Gå til innhold

Hvem kontakter man dersom man er et vrak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter. Jeg har prøvd å gå til psykolog. Men jeg finpusser virkeligheten. Hvordan få det frem at jeg trenger hjelp til og få kontroll på meg, følelser osv. ?

Anonymous poster hash: 7d1d4...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du prøve å skrive et brev til psykologen. Et brev hvor du ikke finpusser virkeligheten?

Det kan være lettere å skrive det ned for deretter å snakke om det.

I tillegg til det kan du jo prøve psykomotorisk fysioterapi samtidig med psykologen, det bruker å gjøre det enklere å komme inn på det man virkelig trenger å jobbe med og bearbeide  og gi slipp på.

Anonymous poster hash: 0501d...3eb
Skrevet

Hva er  psykomotorisk fysioterapi ?

Kanskje eit brev ja. . Kan jo bli like kaotisk som jeg føler meg da. Vil jo bli vanskelig for psykologen å forstå noe som helst av.. :/

Skrevet

Det er fysioterapeuter som har spesialisert seg på å jobbe med personer som setter mye av det psykiske i kroppen. Ofte kan man greie å snakke rundt ting, forfine dem, rasjonalisere dem... litt slik du sier du gjør. Man vet gjerne hva problemet er, men en psykologtime blir gjerne litt for kort. Når man begynner å slappe av og få opp motet for å ta opp problemet, da er timen over. Og så sliter man neste gang på samme måte. Ikke alle har det slik, men en del.

En del setter også mye i kroppen, nesten som om kroppen lagrer problemer, følelser, kaos i kroppen. Da kan det være lettere om man får hjelp til å lære kroppen å slappe av og gi slipp på disse følelsesmessige spenningene som kan være med på å holde fast i gamle tanke-/følelsesmønster.

Min erfaring er at de er dyktige, det er ikke skummelt, men det er en ny måte å bli kjent med kroppen og følelsene sine. Man blir mer bevisst, og man får ting bort bare fra hodet.

Ofte blir det da lettere å gi slipp på ting, enklere å sette ord på det.

Det er ikke fort gjort, men det er en god type behandling - og psykomotoriske fysioterapeuter samarbeider ofte veldig bra med psykologer.

Om du skriver et brev og det blir kaotisk, det gjør ikke noe. Det viser i så fall bare akkurat hvordan du har det, og det er bra. For når psykologen får vite hvordan du faktisk har det så blir det også lettere å hjelpe deg på riktig måte.

Skriv ned hvordan du har det og hva du føler og hva du synes er problemer. Om det blir langt betyr ikke noe. Gi det til psykologen, og så kan dere snakke om det neste time.

Gi det et forsøk - lykke til :)

Anonymous poster hash: 0501d...3eb
Skrevet

Det hjelper ikke å gå til psykolog hvis du finpusser på virkeligheten. Du er nødt til å være ærlig hvis du skal ha utbytte av behandlingen og bli bedre. 

Anonymous poster hash: 4287e...023
Skrevet

Begynn med å fortelle psykologen at det er en rekke ting du ikke har klart å snakke med ham/henne om foreløpig. Er det deg selv du beskytter eller psykologen? Er det det siste, kan det hjelpe å bytte terapeut. Er det det første, må du nesten bestemme deg for om du vil ha hjelp eller ikke.

Skrevet

Eg merker det ikkje Før etter timen.. Eg har skydd psykologer i alle år.. men prøver virkelig. Ja timen er for kort.. det er noko med det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...