Gå til innhold

Babyen min på seks mnd sier tydelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma, pupp, nam nam.. Er ikke d veldig tidlig? Noen med erfaring på området? Eldste min babler massevis men ingen voldsom etterligning av lyder. Hun sier mamma når hun ser meg <3

Anonymous poster hash: 9e803...7a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hører det du vil høre,er mer riktig å si!

Anonymous poster hash: 9bf36...b6e
Skrevet

Enig med hun over ;)

Det er INGEN babyer på 6 mnd som sier noe som helst bevisst. Hadde en venninne som mente hennes baby på 5 mnd sa "bil", "mamma", "ball" og noen andre små ord. Det gjorde babyen slett ikke, men hun tolket det slik. 

Dersom du tolker det slik du å, så er det helt fint og koselig for deg, men ikke si det til noen (at du tror hun kan snakke) for folk vil bare tenke at du er litt dum da... og le bak ryggen din. Dessverre.

Anonymous poster hash: a4bb1...e4f
Skrevet

Jeg hørte også at min sa mamma lenge før han egentlig sa sine første ord:)

Anonymous poster hash: 4a0b2...183

Skrevet

Min på 6 mnd sier "R". Når han blir irritert lager han sånn rrrrrrrrrrr-lyd, utrolig komisk😊

Anonymous poster hash: 42208...942

Skrevet

Min sa også mamma når han var 5,5 mnd. Mannen trodde meg ikke, men siden den gang har han sagt det mange ganger om dag;) Var nok ikke bevisst, men veldig koselig allikevel.

Anonymous poster hash: 573d2...c75

Skrevet

Min sa hei da hun var 7 mndr. Samme hva andre tror og mener!

Anonymous poster hash: 77db0...e61

Skrevet

Min ene på 7 mnd sier hei og heia, og hei du, men det er vel mest herming etter ordlyden min vil jeg tro :P

Gjest Turid87
Skrevet

Min sa hadet fra hun var litt over 5 mnd gammel. Hun visste ikke hva ordet innebar, selvsagt. Hun sa hadet og vinket, linket ord og bevegelse, det er alt.

Skrevet

Min sa mamma helt klart som 6 mnd, var ikke bare noe vi hørte, familie og venner hørte det og. Pappa sa han helt klart ved 7 mnd. Blant annet når han våknet i vogna så hørte vi på babycallen "maaammaaaa, maaammaaa", artig for det hørtes ut som en unge som ropte på mora si. Selv om det kanskje ikke er bevisst så er det ord de sier uansett. Han er 9 mnd nå og sier i tillegg: hei, nei og hæ (hæ med spørrende stemme, jeg hører dårlig og sier ofte hæ så kanskje derfor).

Anonymous poster hash: 8907f...da7

Skrevet

Yngste min sier hei hele tiden, jeg skjønner at det ikke er bevisst (6mnd) men morsomt likevel! Brødrene på 2 og 4 syns det er kjempe stas og forteller alle at hun kan prate ;)

Skrevet

Hun sier kanskje lyden, men ikke ordet. Ordet "mamma" og "pappa" er jo konstruert ut fra barns første bablelyder, som er mæmæmæm og bababa.

Anonymous poster hash: 4a7f5...c73
Skrevet

At en baby på 6 mnd sier mamma er ikke bevisst, det er ikke tilfelle uansett hvor mye godvilje man legger inn. De kan gjerne si "mamama" eller "maaammaaa" eller lignende babylyder, men kun fordi det er enkle lyder som starter og slutter med samme vokal (finnes derfor på flere språk), og ikke fordi de gjør det som en bevisst bruk av ordet "mamma"

http://www.mammanett.no/baby/de_forste_ordene

Anonymous poster hash: 4456f...fce
Skrevet

min sa mamma sikkelig når han var 8mnd men resten av ordene, kom rundt 1års alderen :)

Skrevet

Vel, jeg er språkpedagog, og min 6-7 mnd gamle gutt sa både lys og pus. Fullstendig bevisst. Kom pus gående, så var det PUS PUS PUS, og han så på taklampen og sa LYS (han elsket lys). Han krabbet 5 mnd gammel gikk da han var 8 mnd. Han klatret ut av sprinkelsengen (på nederste trinn) før han var ett år. (skrekk og gru) Han snakket i lange setninger 1 år og 3 mnd gammel. Kunne alle farger (og da mener jeg inkl grå, lyseblå, og andre "rare" farger) på 2 års kontroll og telle korrekt til 20 både på norsk og engelsk.

Helsesøster har kalt han "helt utrolig" hele veien. Men etter to års alder har det jevnet seg ut med de jevnaldrende, og i dag er han 4 år og helt "normal" i utviklingen. Takk og lov :-)

Han hadde så voldsomt ordforråd at han begynte å stamme veldig tidlig, men det gikk heldigvis over i treårs alder. Har aldri gjort noe bevisst for å lære han mange ord. Broren hans hadde en aldersadekvat utvikling ift språk og motorikk.

Så JEG tror deg :-)

Anonymous poster hash: 7617c...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...