Gå til innhold

må gi 4 åringen mat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har nettopp fylt fire. Han er småspist og ganske spe, men er aktiv og vokser bra. Han får havregrynsgrøt til frokost og kveldsmat, men nekter å spise hvis ikke jeg sitter å gir han. Hvis jeg ikke gjør det, ender det opp med at han ikke spiser noe. Han er egentlig veldig flink til å spise selv og har i utgangspunktet ikke noe problem med det. Noen med råd???

 

Anonymous poster hash: bbada...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville laget et belønningsskjema og gi han et.klistremerke for hver gang han spiser selv. eller at du deler porsjonene i to og at han lå spisr halvparten selv.

han kan det jo, for han spiser vel selv i barnehagen?

 

Anonymous poster hash: 8fa83...d64

Skrevet

Hadde latt ham være sulten, de spiser til slutt. 15 minutters spisetid, er han ikke ferdig da tar du maten vekk og så må han vente til neste måltid.

 

Tipper det tar to-tre dager før han slutter å tulle og bare spiser normalt.

 

Anonymous poster hash: 59337...7a8

Skrevet

Hadde latt ham være sulten, de spiser til slutt. 15 minutters spisetid, er han ikke ferdig da tar du maten vekk og så må han vente til neste måltid.

 

Tipper det tar to-tre dager før han slutter å tulle og bare spiser normalt.

 

Anonymous poster hash: 59337...7a8

 

Enig! Hadde aldri giddet å dille rundt med et barn på 4 år. Enten så spiser barnet eller så får barnet gå sulten til neste måltid.

 

Anonymous poster hash: c783c...68a

Skrevet

Jeg hadde bare sluttet å mate han.. Han er 4!!! Er han sulten spiser han..

 

Anonymous poster hash: d3184...6bb

Skrevet

Man mater ikke en 4 åring. Så enkelt, vil han ikke spise selv får han vente til neste måltid.

 

Ingen belønning, ingen oppmerksomhet. Bare sett deg med han og forklar at nå et sommerferien over, han er stor gutt og fra nå må han spise selv. Ikke fall for fristelsen med å mate han.

 

Lat som ingenting ved neste måltid. Sett mat foran han og så spiser du selv og prater om hyggelig ting.

 

Du kan feks si at må må du begynne å spise. Og når dere nesten er ferdig så sier du at nå rydder jeg vekk maten snart og da er det ikke mat før middag/frokost osv. Ikke mas på han.

 

Anonymous poster hash: c3ac0...a11

Skrevet

Han er fortsatt liten og vil ha flere perioder opp gjennom der han plutselig blir "liten".

 

Jeg gjør aldri mat til en kamp. De gangene yngste har hatt slike perioder har jeg matet. Det går over igjen og jeg vil ikke at hun skal bli enda tynnere.

 

Alt må ikke gjøres til en kampsak i forhold til barna deres.



Anonymous poster hash: 617c5...462
Skrevet

Han er fortsatt liten og vil ha flere perioder opp gjennom der han plutselig blir "liten". Jeg gjør aldri mat til en kamp. De gangene yngste har hatt slike perioder har jeg matet. Det går over igjen og jeg vil ikke at hun skal bli enda tynnere. Alt må ikke gjøres til en kampsak i forhold til barna deres. Anonymous poster hash: 617c5...462

Altså ikke dulles ihjel heller..

 

Anonymous poster hash: d3184...6bb

Skrevet

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen.

 

Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv.



Anonymous poster hash: dc970...af6
Skrevet

 

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen.

 

Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv.

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

 

Hva med å droppe isen hvis han ikke spiser mat?

 

Anonymous poster hash: 44d36...7e6

Skrevet

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Kobler det ikke nødvendigvis selv, men hvis jeg vet at jenta ikke har spist hele dagen og hun plutselig begynner å klage over vondt i magen, så forteller jeg henne selvfølgelig at hun bør prøve å spise littegranne..

 

Og ingen is, godteri eller andre ting, hvis de ikke har spist mat

 

Anonymous poster hash: d3184...6bb

Skrevet

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Js, det er viktig å spise mat før is. Eller alternativet...ingen mat, ingen is. Men det har du vel ikke tenkt på?

 

Anonymous poster hash: 53a4b...8fc

Skrevet

Tusen takk for svar:) Vet jo at han fint kan spise selv, men han spiser lite ellers ila dagen - så jeg føler jeg må få i han en god frokost og kveldsmat i alle fall. Men har jo ikke tid til dette, når hverdagen kommer.

 

Anonymous poster hash: bbada...7f5

Skrevet

Øh, spiser de ikke mat får de ikke is heller. Hva ER det slags dulling foreldre driver med for tiden? Hjelpes.

 

Anonymous poster hash: 59337...7a8

Skrevet

Vi lager så lite styr rundt mat som overhodet mulig. Spiser ikke ungen ved et måltid, så ok, da får ungen vente til neste måltid. Vi maser aldri. Ungen får selvsagt ikke is eller annen dessert om maten ikke er smakt på. Dette forstår hun utmerket godt, hun er 3 år. Har ikke matet henne siden hun var 1,5-2 år. Hun et stor jente ig jeg forventer av henne at hun klarer å spise selv.

 

Den hender ofte at hun spiser lite, men da må det bare bli slik. Jeg gjør ikke mat til en kamp. Hun ser at andre i familien spiser og oppfører seg normalt rundt bordet og hun møter de samme forventningene selv. I barnehagen har de jo som regel ikke disse problemene rundt mat som vi foreldre har hjemme. Tror kanskje det er fordi de har forventninger til barnet og ikke "duller" så mye som vi foreldre gjør. Bare en teori...

Skrevet

Barn skal ikke belønnes for å utføre vanlige handlinger som måltider, legging, på/avkledning, tannpuss, toalettbesøk osv. Avtalebaserte systemet med tegnøkonomi ("belønningssystemer med klistremerker") er et SPESIALPEDAGOGISK verktøy.

Dette skal _ikke_ brukes på normalt fungerende barn.

Et normalt barn sulter ikke ihjel frivillig. Greit nok at han er liten og spedbygget, men han kreperer ikke av underernæring. Kutt ut å mate ham umiddelbart og bruk stoppeklokke/eggeur i forbindelse med måltidene. Når klokken ringer er måltidet over og maten fjernes.

Enkelt og greit.

Skrevet

Barn skal ikke belønnes for å utføre vanlige handlinger som måltider, legging, på/avkledning, tannpuss, toalettbesøk osv. Avtalebaserte systemet med tegnøkonomi ("belønningssystemer med klistremerker") er et SPESIALPEDAGOGISK verktøy.

Dette skal _ikke_ brukes på normalt fungerende barn.

Et normalt barn sulter ikke ihjel frivillig. Greit nok at han er liten og spedbygget, men han kreperer ikke av underernæring. Kutt ut å mate ham umiddelbart og bruk stoppeklokke/eggeur i forbindelse med måltidene. Når klokken ringer er måltidet over og maten fjernes.

Enkelt og greit.

Ved bleieslutt fikk gutten min et klistremerke for hvert dobesøk. Det gjorde han veldig motivert og det hele gikk helt problemfritt. Etter en ukes tid glemte vi klistremerkene og gutten var bleiefri. Kan du fortelle meg hvorfor dette er så feil? Ja, vi hadde sikkert klart det uten også, men hvorfor ikke spandere en pakke med klistremerker når det gjorde det lettere for oss alle sammen?

 

Og hi, jeg har også hatt en småspist gutt som jeg matet i perioder da han var på alder med barnet ditt. Jeg synes ikke det var noe problem, det ble tvert imot en hyggelig stund for oss begge. Ingen blir matet til de blir konfirmert uansett. Jeg velger mine kamper, og dette var ikke en kamp din var verd å ta for meg. Skjønner at det kan være det for andre.

 

Anonymous poster hash: 45f26...ae8

Skrevet (endret)

 

Barn skal ikke belønnes for å utføre vanlige handlinger som måltider, legging, på/avkledning, tannpuss, toalettbesøk osv. Avtalebaserte systemet med tegnøkonomi ("belønningssystemer med klistremerker") er et SPESIALPEDAGOGISK verktøy.

Dette skal _ikke_ brukes på normalt fungerende barn.

Et normalt barn sulter ikke ihjel frivillig. Greit nok at han er liten og spedbygget, men han kreperer ikke av underernæring. Kutt ut å mate ham umiddelbart og bruk stoppeklokke/eggeur i forbindelse med måltidene. Når klokken ringer er måltidet over og maten fjernes.

Enkelt og greit.

Ved bleieslutt fikk gutten min et klistremerke for hvert dobesøk. Det gjorde han veldig motivert og det hele gikk helt problemfritt. Etter en ukes tid glemte vi klistremerkene og gutten var bleiefri. Kan du fortelle meg hvorfor dette er så feil? Ja, vi hadde sikkert klart det uten også, men hvorfor ikke spandere en pakke med klistremerker når det gjorde det lettere for oss alle sammen?

 

Og hi, jeg har også hatt en småspist gutt som jeg matet i perioder da han var på alder med barnet ditt. Jeg synes ikke det var noe problem, det ble tvert imot en hyggelig stund for oss begge. Ingen blir matet til de blir konfirmert uansett. Jeg velger mine kamper, og dette var ikke en kamp din var verd å ta for meg. Skjønner at det kan være det for andre.

 

Anonymous poster hash: 45f26...ae8

Målet med oppdragelsen er at barnet skal bli et autonomt individ. De skal styres av en indre motivasjon - ikke ytre.

Ved å belønne atferd (som f.eks.toalettbesøk) som skal være en _selvfølge_ skaper vi uselvstendige barn som styres av (et løfte om) belønning.

Å mestre toalettbesøk, måltider, påkledning etc. er tilstrekkelig belønning.

I ytterste konsekvens får vi en generasjon mennesker som lar seg styre utelukkende av belønning.

Som jeg skrev i innlegget mitt er ABS m/tegnøkonomi et spes.ped.-verktøy.

Det skal brukes med VARSOMHET av fagfolk eller i samarbeid med fagfolk. Du ville da ikke sette i gang å rotfylle dine egne tenner??

Se litteratur av Jonny Finstad :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

 

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Js, det er viktig å spise mat før is. Eller alternativet...ingen mat, ingen is. Men det har du vel ikke tenkt på?

 

Anonymous poster hash: 53a4b...8fc

 

 

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men er det riktig å la en 3-åring sitte og se på at de andre spiser is da? Synes det virker litt hjerterått...

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

Skrevet

Blir seriøst uvel av foreldre som mater en på fire år.

Hvordan i helvete klarer ungen seg ellers?!

La han sulte da. Han spiser når gambler sulten. En fireåring sulter ikke ihjel med grøten foran seg.

 

Anonymous poster hash: 1ae54...d3c

Skrevet

 

 

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Js, det er viktig å spise mat før is. Eller alternativet...ingen mat, ingen is. Men det har du vel ikke tenkt på?

 

Anonymous poster hash: 53a4b...8fc

 

 

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men er det riktig å la en 3-åring sitte og se på at de andre spiser is da? Synes det virker litt hjerterått...

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

 

HAHA, hjerterått faktisk. Det er KONSEKVENSEN av å ikke spise. Kun de som spiser middagen sin får is. 

 

Er du virkelig så korttenkt? Du lager med andre ord en unge som får alle godene selv om den ikke har lyst til å gjøre det de andre må gjøre for å få de samme godene. URETTFERDIG for de andre. 

 

Anonymous poster hash: 59337...7a8

Skrevet

 

 

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Js, det er viktig å spise mat før is. Eller alternativet...ingen mat, ingen is. Men det har du vel ikke tenkt på?

 

Anonymous poster hash: 53a4b...8fc

 

 

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men er det riktig å la en 3-åring sitte og se på at de andre spiser is da? Synes det virker litt hjerterått...

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

 

Kan love deg at 3 åringen IKKE velger å gjøre det samme igjen etter å ha fått den erfaringen. Og nei, det er langt i fra hjerterått  :)

 

Anonymous poster hash: c9c65...57d

Skrevet

Mine barn får ikke is/dessert/godteri om de ikke spiser mat først. Det er ingen diskusjon, og det skjønner en fireåring!

 

Slutt å mate barnet, en fireåring er da altfor stor til å bli matet..!

 

Anonymous poster hash: 49d69...6df

Skrevet

 

 

 

Jeg har en 3-åring som er på samme måte, og jeg mater ham fordi jeg anser det som viktigere at han får i seg mat. Spesielt nå i ferien når det ofte blir en is etter middag f.eks, hvis han da ikke har spist noe middag og spiser is, så spiser han jo ikke kveldsmat heller. Da vil jeg gjerne få i han noe ordentlig mat FØR isen. Og dette med at de spiser når de blir sultne nok: Klarer barna deres å koble f.eks. magesmerter med sult? Hadde besøk av en jente her en ettermiddag som plutselig begynte å gråte fordi hun hadde så vondt i magen. Hun ante ikke hvorfor. Ringte til faren som sa at det var ikke så rart, for hun hadde ikke spist noe hele dagen... fikk i henne en halv brødskive, og det ble bedre, men hun hadde jo ikke kommet på det selv. Anonymous poster hash: dc970...af6

Js, det er viktig å spise mat før is. Eller alternativet...ingen mat, ingen is. Men det har du vel ikke tenkt på?

 

Anonymous poster hash: 53a4b...8fc

 

 

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men er det riktig å la en 3-åring sitte og se på at de andre spiser is da? Synes det virker litt hjerterått...

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

 

HAHA, hjerterått faktisk. Det er KONSEKVENSEN av å ikke spise. Kun de som spiser middagen sin får is. 

 

Er du virkelig så korttenkt? Du lager med andre ord en unge som får alle godene selv om den ikke har lyst til å gjøre det de andre må gjøre for å få de samme godene. URETTFERDIG for de andre. 

 

Anonymous poster hash: 59337...7a8

 

 

Så hyggelig du var da...

 

Nå får han altså ikke is uten å spise mat først, men for å unngå den situasjonen at jeg enten må nekte ham is eller gi ham is uten mat først, så mater jeg ham. Altså må han gjøre det samme som de andre (spise mat), men vi har ingen regel om at han må spise SELV, det var jo det dette dreide seg om.

 

Anonymous poster hash: dc970...af6

Skrevet

Ser noen snakker om å avslutte måltidet etter et kvarter. Er det sånn at dette er nok tid for alle barn? Mitt barn kan bruke opp til en time på et måltid hvis han ikke får hjelp. Er det greit å korte ned tiden såpass mye?

 

Jeg spør ikke for å være kritisk, men fordi jeg gjerne vil forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt før jeg prøver nye regler. Så det er ingen grunn til å halshugge meg.



Anonymous poster hash: dc970...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...