Gå til innhold

Ang gråt ved levering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynte med tilvenning i barnehagen i dag, og de ansatte anbefalte og ønsket at vi gjorde avskjeden så kort og kjapt som mulig. Hvis barnet gråt, ville de at vi skulle gå uansett.

Jeg har lest og tenkt at dette ikke er noe bra i det hele tatt, ref feks denne:

http://lykkeligbarndom.no/2013/12/12/ikke-ga-mamma/#more-2522

Men hva sier de ansatte i barnehagen hvis jeg forteller at jeg aldeles ikke ønsker å gå? Hva gjør dere andre, går dere uansett eller svarer dere på gråten? Og hvorfor får vi disse rådene i barnehagen, når man vet at barnet slett ikke har det ok? Hvis det er noen barnehageansatte her, blir jeg ekstra glad for svar fra dere på dette.

Anonymous poster hash: 5675a...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med tilvenning i barnehagen i dag, og de ansatte anbefalte og ønsket at vi gjorde avskjeden så kort og kjapt som mulig. Hvis barnet gråt, ville de at vi skulle gå uansett.

Jeg har lest og tenkt at dette ikke er noe bra i det hele tatt, ref feks denne:

http://lykkeligbarndom.no/2013/12/12/ikke-ga-mamma/#more-2522

Men hva sier de ansatte i barnehagen hvis jeg forteller at jeg aldeles ikke ønsker å gå? Hva gjør dere andre, går dere uansett eller svarer dere på gråten? Og hvorfor får vi disse rådene i barnehagen, når man vet at barnet slett ikke har det ok? Hvis det er noen barnehageansatte her, blir jeg ekstra glad for svar fra dere på dette.

Anonymous poster hash: 5675a...014

Da trenger barnet lengre tilvenning enkelt og greit,å det krever du selvsagt.

Er tross alt du som betaler for plassen.

Anonymous poster hash: ab04e...1ec

Skrevet

Nå har min gått en stund i barnehagen og noen dager ble såret.

Min gutt har noen favoritt leker/bøker i barnehagen som jeg blir med å finne frem og så la han få litt fokus på dette. Sier så at nå må mamma på jobb og ber om klem.

Nå har jeg ikke hatt en sår avskjed på 6 måneder.

Kanskje dette kan være en løsning for dere?

Barna slutter som regel å gråte få minutter etter at vi har gått, men noe koselig er det ikke.

Anonymous poster hash: 0f1f7...509

Skrevet

Tror jeg ville hørt litt mer på de som kan dette og som ser barnet ditt. Det er jo opplagt at å trekke ut avskjedsmareritt er dårlig for barnet. Men du kan jo la være å reise i stedet, det er jo det linken henviser til. Det er altså ingen motsetning slik du skal ha det til.

Anonymous poster hash: 94307...761

Skrevet

Dere begynte tilvenningen i dag og fikk beskjed om å forlate barnet som gråt kort og kjapt?

Syns det var en rar måte å ha tilvenning på :-o

Hvis jeg misforsto deg, og det var snakk om når barnet hadde hatt tilvenning i en ukes tid og skulle begynne å være det aleine, så er saken annerledes;

Da er det faktisk - tro det eller ei - best for barnet med en rask avskjed der du sier hade, sier at du kommer og henter barnet seinere og at du skal på jobb nå, gir en kos og smiler og vinker hade og går.

9 av 10 barn roer seg da etter ett til to min og leker og koser seg, mens der foreldrene haler og drar ut tiden så blir avskjeden faktisk verre for barna.

Snakker av mange års erfaring og hundrevis av innkjøringer.

MEN ; Alle barn er ikke like, og du kjenner ditt barn best, så føl på hva du syns er riktig, ta det gjerne opp med barnehagepersonellet og bli enig om hva som passer ditt barn best.

Men ikke glem å høre på råd også .

Lykke til med bhgstart. Det går seg fort til, og snart trives nok både småen din og du :-)

Anonymous poster hash: 5050a...8ab

Skrevet

Her sa de ikke noe sånt, vi fikk styre det helt selv. De første dagene gikk det veldig greit, han var veldig gira på å begynne i barnehagen og være igjen der og leke med de andre barna når vi gikk. (Han var 2 år da han begynte.) Men vi fortsatte å bli der 10-15 minutter ved levering, og vente på at han skulle bli klar. Men det ble han jo aldri, og tiden vi måtte bli der om morgenen ble ikke kortere, tvert imot.

Etter nesten et år kom vi frem til at vi måtte endre på dette, og bestemte oss for å slutte å være med inn, men bare levere i gangen. Og det gikk kjempefint fra første dag. Syntes det var veldig greit at han var blitt så stor at det gikk an å snakke med ham og forberede ham på forhånd, men det hadde nok gått fint etter få dager uansett.

I stedet for å klamre seg til oss og si at vi må være i bhg med ham hele dagen osv, så slipper han oss nå med en gang og løper inn på avdelingen. Han vet at han ikke får oss med inn der uansett, og gangen er kjedelig. ;)

Jeg tror at det er smartere på sikt å få det overstått i stedet for å dra det ut sånn som vi gjorde. Men selvfølgelig bør du få bruke nok tid på selve tilvenningen først.

Anonymous poster hash: 55aac...4ee
Skrevet

Hvis du skal gå, så ja, gjør avskjeden så kort som mulig. Det er min erfaring.

Hva det andre angår, så må du nesten føle på hva du er komfortabel med.

Har selv tilvent en haug med barn, og det er aldeles ikke sikkert det beste er å dra ut avskjeden eller vente alt for lenge før du begynner å vise du skal gå. Men hva med å si hade og bare sette deg i rommet vedsidenav og ta deg en kaffe som en start? Og så gå inn igjen? Trenger ikke forlate barnehagen de første gangene. Kan ta det veldig gradvis også.

Det er du som kjenner ungen din best, men la også barnehagen som har erfaring med dette få komme med forslag. Så lenge dere kommuniserer går nok dette veldig bra. Prat og evaluer underveis og ikke la deg føle deg overkjørt om du er ukomfortabel med noe, men prøv å jobb litt med dine følelser også. Ungen merker kjapt om mamman er usikker.. Da smitter det ofte over på ungen.

Har selv to barn på tilvenning denne uken og må si det ikke er lett for meg heller, selv om jeg av erfaring vet at det somregel går seg til ;)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...