Ayni Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jenta mi skal begynne i 1.klasse nå i høst. De er bare 4 elever i første klasse, hvor den ene ungen er i fosterhjem og har krav på ekstra ressurser. De har da ansatt en kvinne med barnevernsutdanning, som ikke har lærerutdannelse eller arbeidserfaring innenfor skolen, som skal ha spesielt ansvar for oppfølging av denne eleven men også være lærer og klassekontakt for min jente.. Stillingen ble utlyst og jeg vet at det var flere søkere med lærerutdanning som søkte på jobben. Spørsmålet er: Hvis det er kvalifiserte mennesker som ønsker jobb på en skole, kan rektor da ansatte en lærer uten utdanning? Ville dere følt det var greit i forhold til deres barn?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Ja, det har de. Formelt sett er det kommunen som ansetter, ikke rektor ( med mindre det er en privat skole). Da har de vurdert at dette er den beste kandidaten utfra det skolen trenger av kompetanse. Anonymous poster hash: 7477a...669
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Ja, så vidt jeg kan forstå er det lovlig. Loven sier at det skal vurderes hvem som er best kvalifisert ut fra utdanning, arbeidserfaring, skolens behov og skikkethet for øvrig. Det er ingen automatikk i at den best formelt utdannede skal ha jobben. Anonymous poster hash: 07fff...aa0
Gjest Julia1984 Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Stol på rektor/kommunen. Det er langt fra sikkert søkerne med lærerutdanning hadde de personlige egenskapene som var ønskelig. Utdanning er ikke alltid ensbetydende med å være kvalifisert
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 De vet sannsynligvis hva de gjør, og det kan være at vedkommende holder på med pedagogikkstudiet også. Anonymous poster hash: 99eba...cf9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Barnevernet presser seg inn hvor som helst hvor nesa rekker dem.. ville reagert som deg Anonymous poster hash: deafb...003
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Barnevernet presser seg inn hvor som helst hvor nesa rekker dem.. ville reagert som deg Anonymous poster hash: deafb...003 Er du generelt imot barnevernet eller sitter du bitter tilbake pga noe som er skjedd? Er du ikke glad vi har et barnevern i Norge?? Anonymous poster hash: 2324a...b80
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Barnevernet presser seg inn hvor som helst hvor nesa rekker dem.. ville reagert som degAnonymous poster hash: deafb...003 Oi oi oi, snakk om uvitenhet! Anonymous poster hash: e7787...335
Iiiiik Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør?
Ayni Skrevet 5. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør? Det sto spesifisert allmenlærerutdanning i søknaden ja, og flere med allmenlærerutdanning+ spes ped søkte på denne stillingen.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Sannsynligvis sto det ikke kun allmennlærer. Men kanskje at annen relevant utdanning kunne vurderes? Anonymous poster hash: 7477a...669
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Sannsynligvis sto det ikke kun allmennlærer. Men kanskje at annen relevant utdanning kunne vurderes?Anonymous poster hash: 7477a...669 Hvis det kun sto allmennlærer og absolutt ingenting annet, må evt. Den som ikke fikk jobben klage på ansettelsen. Foreldre har ingen klagerett:) Anonymous poster hash: 7477a...669
Ayni Skrevet 5. august 2014 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2014 Hva jeg er redd for? At hun får et dårligere tilbud enn de som har utdannede lærere.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør? Det sto spesifisert allmenlærerutdanning i søknaden ja, og flere med allmenlærerutdanning+ spes ped søkte på denne stillingen. Du har i hvertfal bedre oversikt over annsettelsesprosessen på deres barns skole enn jeg har på vår Anonymous poster hash: 07fff...aa0
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Jeg skjønner deg godt, om det da er som du påpeker at hun ikke har undervisningserfaring eller utdanning som lærer. Prøver skolen å spare penger? Det er rart at denne personen skal fungere både som kontaktperson til barnet med ekstra behov i tillegg til å skulle være klassestyrer. Det blir jo litt som å ansette en bioingeniør som sykepleier eller omvendt. Hadde spurt rektor rett ut. Anonymous poster hash: 6ea43...d39
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør?Det sto spesifisert allmenlærerutdanning i søknaden ja, og flere med allmenlærerutdanning+ spes ped søkte på denne stillingen. Du har i hvertfal bedre oversikt over annsettelsesprosessen på deres barns skole enn jeg har på vår Anonymous poster hash: 07fff...aa0 Man søker gjerne opp annonseteksten i etterkant om man lurer? Anonymous poster hash: 6ea43...d39
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør? Det sto spesifisert allmenlærerutdanning i søknaden ja, og flere med allmenlærerutdanning+ spes ped søkte på denne stillingen. Du har i hvertfal bedre oversikt over annsettelsesprosessen på deres barns skole enn jeg har på vår Anonymous poster hash: 07fff...aa0 På et sted som er så lite at de har klasser med bare 4 elever, så har man gjerne oversikt over alle stillinger som lyses ut. Anonymous poster hash: 251dc...752
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Det kommer jo an på hva som stod i utlysningen. De kan ikke ansette annet enn en lærer hvis kvalifiserte søkere har meldt seg hvis det var spesifisert at man måtte ha lærerskole. Sannsynligvis har de imidlertid sett behov for annen kompetanse fordi de allerede har god lærere på skolen. Hva er du skeptisk til? Tror du ikke ditt barn kommer til å lære det det bør? Det sto spesifisert allmenlærerutdanning i søknaden ja, og flere med allmenlærerutdanning+ spes ped søkte på denne stillingen. Du har i hvertfal bedre oversikt over annsettelsesprosessen på deres barns skole enn jeg har på vår Anonymous poster hash: 07fff...aa0 På et sted som er så lite at de har klasser med bare 4 elever, så har man gjerne oversikt over alle stillinger som lyses ut. Anonymous poster hash: 251dc...752 Samt hvem som har søkt og hvilken utdanning de har? Jeg trodde ikke det var offentlig informasjon en gang jeg. Det kan godt hende jeg hadde vært betenkt selv om jeg fikk høre dette om mitt barns skolestart, men når jeg ser det som utenforstående tenker jeg at det sansynlig vis kan være en ordning som kan fungere fint, spessielt i 1. klasse. Da oppfatter jeg det som at det er mane andre egenskaper enn det vi tenker på som typiske læreregenskaper som er viktigst. Jeg ser ikke bort fra at en barnevernspedagog kan være en god lærer for en 1. klasse. De har jo mye utdanning i "oppdragelse" og det å lære bort ting til barn, selv om de ikke har lærerutdanning. Anonymous poster hash: 07fff...aa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå