Gå til innhold

Når er det ok at barn bader alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eksmann er uenig om baderegler og vil høre litt hvilke regler andre har.

I går badet min 7 år gamle sønn alene sammen med sin storesøster på 12 år. De var alene på badeplassen uten tilsyn av min eksmann fordi han ikke hadde tid til og være med dem. Han ba storesøster passe på 7 åringen. Sønnen min på 7 år er glad i vann, han stuper, han kan holde seg flytende og kan padle seg frem i vannet. Har ikke lært ordentlig svømmeteknikk enda.

Sønnen min fortalte meg stolt at han hadde hoppet fra 6 m stupetårn.

Jeg ble så redd og sint.

Saken er at jeg mener barn som er så små, uansett svømmedyktighet, ikke under noen omstendighet skal være alene på en badeplass uten tilsyn fra en voksenperson.

Jeg mener det er totalt uansvarlig at en 12 åringen skal passe på en 7 åring når de bader.

Jeg er aldri langt unna når barna er i vannet. Har respekt for vannet og det som kan skje selv den beste svømmer.

Har alltid elsket vannet selv så dette handler ikke om min egen vannskrekk.

Min eksmann derimot er redd vann og liker ikke bade. Derfor er jeg enda mer overrasket over denne badereglen hans.

I dag tok jeg opp dette og fikk høre at jeg var hysterisk. Og at jeg overdrev. Både min eksmann og hans foreldre var enig om at dette var forsvarlig og helt trygt.

Hva mener dere andre foreldre?

Hvilke baderegler har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at barn ikkje skal ha ansvar for sikkerheten til andre barn. Det er ikkje forsvarlig å sende han med tolvåringen før det er forsvarlig å sende han aleine.

Og han bør ikkje vere aleine før han er godt svømmedyktig og har godt utvikla risikoforståing. For enkelte vil kanskje dette vere 12 år, for andre vil det vere aldri.

Skrevet

Jeg kan å svømme, er voksen, men bader aldri alene, eller har med meg barn uten at en annen voksen person er med selv. Har selv fått hørt fra en badevakt i svømmehall, at ikke han en gang bader alene. En vet aldri hva som kan skje, så dette virker helt utrolig at noen er villige til å sende to barn alene på svømming. 

Skrevet

Skjønner at vi har de samme tanker.

Er det noen som mener det er forsvarlig at en 7 åring og 12 åring bader uten tilsyn fra voksne?

Ser det er mange som har lest, vil gjerne høre hva dere mener.

Skrevet

eg vil si at 1 barn bør ikkje få lov til å bade ALENE, men om de er 2 eller flere, og ikkje noen yngre en 10 år pluss minus alt etter hvor god er til å svømme og at det ikkje er langt vekke fra foreldrene eller noen eldre.

men generelt sett ville eg aldri latt noen barn bade alene for ting kan fort gå galt.

Skrevet

Jeg vet ikke når jeg syns det er greit å sende barna uten voksne for å bade, men jeg har en 7 åring og jeg vet at jeg ikke ville sendt han uten voksne og han kan svømme godt. 

Skrevet

Håper eksmannen min snart tar til vettet.

Jeg mener det er totalt galskap at han sender de to for å bade alene. Han får full støtte fra sine foreldre. Det er jo også helt utrolig at tre voksne mennesker mener dette er forsvarlig.

Trodde når jeg fant ut dette at det rett og slett var dumskap og tankeløshet, og at alle ville forsikre meg om at det selvfølgelig aldri skulle skje igjen. At de alle tre om igjen og om igjen forsvarer dette som fullt forsvarlig skremmer meg.

Jeg kjenner at jeg blir full av angst og frykt for hva som kan skje.

Jeg har lagt ned total forbud mot at de bader alene igjen, men om jeg blir hørt vet jeg jo ikke.

Er glad det snart er slutt på bade sesongen her.

Skrevet

Barn skal ALDRI bade uten TETT oppsyn av minst en svømmeDYKTIG voksen!!! Flere barn skal selvsagt ha flere svømmedyktige voksne med seg.

Husk at ulykker skjer fort, og det kan være vanskelig å tolke situasjonen. Barn som bader alene setter seg selv og andre i fare.

Her er en god artikkel som beskriver hvor vanskelig det kan være å oppdage at noen rett ved deg faktisk er i ferd med å drukne:

http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Drukning-ser-ikke-ut-som-drukning/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FVN13W25&T=4155690226

NB!!

Husk faren for sekundær drukning!!

Les denne artikkelen:

http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Dette-bor-alle-foreldre-vite-om-sekundar-drukning/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FVN14W26&T=6740980595

Hilsen pensjonert badevakt og svømmeinstruktør.

Skrevet

Nei, ikke forsvarlig.

Barn skal ikke bade alene. Selv hvis 12-åringen er rimelig moden. Mye av det dreier seg om å kunne vurdere situasjonen. Det er ikke godt nok å være i stand til å se at nå har 7-åringen komt for langt ut så han ikke kommer til å greie å komme seg inn igjen selv. Man må kunne se at om han ikke endrer rettning kommer han snart for langt ut - og da må man være i stand til å rope ham inn/stoppe ham osv. Hvor stor respekt har han for 12-åringen? Vil han stoppe med noe han har lyst til å gjøre med en gang hun ber ham? Og er 12-åring erfaren nok til å vurdere vinn og strømforholdene der de er? Kan hun vurdere hvor kall han er på et gitt tidspunkt? Og skulle det faktisk skje noe skal hun da stå med skyldfølelsen resten av livet? Hvis noe skjer holder det ikke at hun kan ringe på mobilen til noen som kan være der om 5 minutter. Da må hun fysisk kunne gripe inn og gjøre det som trengs. Hente ham inn/opp selv osv.

Jeg ville aldri selv bade alene. Min mor og hennes søsken er vokst opp på Sørlandet rett ved vannet og har badet mye og er gode svømmere. Ingen av dem hopper i vannet alene heller. Man skal ha respekt vannet.

Skrevet

Ser det er overveldende enighet om dette.

Takk for kloke svar!

Skrevet

Ikke forsvarlig. Min 12 åring har for første gang fått bade alene med jevngamle venner i år. Hun har kunnet svømme fra hun var 6 år. Badingen foregår på en badestrand hvor det alltid er mange andre og bader. ENDA er jeg ikke helt komfortabel med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...