Så kan leder bringe det videre til de andre som jobber på SFO. Det er helt sikkert ikke noe problem. Alternativet er jo at en av de ansatte må ha jobben med å sørge for at din sønn spise mat på SFO.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Du må snakke med gutten din. Han MÅ spise på skolen og det må han faktisk klare helt selv uten at læreren passer på. Hva vil han ha i matboksen? Kan dere lage en liste sammen? Gutten min har et spiseproblem som kommer sv mye matallergi som liten. Han MÅ spise noe på skolen, men vi gir aldri negative kommentarer viss han har spist lite en dag, men snakker om hva han vil ha i matboksen neste dag. Er det skivene han ikke liker? Pålegget? Vi har perioder der vi sender med grovbrød med nugatti. Ellers så spiser han fårepølse på skiva. Har kjøpt mattermos og han liker å få varme fiskekaker og kjøttboller oppi. Gutten må ta ansvar selv for å spise fra matboksen, men ingen har sagt det må være skiver oppi. Anonymous poster hash: cbad2...954
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Jeg sender med alt mulig rart i matboksrn jeg! Har også en som ikke er så glad i brød (selv om hun spiser hvis hun må). Her sender vi med lefser med fyll, grove vafler, suppe på termos, pitabrød med fyll, pastasalat, wok med nudler, pizzasnurrer, middagsrester osv. Har aldri opplevd det som noe problem. Både barnehage og SFO ved om "marproblemet". Noen ganger lar de henne derfor få varme maten sin i Microsoft hvis det passer seg sånn. Anonymous poster hash: e44bd...436
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Jeg tenker at det må være irriterende for de andre barna med dem som har med seg spessialmat hvis de andre spiser mat som SFO serverer. Har du snakket med SFO om problemet? Anonymous poster hash: b56e6...d04
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Jeg tenker at det må være irriterende for de andre barna med dem som har med seg spessialmat hvis de andre spiser mat som SFO serverer. Har du snakket med SFO om problemet? Anonymous poster hash: b56e6...d04 Ja, men da fikk jeg beskjed om at han spiser nok etterhvert. De forstod ikke problemet. Ble litt avfeid som en "hysterisk" mor tror jeg. Anonymous poster hash: bd91e...282
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Du må snakke med gutten din. Han MÅ spise på skolen og det må han faktisk klare helt selv uten at læreren passer på. Hva vil han ha i matboksen? Kan dere lage en liste sammen? Gutten min har et spiseproblem som kommer sv mye matallergi som liten. Han MÅ spise noe på skolen, men vi gir aldri negative kommentarer viss han har spist lite en dag, men snakker om hva han vil ha i matboksen neste dag. Er det skivene han ikke liker? Pålegget? Vi har perioder der vi sender med grovbrød med nugatti. Ellers så spiser han fårepølse på skiva. Har kjøpt mattermos og han liker å få varme fiskekaker og kjøttboller oppi. Gutten må ta ansvar selv for å spise fra matboksen, men ingen har sagt det må være skiver oppi. Anonymous poster hash: cbad2...954 Har gjort det flere ganger. Han liker egentlig ikke brød eller pålegg. Han KAN spise syltetøy og salami til nød. Og det gjorde han når han gikk i bhg og ble fulgt opp. Nå har jeg allerede tatt han i å lyve om at han har spist 2 ganger siden start på SFO. De andre dagene har han innrømt å ikke ha spist. Og annenhver dag ca snakker vi om at han må ta ansvar selv og at han MÅ spise. Og hver gang er han heeelt enig, og lover at han skal gjøre det. Anonymous poster hash: bd91e...282
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Kan forresten også legge til at dette er en SFO med rundt 70 barn, hvor alle er 6 åringer. (SFO har 3 baser, og base 1 som han går på har kun 1.klassingene). Så med 70 6-åringer skjønner jeg at ikke han kan ha en voksen alene under mat. Derfor jeg prøver å sende med andre ting enn brød så han faktisk spiser selv.... HI Anonymous poster hash: bd91e...282
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Akkurat dette med hva ungene har i matpakka synes jeg andre unger bare må lære seg å leve med. Jeg kan ikke sitte på jobb å furte fordi en kollega har med deilig lunsj, mens jeg spiser tørre skiver. Det går bare ikke. Verden er urettferdig, og sånn er det. Send med han det han spiser, du! Min er også liten og tynn, og kan gå hele dagen uten mat... Det er håpløst å tvinge i de mat når de ikke er sultne, eller ikke kjenner på det selv.
Mamalarma Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 (endret) Jeg tenker meg gru tilbake på min matpakke på skolen - 2 skiver med pålegg, samme hver dag. Så jeg spiste den ikke, men kasta den. Resultat? En sur og gretten unge som ikke klarte å konsentrere seg på skolen. Så nå når guttungen begynte på SFO og begynner på skolen snart, har jeg bestemt meg for å lage litt mer spennende matpakker enn det jeg fikk. ( Greit det er over 30 år siden jeg begynte på skolen, men, men). Guttungen her spiser grønnsaker, men ikke salat. Han klarer å få bort salat, selv om det er finhakka. Han har prøvd å like det, smaker hver gang, men likevel, nei. Så disse to dagene han har vært på SFO har han hatt med seg:Mandag: 2 polabrødskiver med pålegg (en med salami og en med leverpostei) - til måltid kl 10, fullkornris og kylling i biter til måltid kl. 14. I tillegg oppskåret eple og druer. Tirsdag: 2 polabrødskiver med kalkunpålegg og leverpostei til målti kl. 10, fullkornpasta og panert torsk til måltid kl. 14. I tillegg hjemmelaga grove kjeks uten sukker i, druer, oppskåret gulrot. I helgen skal vi bake matmuffins, grove horn og rundstykker, gulrotvaffler og potetpannekaker med grovt mel. Hvis jeg hadde sendt med grovbrød med pålegg hadde de kommet i retur med bare musebit i. Han er sær i matveien og det er jeg også (pga. allergi for min del, derfor er det matvarer vi ikke kan ha hjemme som jeg gjerne skulle gitt guttungen). Så jeg vil heller lage mat som blir spist, er sunn og variert enn å måtte tenke på hva andre mener om matpakken. Om det blir et spørsmål fra SFO eller skolen, skal jeg selvfølgelig forklare. Og ungene må lære at andre har andre ting i matpakken enn de har. Så får de heller gå hjem til foreldrene sine og spørre om de også kan få. Så til HI - lag sunne alternativer til grovbrødet. Vi spiser alt for mye brød som det er. Hvis ungen din spiser middagsrester, putt det i matboksen. Plutselig kommer spisingen av seg selv, kanskje. Men i mellomtiden har i alle fall han fått mat med energi nok til å klare en dag på skole og SFO. Endret 5. august 2014 av Huldra39
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Jeg tenker meg gru tilbake på min matpakke på skolen - 2 skiver med pålegg, samme hver dag. Så jeg spiste den ikke, men kasta den. Resultat? En sur og gretten unge som ikke klarte å konsentrere seg på skolen. Så nå når guttungen begynte på SFO og begynner på skolen snart, har jeg bestemt meg for å lage litt mer spennende matpakker enn det jeg fikk. ( Greit det er over 30 år siden jeg begynte på skolen, men, men). Guttungen her spiser grønnsaker, men ikke salat. Han klarer å få bort salat, selv om det er finhakka. Han har prøvd å like det, smaker hver gang, men likevel, nei. Så disse to dagene han har vært på SFO har han hatt med seg: Mandag: 2 polabrødskiver med pålegg (en med salami og en med leverpostei) - til måltid kl 10, fullkornris og kylling i biter til måltid kl. 14. I tillegg oppskåret eple og druer. Tirsdag: 2 polabrødskiver med kalkunpålegg og leverpostei til målti kl. 10, fullkornpasta og panert torsk til måltid kl. 14. I tillegg hjemmelaga grove kjeks uten sukker i, druer, oppskåret gulrot. I helgen skal vi bake matmuffins, grove horn og rundstykker, gulrotvaffler og potetpannekaker med grovt mel. Hvis jeg hadde sendt med grovbrød med pålegg hadde de kommet i retur med bare musebit i. Han er sær i matveien og det er jeg også (pga. allergi for min del, derfor er det matvarer vi ikke kan ha hjemme som jeg gjerne skulle gitt guttungen). Så jeg vil heller lage mat som blir spist, er sunn og variert enn å måtte tenke på hva andre mener om matpakken. Om det blir et spørsmål fra SFO eller skolen, skal jeg selvfølgelig forklare. Og ungene må lære at andre har andre ting i matpakken enn de har. Så får de heller gå hjem til foreldrene sine og spørre om de også kan få. Så til HI - lag sunne alternativer til grovbrødet. Vi spiser alt for mye brød som det er. Hvis ungen din spiser middagsrester, putt det i matboksen. Plutselig kommer spisingen av seg selv, kanskje. Men i mellomtiden har i alle fall han fått mat med energi nok til å klare en dag på skole og SFO. Hvordan holder du middagsrester kalde helt til kl 14? Jeg skal lage enkle, gode matpakker til barna så lenge jeg får lov! Husker jeg gikk på videregående, lite matlyst på morgenen og slang et par skiver med leverpostei oppi matboksen. Tørre skiver (ikke ferskt brød hver dag hjemme hos oss) jeg ikke orket spise til lunsj. Venninna mi hadde en mor som ordnet matboks. Ikke så fancy men variert og frukt/grønt hver dag. Husker enda hvor misunnelig jeg var hver dag. Ofte hadde hun et rundstykke med servelat og oppskåret agurk, tomat og gulrot. Husker det enda! Men orket/gadd jeg lage det selv? Nope... Anonymous poster hash: cbad2...954
Mamalarma Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Jeg tenker meg gru tilbake på min matpakke på skolen - 2 skiver med pålegg, samme hver dag. Så jeg spiste den ikke, men kasta den. Resultat? En sur og gretten unge som ikke klarte å konsentrere seg på skolen. Så nå når guttungen begynte på SFO og begynner på skolen snart, har jeg bestemt meg for å lage litt mer spennende matpakker enn det jeg fikk. ( Greit det er over 30 år siden jeg begynte på skolen, men, men). Guttungen her spiser grønnsaker, men ikke salat. Han klarer å få bort salat, selv om det er finhakka. Han har prøvd å like det, smaker hver gang, men likevel, nei. Så disse to dagene han har vært på SFO har han hatt med seg: Mandag: 2 polabrødskiver med pålegg (en med salami og en med leverpostei) - til måltid kl 10, fullkornris og kylling i biter til måltid kl. 14. I tillegg oppskåret eple og druer. Tirsdag: 2 polabrødskiver med kalkunpålegg og leverpostei til målti kl. 10, fullkornpasta og panert torsk til måltid kl. 14. I tillegg hjemmelaga grove kjeks uten sukker i, druer, oppskåret gulrot. I helgen skal vi bake matmuffins, grove horn og rundstykker, gulrotvaffler og potetpannekaker med grovt mel. Hvis jeg hadde sendt med grovbrød med pålegg hadde de kommet i retur med bare musebit i. Han er sær i matveien og det er jeg også (pga. allergi for min del, derfor er det matvarer vi ikke kan ha hjemme som jeg gjerne skulle gitt guttungen). Så jeg vil heller lage mat som blir spist, er sunn og variert enn å måtte tenke på hva andre mener om matpakken. Om det blir et spørsmål fra SFO eller skolen, skal jeg selvfølgelig forklare. Og ungene må lære at andre har andre ting i matpakken enn de har. Så får de heller gå hjem til foreldrene sine og spørre om de også kan få. Så til HI - lag sunne alternativer til grovbrødet. Vi spiser alt for mye brød som det er. Hvis ungen din spiser middagsrester, putt det i matboksen. Plutselig kommer spisingen av seg selv, kanskje. Men i mellomtiden har i alle fall han fått mat med energi nok til å klare en dag på skole og SFO. Hvordan holder du middagsrester kalde helt til kl 14? Jeg skal lage enkle, gode matpakker til barna så lenge jeg får lov! Husker jeg gikk på videregående, lite matlyst på morgenen og slang et par skiver med leverpostei oppi matboksen. Tørre skiver (ikke ferskt brød hver dag hjemme hos oss) jeg ikke orket spise til lunsj. Venninna mi hadde en mor som ordnet matboks. Ikke så fancy men variert og frukt/grønt hver dag. Husker enda hvor misunnelig jeg var hver dag. Ofte hadde hun et rundstykke med servelat og oppskåret agurk, tomat og gulrot. Husker det enda! Men orket/gadd jeg lage det selv? Nope... Anonymous poster hash: cbad2...954 Har matboks med kjøleelement i lokket. Legges i fryseren kvelden før, kald mat i ca 7 timer. Genialt.
Fashionista Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 Jeg ville enkelt og greit ha informert SFO om at han har dårlig matlyst og at dere må bruke alternativer. Da slipper du og barnet ditt masse spørsmål og antagelser;)
Mamma_til_2 Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 Informer sfo og senn med gutten mat han spiser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå