Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Har en veldig kresen sønn på nesten fire år som ikke vil spise middag lenger. Han vil ikke en gang smake på noe som kan minne om middagsmat, så gale er det. Vi har vært veldig konsekvente med det at dette er middagen din, du får ingenting annet; smaker han ikke eller spiser opp, står tallerkenen hans igjen på bordet. Når han spør etter mat når vi er ferdige, viser vi til middagen og sier at han ikke får noe annet enn det som er satt frem. Han spiser da som regel ikke heller, men hender han pirker litt i det. Jeg har sett på dette som en fase, men det har vart i nesten ett år nå. Er vi for strenge som ikke gir ham noe annet? Jeg føler ofte han ikke spiser særlig mye i det hele tatt, og bekymrer meg om han får i seg alt han trenger for å vokse. Anonymous poster hash: 114d1...0e9
<3 2G <3 Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Synes du er for streng. Her skal alt smakes, men om det ikke spises så får ungen vente til vi er ferdig før det evt blir en brødskive for å overleve frem til kveldsmat. Liker ikke det å tvinge i barn mat. Har selv ett anstrengt forhold til mat pga av slike ting i barndommen. Noen dager kan jeg finne på å lage mat som ungen liker best, så det ikke alltid er mamma/pappa som bestemmer mat i huset
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Hadde også samme taktikk her i huset (dvs alt skal smakes), men når til og med det ikke går lenger er jeg veldig rådløs. Vi spiser middag såpass sent (mellom 18-19) og han legges mellom kl 19.30 og 20.00 at det ikke er hensiktsmessig med noe mat etterpå. Lage mat som ungen liker best hadde funket, om han hadde spist noe annet enn skive med ost eller yogurt, noe av det eneste vi får ned i ham. Men jeg håper jo at han en dag kan sitte og faktisk spise med oss igjen. Anonymous poster hash: 114d1...0e9
<3 2G <3 Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Hva med å bare gi faen en liten stund? Se om det blir bedre om han får bestemme hvilken mat han vil ha helt selv. Vet om flere barn som ikke er så glad i varm mat, som heller ville ha knekkebrød enn middag. Vokser seg store og sterke alle som en
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Ja, sant nok Sitter nok litt langt inne å endre taktikk etter å ha vært så konsekvente så lenge, så er nok oss foreldre som må svelge en kamel her HI Anonymous poster hash: 114d1...0e9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #6 Skrevet 3. august 2014 Jeg syns dere er for strenge. Liker ikke det å skulle tvinge i barn mat de ikke vil ha. Gi han en brødskive, og slutt med masinga. Men spør hver dag om han har lyst til å smake. Plutselig en dag vil han ha middag! Anonymous poster hash: 18803...1cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Vi er like "strenge" som dere og det begynner å løsne her. Eldste spiser mer og mer, og liker flere og flere ting. Synes norske barn spiser mer enn nok brødmat i løpet av dagen, om de ikke skal spise brød til middag også. Middagen består alltid av flere komponenter så det burde være mulig å spise noe av det. Vi bestemmer ikke hvor mye de skal spise (er veldig i mot å tvinge barn til å spise opp), men alle får spise seg mette på det som er til middag (så lenge det ikke er noe veldig sært) og smake på alt. Anonymous poster hash: 95135...5e3
<3 2G <3 Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Skjønner det er vanskelig, men du vet jo ikke om det funker om du ikke prøver. Fortsett å tilby så klart, men gjør alt lystbetont for dere alle Er andre ting enn brød å spise i stede for middag så klart.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Vi har hatt samme taktikk, vår er snart fire år, og vi har hatt problem i ca 1 år. Nå har det plutselig løsnet! Jeg ville holdt på mitt.. Må legge til at vi har servert kveldsmat dersom det har gått lang tid siden middag av og til, helt rigide har vi ikke vært. Men prinsippet om at " dette er middagen og ikke noe annet serveres" synes jeg er viktig. Vi serverer selvfølgelig da "barnevennlig mat, og alltid noe på tallerkenen vi vet han har likt. Anonymous poster hash: e8038...5fb
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Vi er like "strenge" som dere og det begynner å løsne her. Eldste spiser mer og mer, og liker flere og flere ting. Synes norske barn spiser mer enn nok brødmat i løpet av dagen, om de ikke skal spise brød til middag også. Middagen består alltid av flere komponenter så det burde være mulig å spise noe av det. Vi bestemmer ikke hvor mye de skal spise (er veldig i mot å tvinge barn til å spise opp), men alle får spise seg mette på det som er til middag (så lenge det ikke er noe veldig sært) og smake på alt. Anonymous poster hash: 95135...5e3 Godt å høre det har løsnet seg for dere Enig ang det med brød, særlig når han ikke spiser noe annet i barnehagen + yoghurt til frokost. HI Anonymous poster hash: 114d1...0e9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Vil legge til at jeg synes det er stor forskjell på å tvinge i unger mat, som jeg vil si er nærmest et overgrep, og det å ikke "dulle", la barnet "styre" måltidene og drive ekstraservice med tilbud om annen mat dersom man "ikke liker". Barn er åpenbart forskjellige, men hos oss hvor barna i utgangspunktet spiste "alt", er det jo også åpenbart at det ikke handler om at de synes måten smaker vondt, men at de "heller vil ha" brød, eller rett og slett en del av en treårings behov for å markere egen vilje. Anonymous poster hash: e8038...5fb
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Finn ut hvor grensene hans går hen, og push de litt derfra. Han spiser brød med ost. Spiser han ostesmørbrød? Han vil ikke ha kjøttkaker. Hva med kalde kjøttkaker på brødskive? (du kan kalle det pålegg). Ha gjerne en skive ost under, eller over. F.eks. Finn ut hvor han trekker streken for hva han vil spise og ikke, og så prøver du litt og litt å dytte på grensene. Spiser han kjøttkake på brødskive, så prøv etterhvert en varm kjøttake. Osv. Vil han ha brødskive med ost, så legg et salatblad under, tomat og agurk oppå. F.eks. Bruk de små triksene du kan for å få han mer og mer vant til det som er vanlig middagsmat. Hver bit er en seier og et skritt nærmere målet. Det ville jeg prøvd i alle fall. Anonymous poster hash: 5f0ed...5ff
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Du trenger jo ikke gi etter, du kan jo bare ha brød, knekkebrød e.l til maten. rundstykker og suppe feks, og la det bare gli inn i måltidet frukt og grønt skåret i biter og annen fingermat er populært her i huset Anonymous poster hash: 49874...145
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #14 Skrevet 3. august 2014 En stund ville ingen av mine spise skorpe. Men som ei venninne sa: tror ikke de sitter i lunsjen som voksne og peller av skorpa. Nå er de 13 og 11 og spiser skorpe. Synes du skal tilby noe annet å spise, han har jo ikke sjans til å spise kveldsmat, hvis jeg har forstått deg riktig. Anonymous poster hash: 192d1...3a1
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #15 Skrevet 3. august 2014 Har du prøvd å la ham være med på lage maten? Barn vil oftere spise mat som de selv har laget til. Anonymous poster hash: 6b12a...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå