ellen-propellen Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Jeg har nylig lest en helt vidunderlig bok : så lenge det finnes stjerner på himmelen Den handler om ei ung dame som leter igjennom familiens fotspor fra 2 verdenskrig i Paris. I denne historien sier de at muslimene reddet mange jøder ved å enten hjelpe dem å flykte eller at de holdt dem skjult. Jeg fikk forståelsen av at mange ble holdt skjult i moskeer. Noen som vet om disse opplysningene stemmer?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. august 2014 #2 Skrevet 3. august 2014 Ja, jeg mener bestemt det stemmer. Jeg tror det var Albanske muslimer som skjulte flyktende jøder, hjalp dem med husly, falske papirer osv.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Og nå googlet jeg akkurat temaet "muslimer reddet jøder 2. verdenskrig", og fikk opp endel sider angående dette. Jeg er visst ikke helt på bærtur: "Albania En amerikansk-jødisk fotograf forsøker nå å fortelle historien om noen av 2. verdenskrigs glemte helter: de muslimske albanerne som reddet tusenvis av jødiske flyktninger fra døden. Norman Gershman dro i 2003 til Albania for å undersøke og dokumentere den fascinerende historien, og er nå klar med en fotoutstilling og en bok. Han intervjuet og fotograferte albanere som hadde gitt jødene husly for cirka 65 år siden, samt deres nålevende etterkommere. Ifølge Gershman skjulte mange albanere de flyktende jødene i flere år, selv om det kunne koste dem livet. Flyktningene ble behandlet som æresgjester og enkelte av dem fikk nye navn og falske pass til reisen videre. «De følte at de var nødt til å handle på denne måten på grunn av ‘besa’ – en æres-kodeks som ligger dypt i albansk kultur og de albanske muslimenes tro», forklarer Gershman, som håper at utstillingen kan bygge bro mellom muslimer og jøder." http://historienet.no/krig/2-verdenskrig/muslimske-albanere-reddet-flere-tusen-joder-0 Og denne siden: http://hordnes.info/2010/11/albanske-muslimer-reddet-jøder-under-2-verdenskrig/ Og dessuten dette om den såkalte "iranske Schindler", som reddet parisiske jøder ved å lure tyskerne til å tro at de var iranere: http://no.wikipedia.org/wiki/Abdol_Hossein_Sardari Vet ikke hvilken av disse historiene boken din refererer til, men det er iallefall tilfelle at det skjedde.
Iiiiik Skrevet 3. august 2014 #4 Skrevet 3. august 2014 Jeg har lest boka for ikke så lenge siden jeg også og googlet meg frem til det samme som Lilla Gorilla, altså at det stemmer.
ellen-propellen Skrevet 3. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2014 Tusen takk for hjelp. Hadde helt googlesperre! I disse tider skulle jeg virkelig ønske disse delene av historien ble bedre tatt vare på. Dette burde jo være husket og satt pris på?
Iiiiik Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Nå har jeg lest "Hele livet på en dag" og fikk lære om "utstillingsleiren" som skulle bevise at nazistene behandlet jødene bra. Har googlet etterpå og har altså lært enda mer.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Jeg lærte noe om 1. verdenskrig i sommer. Møtte en gammel engelsk lærer, og lurte på hvorfor englskmenn bruker valmuer til minne om de falne. Det er fordi at valmuene trivdes godt på slagmarkene der de døde lå og det ble store enger... og det er jo bare vanvittig trist.
prekæs Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Jeg lærte noe om 1. verdenskrig i sommer. Møtte en gammel engelsk lærer, og lurte på hvorfor englskmenn bruker valmuer til minne om de falne. Det er fordi at valmuene trivdes godt på slagmarkene der de døde lå og det ble store enger... og det er jo bare vanvittig trist. Jeg har kjørt over slagmarkene i Nord Frankrike mange ganger og åkrene er fulle av Valmuer. Leste vel et sted at de gikk fra å være hvite til røde etter første verdenskrig, farget av soldatenes blod. Sikkert en myte akkurat det, men rørende historie likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå