Gå til innhold

Har dere felles eller delt økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har felles økonomi. Deler likt på alt. Min bror og hans kone har hvert sitt lån på huset og betaler hver sin del til bhg etc. Sier de har en felleskonto som går til mat og div utgifter.

Er det ikke veldig spesielt å ha så splittet økonomi med hvert sitt lån på et felles hus? Trodde de fleste hadde felles økonomi som meg og samboer jeg;)

Anonymous poster hash: 3e3d0...c10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det felles. Vi setter inn en fast sum hver når lønn kommer. Resten som da er på brukskonto bruker vi som bi selv vil.

Skrevet

Vi har begge deler.

Vi har en felles budsjettkonto til faste utgifter (derunder felles boliglån) og en felles brukskonto til mat og div.

Men i tillegg har vi hver våre brukskontoer og hver våre sparekontoer.

Skrevet

Felles.

Anonymous poster hash: 55479...65a
Skrevet

Vi har begge deler.

Vi har en felles budsjettkonto til faste utgifter (derunder felles boliglån) og en felles brukskonto til mat og div.

Akkurat det samme hos oss. Jeg kaller det felles økonomi da for vi bidrar til felleskontoene etter evne og har ca like mye lommepenger igjen på brukskontoen.

Anonymous poster hash: 2129a...75c

Skrevet

Felles, og jeg er hjemmets finansminister.

Anonymous poster hash: 36af2...56b

Skrevet

Felles, selv om jeg ikke er helt fornøyd med det siden han har barn fra tidligere. Hadde heller ønsket å brukt de ekstra pengene på felles barn (har det trangt økonomisk.. og da teller hver en krone).

Anonymous poster hash: 03c9b...623
Skrevet

Felles, her deler vi på alt :) Vi har cirka det samme utbetalt i måneden.

Skrevet

Helt felles. Alt går inn på en felles kont og delegeres derfra til regninger, en konto til mat/forbruk osv. Noe annet ville vært underlig i vårt tilfelle som har vært sammen i snart 20 år og har fire barn sammen. Jeg kan forstå at noen par ønsker delt økonomi dersom ene parten har veldig dårlig økonomisk sans, men ellers synes jeg at det er et spesielt valg å ta.

Anonymous poster hash: 56f87...515
Skrevet

Her er alt felles. Dvs. vi har hver vår konto, men alle pengene på begge er felles. Ingen egne sparepenger, lommepenger eller noe som helst.

Anonymous poster hash: 0bc86...2c5
Skrevet

Her er det også felles selv om han har en sønn fra et tidlig forhold. Hadde jeg vært egoist, så hadde jeg aldri valgt felles økonomi pga han eide så og si ingenting etter bruddet med eksen hvor hun tok alt fra han ( hvis ikke skulle hun ta sønnen med seg og flyttet langt fra han). Her hos oss er det jeg som tjener mest og har mest på sparekonto før vi ble i lag, men alt er felles nå :) Det eneste som står i mitt navn er BSU og aksjer som jeg hadde spart før hans tid. Det blir ikke i bruk før jeg skal pensjonerer meg ;)

Anonymous poster hash: 992b7...160

Skrevet

Felles, men med moderasjoner. Vi har hver våre konti, men deler på faste utgifter. Han tjener en god del mer enn meg og får derfor selvsagt spart mer, men han betaler også de "store" regningene som verkstedregninger, ting til oppussing, møbler osv, så at vi deler 50/50 i hverdagen er bare rettferdig synes jeg. Dessuten, dersom jeg mangler penger, så får jeg enten kort eller kontanter av han så lenge jeg trenger. 

Jeg står for handling av mat og ting til huset (vaskemidler osv), siden jeg jobber på matbutikk og naturlig nok handler det meste der. 

Totalt sett deler vi det meste 50/50, men sett på månedsbasis kan det virke ujevnt i perioder. Men vi er fornøyde, og begge bidrar det vi kan til å dra lasset økonomisk. 

Anonymous poster hash: 9a38b...23c
Skrevet

Vi har begge deler.

Samme her.

Anonymous poster hash: 8f692...fb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...