Gå til innhold

Dere som kan genetikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hørt, og lært på skolen, at to foreldre med blå øyne alltid vil få barn med blå øyne. Mannen min har helt blå øyne, og det samme har begge foreldrene hans og søsknene hans. Jeg har også veldig blå øyne, men dersom jeg studerer dem veldig nøye i godt lys, kan jeg skimte antydning til noen veldig få grønnbrune flekker helt inne ved pupillen. Pappen min har helt blå øyne og mammaen min har blågrønne. Min bestefar har blå og min bestemor brune.

Våre barn har alle hatt blå øyne de første årene. Så, når eldstemann var 5 år, ble de mer blågrønne, men er fortsatt mest blå. De to barna i midten har helt blå øyne, mens minsten som snart blir 5 år får mer og mer grønne øyne. De begynte å skifte farge like før jul, og nå er de nesten helt grønne. Jeg synes det er så rart! Hvordan går det an da?

Anonymous poster hash: 7233c...df1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er bærer av ett blått gen og ett brunt gen mens din mann har to blå gen. Dersom barna dine arver ditt brune gen, vil de få brune/grønne øyne.

Anonymous poster hash: e63be...1e0

Skrevet

Blå og grønn og en hel haug med andre variasjoner vi være mulig hvis begge foreldrene har blå øyne. Dere kan derimot IKKE få et barn med BRUNE øyne. 

Brune øyne er den dominerende fargen. Genotypen kan kalles BB eller Bb. Dersom du har BB vil du ikke kunne få et barn med blå øyne selvom partneren har blå. De fleste har genotypen Bb. Altså brune øyne med recessivt gen. Dersom begge foreldrene har Bb (brune øyne) vil det være 50% sjanse for at barnet får Bb (brune øyne og kan få barn med blå øyne, 25% sjanse for BB (brune øyne, og kan ikke få blåøyde barn selv) og 25% sjanse for bb (et barn med blå øyne).

I tillegg er det tilleggs gener som sitter på hoved genet, og dermed kan foreldre med brune få et barn med brun-grønne øyne osv, eller foreldre med blå kan få et barn med blå-grønn, blå-gul osv. 

Anonymous poster hash: 18a6c...2f8
Skrevet

Ok, så da har jeg et slags tilleggsgen jeg da? Som er blitt overført til min ene sønn og min ene datter? Men vil da min grønnøyde datter kunne få brunøyde barn dersom hun møter enn brunøyd mann med Bb-gen?

Synes det er veldig interessant dette :)

HI

Skrevet

Et annet spm dere som kan det. Hvor stor sjanse er det for at barnet mitt får krøller? Barnefaren har krøller, både han og hans søsken pluss foreldre. Jeg har stritt hår, min mor har fall i håret ellers er det ikke noe krøller i min familie..

Anonymous poster hash: 88ed7...cbe

Skrevet

To med blå øyne kan få barn med brune. Vanligvis vil man kun få blå øyne dersom man har to alleler for blå og ingen for brune (bb gir blå, mens bB eller BB gir brune øyne). Men damer kan ha et brunt og et blått allel (bB) og alikevel få blå øyne.

Dette fordi det ene x-kronosomet hos damer er inaktivt (kalles Barr-body).

Dersom allelet for brunfarge sitter på det inaktive kromosomet, og det andre x-kronosomet har allel for blå øyne, vil dama ha blå øyne, men kunne overføre det "brune genet" til sine barn. :-)

Anonymous poster hash: f5b3b...580

Skrevet

Ok, så da har jeg et slags tilleggsgen jeg da? Som er blitt overført til min ene sønn og min ene datter? Men vil da min grønnøyde datter kunne få brunøyde barn dersom hun møter enn brunøyd mann med Bb-gen?

Synes det er veldig interessant dette :)

HI

Husker ikke helt alt dette med tilleggs-gener... :P Det er også ganske komplisert å forklare. Men - alle dine barn med blå/grønne øyne kan få barn med brune om de møter en med BB eller Bb. Alle mennesker kan få barn med "lyse" øyne dersom de møter noen med brune.

Hvis din datter møter en mann med BB (brune øyne) er det 100% sannsynlig at deres barn vil ha brune øyne (kan selvsagt også være brune med grønt i). Ditt barnebarn vil med 100% sannsynlighet ha genotypen: Bb (så barnebarnet vil kunne gi deg oldebarn med blå øyne).

Hvis din datter møter en mann med Bb (brune øyne) er det 50% sjanse for at du får barnebarn med brune øyne og da Bb, og 50% sjanse for at du får barnebarn med blå øyne.

Du kan aldri vite om en du møter har brune øyne med genotype BB eller Bb da. Med mindre du undersøker ganske langt opp i familien til vedkommende eller tar en gentest ;)

Anonymous poster hash: 18a6c...2f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...