Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Datteren min skal begynne i ny barnehage og vi fikk i posten velkomstbrev + et eget skriv ang. sykdom og sykebarn, skrevet at helsesøster og kommuneoverlegen. Skrivet var greit med standard opplegg som jeg er vant til fra forrige barnehage, men jeg stusser på en ting. Det står: "Etter en sykdomsperiode kan barnet begynne i barnehagen samme dag det er feberfritt". Er det noe nytt? Jeg skjønner at jeg kan bruke hodet og tenke selv at hun burde ha en feberfridag hjemme, men jeg er ansatt i samme kommune og vil da sikkert ikke kunne bruke syktbarndag når retningslinjen sier at hun kan gå i barnehagen. Hvordan er det i deres barnehage? Kommet nye regler ang. feberfridag? Anonymous poster hash: 721a4...f45
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Datteren min skal begynne i ny barnehage og vi fikk i posten velkomstbrev + et eget skriv ang. sykdom og sykebarn, skrevet at helsesøster og kommuneoverlegen. Skrivet var greit med standard opplegg som jeg er vant til fra forrige barnehage, men jeg stusser på en ting. Det står: "Etter en sykdomsperiode kan barnet begynne i barnehagen samme dag det er feberfritt". Er det noe nytt? Jeg skjønner at jeg kan bruke hodet og tenke selv at hun burde ha en feberfridag hjemme, men jeg er ansatt i samme kommune og vil da sikkert ikke kunne bruke syktbarndag når retningslinjen sier at hun kan gå i barnehagen. Hvordan er det i deres barnehage? Kommet nye regler ang. feberfridag? Anonymous poster hash: 721a4...f45 Feberfri dag har aldri vært en generell regel, kun utbredt praksis. Vi har ulike regler på våre to barns barnehager. Anonymous poster hash: e9acf...4df
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 Feberfri dag har aldri vært en generell regel, kun utbredt praksis. Vi har ulike regler på våre to barns barnehager. Anonymous poster hash: e9acf...4df Ahh, ok. Har alltid trodd det var en regel, men da har jeg bare tenkt at det var en regel siden alle praktiserer det. Kanskje det var en regel i den forrige barnehagen? Takk for oppklarende svar HI Anonymous poster hash: 721a4...f45
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 Det med feberfri dag er ikke noe barnehagene kan pålegge foreldrene, men som allerede sagt her er det for mange vanlig praksis. Siden feber kan komme igjen utover dagen, og fordi mange barn trenger en ekstra hviledag for å komme seg, få spist skikkelig osv etter en sykdomsperiode blir det ofte anbefalt, men de kan ikke kreve det. Når det kommer til din arbeidsgiver og sykt barn dager er det ikke noe problem. Det er alltid allmenntilstanden som avgjør om barnet skal i barnehagen eller ei, din arbeidsgiver kan ikke kreve at det har feber for at du skal være hjemme.. Trenger barnet en feberfri dag hjemme sier du til arbeidsgiver at barnet ikke er helt frisk enda så du trenger fri en dag til. Anonymous poster hash: d201c...2bf
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 Det har aldri vært noen regel i vår barnehage heller. Der sier de at barnet skal være hjemme ved feber, men så fort feberen er over, så er det allmenntilstanden som avgjør. Anonymous poster hash: 3f438...33a
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Står det i barnehagens regler så kan de pålegge foreldrene å holde de hjemme jo. Men står det ikke noe om det, så nei Anonymous poster hash: 37772...43d
Hjertefru Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Har aldri hørt om denne "regelen" før jeg begynte å henge her, og jeg er firebarnsmor . Tror almentilstanden er en bedre indikator enn feber på om en sender barn i barnehage eller ikke....
Elsker livet Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Har aldri hørt om denne regelen andre steder enn her. Vi vurderer allmenntilstand og smittefare. Er ikke uvanlig at barn har litt feber uten at de er reduserte eller smittsomme.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 I vår barnehage er dette heldigvis nedfelt i barnehagens vedtekter. barn må ha en feberfri dag hjemme og 48 timer hjemme etter diare oppkast. Dette fordi de ansatte stadig opplevde at forelde leverte unger i barnehagen som tydeligvis trengte en dag ektra hjemme eller barn som ikke var ferdig med diare/oppkast. Selv barn som måtte bli hentet i barnehagen pga sykdom, ble levert igjen til vanlig dagen etter. I begynnelsen ble det informert om ønsket praksis, men man opplevde likevel at endel foreldre ikke overholdt dette. Dermed ble dette tatt inn i vedtektene. Feber er gjerne lavest om morgenen, men kommer igjen utover dagen. feberen er også gjerne lavest når man er i lite aktivitet (hjemme) kontra full aktivitet i barnehagen Anonymous poster hash: f80cc...1d5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Datteren min skal begynne i ny barnehage og vi fikk i posten velkomstbrev + et eget skriv ang. sykdom og sykebarn, skrevet at helsesøster og kommuneoverlegen. Skrivet var greit med standard opplegg som jeg er vant til fra forrige barnehage, men jeg stusser på en ting. Det står: "Etter en sykdomsperiode kan barnet begynne i barnehagen samme dag det er feberfritt". Er det noe nytt? Jeg skjønner at jeg kan bruke hodet og tenke selv at hun burde ha en feberfridag hjemme, men jeg er ansatt i samme kommune og vil da sikkert ikke kunne bruke syktbarndag når retningslinjen sier at hun kan gå i barnehagen. Hvordan er det i deres barnehage? Kommet nye regler ang. feberfridag? Anonymous poster hash: 721a4...f45 Ikke slutt på feberfri dag i min barnehage i hvert fall Anonymous poster hash: 47735...1c2
Mamma_til_2 Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Jeg ser og mere på allmentilstanden og på hvor sykt barnet har vært, barn kan ha topp allmentilstand of ha 38-39 i temp samtidig så de kan vært helt nedkjørt med temp på 37.5, den feberfie dagen er mere en dag som NOEN barn trenger hjemme for og få i seg mat og drikk samtidig som kroppen kommer seg! det gjelder og kjenne sitt eget barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå