Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Og har tenkt til å IKKE nevne sykdommen som gjorde at jeg måtte slutte i min forrige jobb. Det er ikke sikkert den blir en stor last ved den evt nye jobben, men det kan jeg ikke vite ennå. Kommer det opp direkte spm, så må jeg jo si det, men sjansen er vel ikke stor for det? Er jeg stygg nå? Føler at jeg vil jo aldri få en sjanse i arbeidslivet om jeg skal nevne sykdommen i alle intervjuer. Anonymous poster hash: cdebe...50d
kråkemamma Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Referansen din kan komme til å si det.. Har du hatt mye fravær?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Ja, før jeg sluttet var jeg langtidssykemeldt. Utenom det så var jeg alltid veldig pålitelig og ikke noe tull for å si det sånn. En ting til, referanser, er det lurest å skrive at de får på forespørsel, eller skrive de ned med en gang? Anonymous poster hash: cdebe...50d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Si / skriv at de får referanser på forespørsel. Anonymous poster hash: 43408...6d4
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Jeg er/var i samme situasjon som deg! Langtidsykemeldt pga en skade, kan ikke fortsette i jobben jeg har og søkte meg noe nytt. Ble spurt om hvorfor jeg ville bytte jobb og område ift det jeg er utdannet som, og jeg måtte jo bare være ærlig! Anonymous poster hash: 9f6f1...87a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Ja, kommer det opp så skal jeg selvfølgelig ikke lyve, men gjør alt for at det ikke skal komme opp altså! Om så skulle være, kan jeg friste med at arb.giver ikke betaler meg sykepenger eller ved egenmelding, det gjør NAV. Anonymous poster hash: cdebe...50d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #7 Skrevet 3. august 2014 Hei, det er viktig at du er ærlig med ny arbeidsgiver. Husk at prøvetiden i stadig større grad er blitt et reelt institutt. Som personalsjef selv er det få ting som "pisses me off" så mye som søkere som unndrar informasjon, det er for meg et brudd på tilliten mellom arb.taker og arb.giver og veien til å stille spm ved arbeidsforholdet er kort. Mange oppegående arbeidsgivere er fulltklar over at en sykmelding gjelder det spesifikke arbeidsforholdet. Hvis du er en attraktiv søker, og kan sannsynliggjøre at du vil kunne stå i stilling, vil nok noen vurdere deg reelt. Uansett er det siste du trenger et kortvarig engasjement som ble terminert pga uredelighet, da er veien inn i et nytt (tredje) arb.forhold vesentlig vanskeligere. Anonymous poster hash: c8e9d...4e8 Anonymous poster hash: c8e9d...4e8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #8 Skrevet 3. august 2014 Hei, det er viktig at du er ærlig med ny arbeidsgiver. Husk at prøvetiden i stadig større grad er blitt et reelt institutt. Som personalsjef selv er det få ting som "pisses me off" så mye som søkere som unndrar informasjon, det er for meg et brudd på tilliten mellom arb.taker og arb.giver og veien til å stille spm ved arbeidsforholdet er kort. Mange oppegående arbeidsgivere er fulltklar over at en sykmelding gjelder det spesifikke arbeidsforholdet. Hvis du er en attraktiv søker, og kan sannsynliggjøre at du vil kunne stå i stilling, vil nok noen vurdere deg reelt. Uansett er det siste du trenger et kortvarig engasjement som ble terminert pga uredelighet, da er veien inn i et nytt (tredje) arb.forhold vesentlig vanskeligere. Anonymous poster hash: c8e9d...4e8 Anonymous poster hash: c8e9d...4e8 På samme måte som arbeidstaker presenterer seg fra sin beste side og ikke trekker frem negative side unødig gjør arbeidsgiver det ! Som hr kan du bli så pissed og du bare vil, men da burde du kanskje revurdert stillingen din... Det værste jeg vet er arbeidsgivere som juger / smører på sannheten. Jeg ville ikke nevnt sykemelding/med mindre det er tilpasninger du må få som forutsetning til å ta jobben, og som påvirker hvor god jobb du gjør! Anonymous poster hash: 43408...6d4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #9 Skrevet 3. august 2014 Vel, du skjønner åpenbart ikke saken. Du kan like det eller ikke, men en søker som unndrar vesentlig i formasjon om potensiell arb.evne vil hos veldig mange arbeidsgivere bli møtt med skepsis. Mitt råd er altså grunnet i at risikoen for at søker får et lite vellykket/kortvarig arbeidsforhold er stor...og da er det bedre å spille med åpne kort. Dine øvrige merknader ser jeg ingen grunn til å kommentere. På samme måte som arbeidstaker presenterer seg fra sin beste side og ikke trekker frem negative side unødig gjør arbeidsgiver det ! Som hr kan du bli så pissed og du bare vil, men da burde du kanskje revurdert stillingen din... Det værste jeg vet er arbeidsgivere som juger / smører på sannheten. Jeg ville ikke nevnt sykemelding/med mindre det er tilpasninger du må få som forutsetning til å ta jobben, og som påvirker hvor god jobb du gjør!Anonymous poster hash: 43408...6d4 Anonymous poster hash: c8e9d...4e8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Vel, du skjønner åpenbart ikke saken. Du kan like det eller ikke, men en søker som unndrar vesentlig i formasjon om potensiell arb.evne vil hos veldig mange arbeidsgivere bli møtt med skepsis. Mitt råd er altså grunnet i at risikoen for at søker får et lite vellykket/kortvarig arbeidsforhold er stor...og da er det bedre å spille med åpne kort. Dine øvrige merknader ser jeg ingen grunn til å kommentere. På samme måte som arbeidstaker presenterer seg fra sin beste side og ikke trekker frem negative side unødig gjør arbeidsgiver det ! Som hr kan du bli så pissed og du bare vil, men da burde du kanskje revurdert stillingen din... Det værste jeg vet er arbeidsgivere som juger / smører på sannheten. Jeg ville ikke nevnt sykemelding/med mindre det er tilpasninger du må få som forutsetning til å ta jobben, og som påvirker hvor god jobb du gjør!Anonymous poster hash: 43408...6d4 Anonymous poster hash: c8e9d...4e8 Du skjønner heller ikke saken. En potensiell ansatt som forteller om sitt lange sykefravær vil komme langt ned i køen pga risiko for arbeidsgiver. Derfor bør ikke en søker fokusere noe særlig på dette. Om du er så naiv at du tror at en på intervju lekser opp om alle sine negative sider for å være sikker på å ikke ha noe usakt må du ta deg en runde til. Du vil heller ikke si dette om du skifter jobb. Som jeg skrev - dersom den ansatte må ha tilpasninger bør der fremkomme før ansettelse, men en med migrene som vet han har 1-2 egenmeldinger i mnd bør ikke fortelle dette. Anonymous poster hash: 43408...6d4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #11 Skrevet 3. august 2014 Leste du første innlegg? TS var langtidssykemeldt og måtte slutte i jobben pga sykdommen. Dette er noe annet enn migrene og 1-2 egenmeldinger. Saken er at TS må ta inn over seg hvordan en ny arbeidsgiver vil reagere på at vesentlig info utelates. De fleste vil i et intervju ha spm av typen: Er det noe annet av betydning vi bør vite om deg?...unnlater du å informere her er vi langt inne i en diskusjon på om vedk er tilsatt på bristende forutsetninger. Selv om et slikt spm ikke stilles er min mening at man skal opplyse om vesentlige forhold på eget initiativ. Når det er sagt, Jeg har ansatt folk som har gått på AAK/ langv sykem, og det har fungert godt. NAV har videre støtteordninger for arb.praksis som fjerner risiko for arb.giver når formålet er å få folk i arbeid. Anonymous poster hash: c8e9d...4e8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #12 Skrevet 3. august 2014 Joda, jeg leste det, men jeg forutsetter (og det er meget mulig det er her jeg er naiv) at hun nå enten ikke søker samme jobb eller at denne sykdommen/skade er noe hun er helt frisk fra... At du hadde kreft for 5 år siden ville jeg ikke fortalt om. Jeg ville heller ikke fortalt om min lagtidssykemelding fordi mitt barn døde og jeg ikke klarte å gå tilbake i jobb - såfremt du er 100% arbeidsføe i dag. Det er mange ting som er privat. Anonymous poster hash: 43408...6d4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Ganske sikker på at de vil spørr hvorfor du sluttet i din forrige jobb, og hva du har gjort siden da til nå. Spørr de ikke om dette vil jeg påstå at de er utrolig dårlige på jobbinterjuver... Helt elementære spørsmål å stille. Så finn et svært godt begrunnet svar på hvorfor din sykdom da ikke vil kunne bli et problem i ny jobb. Anonymous poster hash: d9a66...462
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #14 Skrevet 3. august 2014 Takk for at dere argumenterer frem og tilbake ser det litt klarere fra begge sider. Kommer selvfølgelig ikke til å lyve. Etter å ha lest her, ser jeg det som at det er stor sannsynlighet for at jeg må svare for det. Dessverre er dette fortsatt en aktuell problemstilling da det er en kronisk og livslang sykdom som er varierende. Risikoen for at jeg ila årene som kommer vil trenge å bli sykemeldt i perioder er stor. Har vært gjennom papirmølla til NAV mtp AAP, men siden det er en ganske "vanlig" diagnose, hadde de visst fasiten på at jeg fint måtte klare meg selv mtp arbeid. Sannheten er den at sykdommen er meget invididuell og kan redusere livskvaliteten stort. Og jeg er ganske hardt rammet til tider. Så jeg er redd for framtiden når det kommer til arbeid, for hvem ville ansatt meg? Hi Anonymous poster hash: cdebe...50d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #15 Skrevet 3. august 2014 Takk for at dere argumenterer frem og tilbake ser det litt klarere fra begge sider. Kommer selvfølgelig ikke til å lyve. Etter å ha lest her, ser jeg det som at det er stor sannsynlighet for at jeg må svare for det. Dessverre er dette fortsatt en aktuell problemstilling da det er en kronisk og livslang sykdom som er varierende. Risikoen for at jeg ila årene som kommer vil trenge å bli sykemeldt i perioder er stor. Har vært gjennom papirmølla til NAV mtp AAP, men siden det er en ganske "vanlig" diagnose, hadde de visst fasiten på at jeg fint måtte klare meg selv mtp arbeid. Sannheten er den at sykdommen er meget invididuell og kan redusere livskvaliteten stort. Og jeg er ganske hardt rammet til tider. Så jeg er redd for framtiden når det kommer til arbeid, for hvem ville ansatt meg? Hi Anonymous poster hash: cdebe...50d Da ville jeg vært ærlig, men også tenkt på hva slags jobb du søker, slik at denne kan tilpasses din situasjon. Anonymous poster hash: 43408...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå