Gå til innhold

Hvordan "overholder" dere spilletider for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ikke på en bedre overskrift... 

Har to barn, og vi lar dem spille alt for mye. :-( Hvor mye lar dere barna spille, og hvordan følger dere opp hvor mye de spiller? 

Halvtime til time per dag?

Synes jeg hører; jammen, mamma jeg spilte bare 10 min i sted. Så nå har jeg så så lenge igjen. 

Anonymous poster hash: 11c07...4c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har normalt 1 time med spilletid (barna er 5-12 år), men eldste får spille litt mer innimellom siden han også er veldig aktiv og mye ute og med venner. Vi overholder den med å gi beskjed når en time er gått. I enkelte perioder samler vi også alt som kan spilles på i en egen kurv på kjøkkenet sånn at vi vet at de ikke snikspiller. Igjen, eldste på 12 år har vi ikke like god kontroll med som f.eks. 7-åringen fordi eldste også har android-telefon med spill, men så er han også en veldig sosial og aktiv gutt, så det plager meg ikke så mye om han en og annen dag spiller i 2-3 timer i stede for bare en.

Anonymous poster hash: e4b34...a70
Skrevet

Sier dere da f.eks. at spilletid er mellom 18 og 19? HI

Anonymous poster hash: a5a75...d5a
Skrevet

Sier dere da f.eks. at spilletid er mellom 18 og 19? HI

Anonymous poster hash: a5a75...d5a

Ja, eller at barnet kommer og ber om å få bruke spilletiden sin nå, så ser vi på klokken og gir beskjed om at den snart er over når det har gått nesten 1 time (de må få tid til å lagre/avslutte).

Anonymous poster hash: e4b34...a70

Skrevet

Yngste får spille så mye hun vil, for det er så lite uansett. Eldste må lese for å kvalifisere til spilletid. Da setter han på timer og leser, så får han spille like lenge. Han bruker timer på spillingen også. Avtalen er at hvis han runder ned tiden så får han gjøre ferdig ting han evt har begynt på, hvis han runder opp så er det full stopp når alarmen går. 

Dette har funket kjempefint, og han er lojal mot spilletidene og jukser ikke.

Skrevet

Yngste får spille så mye hun vil, for det er så lite uansett. Eldste må lese for å kvalifisere til spilletid. Da setter han på timer og leser, så får han spille like lenge. Han bruker timer på spillingen også. Avtalen er at hvis han runder ned tiden så får han gjøre ferdig ting han evt har begynt på, hvis han runder opp så er det full stopp når alarmen går.

Sofasliter den ungen din? Hva med å få han ut? Sykle, løpe, spille fotball og leke etc????

Stakkars unger som sitter på rompa så myye

Anonymous poster hash: 1c68f...854

Skrevet

Sofasliter den ungen din? Hva med å få han ut? Sykle, løpe, spille fotball og leke etc????

Oi, hvordan klarte du å tolke det ut fra innlegget?

Du høres utrolig dømmende ut.

Anonymous poster hash: 408dc...721

Skrevet

Han får spille Onsdager og Lørdager.

Skrevet

Her får 7åringen spille hver dag etter kl 18. Han er superaktiv hele dagen og er ute og flyr, så jeg ser ikke problemet med at han sitter 1-2 timer hver kveld. Det er mye positivt med spilling og. Han er feks blitt en racer på engelsk og sitter og chatter på engelsk med de han søiller med. Jeg har full oversikt over hva de chatter om.

Skrevet

Nei, han har ingen problemer med å leke hverken ute eller inne. Men han liker ikke å lese, og er derfor ikke veldig god til det. Derfor må han øve på det for å få spille.

Skrevet

Vi har ikke faste tider, men når snart 6-åringen får spille, så setter jeg på tidsur (kjøkkenklokke) og sier "nå får du spille så så lenge, når klokka ringer er du ferdig" og det går fint. Så slipper vi å krangle om at hun må legge det fra seg og jeg slipper å følge med tiden.

Anonymous poster hash: 061c8...475
Skrevet

Har ingen spesielle spilletider eller regler. De spør om å få spille før de spiller og enten sier jeg ja eller nei, det har aldri vært noe problem. Sier jeg nei finner de på noe annet, sier jeg ja spiller de. Når jeg sier de må legge det vekk fordi jeg synes de har sittet lenge gjør de det.

På en regnværsdag kan de godt spille en del, men så kan det plutselig være tre fine dager etter hverandre hvor de er ute fra frokost til kveldsmat og ikke spiller i det hele tatt.

For meg er en skjerm en skjerm, om de spiller eller ser på TV er helt hips om haps, jeg ber de ikke skru av spillet for at de skal sette seg å glo på TV isteden, da lærer de mer av spillingen. Spilling er ikke nødvendigvis negativt, de lærer mye, særlig engelsk, og de får bl.a lesetrening. Det er også sosialt for de spiller online med klassekamerater og andre de møter gjennom spillene.

Så lenge jeg har sunne og friske barn, som er glad i å være ute, har friske roser i kinnene, har gode venner, driver aktivt med idrett osv bekymrer det meg overhodet ikke at de spiller litt om kveldene. Det er ikke verre enn at vi satt og kopet foran MTV o.l. på ettermiddagene da vi var ungdommer ;)

Anonymous poster hash: d6c77...144
Skrevet

Jeg sier nei til spilling om været er fint, og er "snill" om vi har inne-dager.

I helger og ferier får de spille / se tv før frokost. Resten av dagen er skjermfri, så sant ikke regnet bøtter ned eller noen er syke.

På hverdager er det ingen tv /spilling før leksene er gjort og middagen spist. Da er klokka så mye at de aldri rekker mer enn en times tid foran skjermene...

Det sklir litt ut i perioder, men vi henter det inn igjen. Det hender jeg pakker bort nettbrett og andre spill-dingser i noen dager.

Men viktigst av alt: vi voksne sitter heller ikke og trykker på mobilene våre når vi er sammen med barna. Vi legger dem i gangen, og så sant ingen ringer så blir de der til barna sover. Det har blitt mye mindre spilling i hjemmet etter at vi voksne ble bevisste på oss selv :)

Anonymous poster hash: 0ea92...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...