Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #1 Skrevet 3. august 2014 Har en skjønn liten gutt på 14 mnd som er verdens blideste gutt. Han ler og smiler konstant på dagtid, men når kvelden kommer, så forandrer han seg til et lite "gråtemonster" Han sovner greit når jeg legger han kl 19, uten noe særlig tull. Men han våkner alltid igjen utpå kvelden, og da hjelper det ikke hva jeg gjør. Han får smokk som alltid er mistet, og han er blid som ei sol. Men så fort jeg går ut av rommet, så hyler han som besatt! Det kommer ikke ei tåre, men det er sint hyling og han kaster på seg fra side til side i senga hvis jeg prøver å trøste. Han blir sintere hvis jeg prøver å trøste, så jeg har begynt å gå ut igjen, venter litt, og går inn igjen å gir smokk/legger han ned hvis han sitter i senga. Mitt spørsmål er: Hvor lenge er det greit at han ligger sånn å hyler? Jeg har fulgt råd fra en søvnekspert. Dette går ut på å stå lenger og lenger utenfor døra før jeg går inn, men han er rimelig sta og egen, og jeg går ut og inn på denne måten i opp til 3 timer på det verste. Legge meg selv, kan jeg jo bare glemme. Jeg skjønner bare ikke hva som er problemet. Det er ingen tenner på tur, han er god og mett (spiser kveldsmat mellom 18 og 18.30, legger seg 19) Tørr bleie. Jeg har prøvd å ta han opp i min seng et par ganger når dette startet, for å utelukke at noe er galt, og når han kommer opp i min seng, så er han blid som ei sol. Så fort han legges ned i sprinkelsengen igjen, så hyler han som besatt igjen. Han starter før han blir lagt ned, for han vet hva han skal Dette begynner å gå litt på helsa løs ettersom jeg er alene med han. (Pappaen jobber borte fra søndag kveld til fredag ettermiddag) På dagtid finner han søvnen ganske greit selv, men ikke uten gråt. Tidligere la jeg han, og han sovnet nesten med en gang. Husker den tiden som veldig god, både for minstemann og meg. Han fant søvnen selv lenge, men dette snudde helt plutselig, og nå er kveldene et mareritt. Heldigvis har han kun hatt en eneste natt med denne hylingen, men han kan være ganske urolig til tider. Råd og tips mottas med stor takk Anonymous poster hash: c4a60...723
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Jeg er ikke noe tilhenger av disse rådene du har fått. Så jeg ville ha sluttet med det. Så lenge de ikke har noe særlig språk, vet vi veldig lite om hva som rører seg oppi hodet til de små. Og selv om han er tørr og mett og alt vi voksne kan komme på, så kan det være en viktig grunn (i hans hodet) til at han gråter. Er han trøtt nok? Er det noen endringer i søvnmønsteret ellers? Min datter hopper noen ganger over 2.luren på dagtid, og da virker det som at hun tror at 2.luren kommer på kvelden i stede, så hun våkner en stund etter at hun er lagt. Så vi prøver alltid å legge henne to ganger på dagtid, uansett. Kan du prøve med lydbok eller musikk? Som du setter på enten når du legger han, eller en stund før han vanligvis våkner opp? Har han vannflaske i senga hele tida? Det hjelper ofte her. Anonymous poster hash: b6f2d...d73
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Da hadde jeg bare latt han ligge i din seng til han sovnet, og evt flyttet ham da. Høres jo ut som om han tror han har sovet en hel natt og at det er på tide å stå opp. Og at han derfor blir sinna når du bare legger ham ned igjen og går. Anonymous poster hash: a21b2...932
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Jeg er heller ingen fan av disse såkalte søvnekspretene som har ingen etter min mening har ingen anelse hva babyer og små barn trenger. Mange små barn trenger ofte en voksen til stedefor å føle seg trygg nok til å kunne falle i søvn. Jeg ville lagt meg i senga ved siden av han og blitt der til han hadde sovnet jeg. Det virker på meg som om han føler seg utrygg når han våkner og trenger din nærhet. Husk, han prøver ikke å manipulere deg med sin oppførsel, han prøver å fortelle deg noe. Ikke hør på hva søvneksperten sier deg, hør på morsinstinktet ditt. Gi han tid, vær der for han og du skal se at når han er trygg sovner han av seg selv med et smil om munnen:) http://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201303/understanding-and-helping-toddler-sleep Legger ved en link om dette. På denne siden finnes det mange fine artikler om tema søvn. Må legge til at ellers så høres gutten din veldig trygg og glad ut:) lykke til! Anonymous poster hash: 30be9...2b0
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #5 Skrevet 3. august 2014 Jeg får ikke inn to soveøkter på dagtid, for han sover fra 19 på kvelden til ca 9 på morgenen. Skikkelig b menneske dette Men han er våken 3-4 ganger på natta, så det er kanskje derfor han sover såpass lenge. Han sovner ikke i sengen min ved siden av meg, for der skal han bare leke og tulle, så det har jeg gitt opp å prøve på Takk for svar jenter Jeg er også tilhenger av å være der til han sovner, men det er vanskelig innimellom når jeg har en datter på 8 år som også krever sitt, så jeg blir litt strikkball til tider med mye løping mellom rommene :/ Men det går seg forhåpentligvis til snart. Han har jo ikke vært sånn tidligere, så jeg håper det bare en for en liten periode Anonymous poster hash: c4a60...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå