Gå til innhold

Hvis du kunne bodd hvor som helst i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Larvik, uten tvil. 

Men, skal ikke klage på stedet jeg bor, for det er virkelig en perle det og. Det er bare ikke likt der jeg har vokst opp, og det jeg drømmer om når jeg har hjemlengsel. 

Anonymous poster hash: f6bc0...c09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har noen kriterier og "krav". Må ha sykehus i nærheten, maks en halvtime-tre kvarter unna. Vil også ha politi og brann og sykebil som kan komme på kort varsel (altså er "gokk" uaktuelt - f.eks Nord-Norge, der man må ta fly eller kjøre i evigheter, eller ferge!). Vil ha en større by i nærheten, men gjerne en liten by/sentrum med alle fasiliteter kun en kort kjøretur unna. Vil også bo en plass der barna har gangavstand til skolen, varierte fritidstilbud og et greit arbeidsmarked. Kort avstand til flyplass er også en pluss (slik at man kan kjøre til flyplassen, og at det er lett for venner og kjente å hente på flyplassen). Videregående skole med varierte linjer, sånn at barna ikke MÅ flytte langt når de er 15-16 år.

Synes derfor at jeg har truffet rimelig bra her jeg bor nå. Bor i kommunen rett sør for Bergen, og det er fantastisk. Fin natur, kort avstand til fine sommerplasser som f.eks Hardanger og nordover mot Sogn.

Jeg har bodd på Vestlandet hele mitt liv, så været har ingenting å si. Det finnes sikkert en plass som ligner de kravene jeg har, og jeg kunne vurdert dem.

Hadde aldri flyttet til Oslo sentrum, eller Bergens sentrum for den saks skyld, Hardangervidden eller en av øyene her der man er avhengig av fergeruter for å komme seg noen plass - i verste fall i nødstilfeller, der man enten må ta ferge eller vente på båt/helikopter.

Anonymous poster hash: c47eb...402

Heh, da har du aldri vært i Nord-Norge. Det er faktisk flere plass der som er nært sykehus, brannstasjon og politi, bare så du vet det ;)

Anonymous poster hash: 7b948...c94

Jeg har vært i Nord-Norge, og vet selvfølgelig at de har både sykehus og politi. Men siden arealet er så stort, og menneskene er så spredt, så er det naturlig at det ikke er sykehus i umiddelbar nærhet til alle. Det er tilgjengeligheten jeg tenker på, og den er ikke over alt. Selv her på Vestlandet er det kronglete veier og lange avstander mellom folk og sykehus. Jeg vil ikke være avhengig av båt, fly, helikopter eller noe sånt om jeg får et hjerteinfarkt i verste fall.

Også ser jeg på helheten. Her har jeg "alt", men det får man ikke overalt. Liker godt Tromsø, da, men hadde ikke flyttet veldig langt bort fra byen :P

Nord-Norge er ikke et sted, men en landsdel. De har byer som alle andre landsdeler, og bygder som alle andre. I byene har de tilgang til sykehus, politi, brannvesen, videregående skoler, flyplasser osv.

Skrevet

Jeg har noen kriterier og "krav". Må ha sykehus i nærheten, maks en halvtime-tre kvarter unna. Vil også ha politi og brann og sykebil som kan komme på kort varsel (altså er "gokk" uaktuelt - f.eks Nord-Norge, der man må ta fly eller kjøre i evigheter, eller ferge!). Vil ha en større by i nærheten, men gjerne en liten by/sentrum med alle fasiliteter kun en kort kjøretur unna. Vil også bo en plass der barna har gangavstand til skolen, varierte fritidstilbud og et greit arbeidsmarked. Kort avstand til flyplass er også en pluss (slik at man kan kjøre til flyplassen, og at det er lett for venner og kjente å hente på flyplassen). Videregående skole med varierte linjer, sånn at barna ikke MÅ flytte langt når de er 15-16 år.

Synes derfor at jeg har truffet rimelig bra her jeg bor nå. Bor i kommunen rett sør for Bergen, og det er fantastisk. Fin natur, kort avstand til fine sommerplasser som f.eks Hardanger og nordover mot Sogn.

Jeg har bodd på Vestlandet hele mitt liv, så været har ingenting å si. Det finnes sikkert en plass som ligner de kravene jeg har, og jeg kunne vurdert dem.

Hadde aldri flyttet til Oslo sentrum, eller Bergens sentrum for den saks skyld, Hardangervidden eller en av øyene her der man er avhengig av fergeruter for å komme seg noen plass - i verste fall i nødstilfeller, der man enten må ta ferge eller vente på båt/helikopter.

Heh, da har du aldri vært i Nord-Norge. Det er faktisk flere plass der som er nært sykehus, brannstasjon og politi, bare så du vet det ;)

Anonymous poster hash: 7b948...c94

Jeg har vært i Nord-Norge, og vet selvfølgelig at de har både sykehus og politi. Men siden arealet er så stort, og menneskene er så spredt, så er det naturlig at det ikke er sykehus i umiddelbar nærhet til alle. Det er tilgjengeligheten jeg tenker på, og den er ikke over alt. Selv her på Vestlandet er det kronglete veier og lange avstander mellom folk og sykehus. Jeg vil ikke være avhengig av båt, fly, helikopter eller noe sånt om jeg får et hjerteinfarkt i verste fall.

Også ser jeg på helheten. Her har jeg "alt", men det får man ikke overalt. Liker godt Tromsø, da, men hadde ikke flyttet veldig langt bort fra byen :P

Nord-Norge er ikke et sted, men en landsdel. De har byer som alle andre landsdeler, og bygder som alle andre. I byene har de tilgang til sykehus, politi, brannvesen, videregående skoler, flyplasser osv.

Selvfølgelig vet jeg at det er en landsdel, akkurat som Vestlandet. Og det finnes både byer og bygder der oppe, akkurat som her. 

Poenger mitt er at jeg vil bo sentralt, med mine kriterier i nærheten. Nord-Norge tok jeg som et eksempel fordi det er så mange plasser der oppe som har lenger vei til sykehus, internasjonal flyplass og en middels stor by enn det jeg foretrekker. 

Nå de siste årene da Turnuslegene, Nattpatruljen og Politiet og På liv og død har gått på TV, ser man jo nettopp hvilke avstander som finnes i nord. Her på Vestlandet er et gjerne ikke avstandene som er utfordrende, men elendige veier og fergesamband som kun går på gitte tider. 

Jeg liker Nord-Norge, og spesielt Tromsø (pga. nevnte grunner), men kunne aldri ha bosatt meg på plasser langt unna "alt". 

Skrevet

Stabekk. Utrolig koselig område.

Bor like i nærheten da, men barna har blitt så knyttet til der vi bor nå.

Skrevet

Kristiansand.

Anonymous poster hash: 13e5d...355

Skrevet

Skulle du bodd på Østlandet, måtte det blitt i Ringsaker!

Overkommelige vintre, sentralt, gode skoler, bra med arbeidsplasser, nært til de tre ordentlige Mjøsbyene. Kan anbefales!

Anonymous poster hash: 8befa...b43

Jeg har faktisk aldri vært der, så jeg måtte google litt, og det ser jo lovende ut. Hvor langt er det til sykehus, brannstasjon og sånne ting? Det er vel strengt tatt ikke så nøye, men jeg trenger å føle den tryggheten. Og boligpriser?

Har lyst til å flytte litt på meg, så Ringsaker er notert ;)

I Ringsaker kan man bo godt ute på bygda til latterlig lave boligpriser, men da må man ha bil. Ikke spesielt godt utbygd med busser. Ringsaker er inne i en stim med nybygg av skoler, og rehabiliteringer. Sykehus på Lillehammer, Gjøvik og Hamar, og ambulanser plassert flere steder i kommunen. Videregående starter rehab/nybygg våren -15. Blir bra. Stor skole. Ca 33 000 innbyggere, er voksende. IKEA bygger stort varehus nå. Det diskuteres også mulighet for nytt storsykehus for Indre Østland i området. Brannstasjoner av noe størrelse i Moelv og Brumunddal, små lokalstasjoner flere steder. Full barnehagedekning.

Nevnte jeg Sjusjøen? Norges største hytteområde med milevis skiløyper og et kjekt lite alpinanlegg om vinteren, flotte turmuligheter til fots og på sykkel om sommeren.

Boligpriser: Bra eneboliger i Moelv/Brumunddal til 2,5 - 3 mill, slå av en mill utenfor disse.

Tog til/fra Oslo en gang pr time, ny E6 snart ferdig, under to timer til Oslo.

Ja, jeg bor i Ringsaker og trives godt, selv om jeg er innflytter.

Anonymous poster hash: 8befa...b43

Skrevet

Slottet.

Anonymous poster hash: 6d017...14c
Skrevet

Min største drøm er å bo landelig eller et sted med øite innsyn..masse store trær men fin utsikt med fjell, sjø og tur muligheter. På Sunnmøre et sted. Er selv fra Ålesund, kunne aldri i livet bodd et annet sted enn Sunnmøre nei :)

Anonymous poster hash: 9c929...4cb

Skrevet

Haha, Nord-Norge liksom! Mange byer og sykehus her! Ringer jeg 113 så tar det 10 min med ambulanse til sykehuset. Får jeg hjertestans så er jeg i de beste hender, mitt sykehus rager øverst når det gjelder overlevelse. 

Anonymous poster hash: 1bb57...264

Skrevet

Haha, Nord-Norge liksom! Mange byer og sykehus her! Ringer jeg 113 så tar det 10 min med ambulanse til sykehuset.

Anonymous poster hash: 1bb57...264

Sikker på det? Det høres litt, eh, skrønete ut. Jeg har hørt det er mange kilometer og noen steder mil mellom hus til hus der oppe?

Anonymous poster hash: 6d017...14c

Skrevet

Oslo! Kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted.

Anonymous poster hash: 85f69...87d

Skrevet

Bærum. Landlig og fint, flotte mennesker, nærhet til sjøen (i hvert fall der vi bor) og nær hovedstaden. Perfekt!

Anonymous poster hash: 88988...a22
Skrevet

bergen eller stavanger.

Anonymous poster hash: 994bf...2e2

Skrevet

Utakleiv eller Bøvær.

Skrevet

Drøbak <3 skal flytte dit når jeg blir stor :D

Skrevet

En av sørlandsbygdene langt ute ved kysten. Syns det er litt laustrofobisk å bo inne i landet uten utsikt til havet.

Skrevet

I Oslo, der jeg også bor :) Nærhet til alt, stort utvalg spisesteder, butikker, opplevelser, vennene mine og familien i nærheten.

Hvis jeg kunne tatt med alle vennene og familien kunne jeg sikkert trivdes mange steder på Østlandet :)

Anonymous poster hash: 75be0...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...