Gå til innhold

Hjelp, tror datteren min har fått lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en tlf av noen vi kjenner som hun har lekt med, at søsteren hadde fått lus.

Sjekket kjapt håret ved tinningen og fant noe brunaktig klistret til hårstrået. Hadde forventet at det kanskje var et her og der, men var mange.

Er jo ikke sikker, hun har litt sand i håret også.

Må på apoteket i morgen. Typisk at det skulle skje nå, er høygravid 😁

Anonymous poster hash: 300c4...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre med erfaring?

Skrevet

Jeg behandler alltid hele familien når vi får beskjed om at venner har fått lus, uansett selv om vi aldri har sett lus på våre barn. Behandler med den som ikke blir resistent. 15 min. Hør på apotek. Behandle hele familien på likt. Frys hårbørster og kosedyr og vask alt sengetøy og håndkler på 60 grader samme dag dere tar behandling,, gjenta hele posedyren etter 10 dager.

Anonymous poster hash: aabb5...3e1

Skrevet

Ah så dårlig timing. Har jo akkurat dratt fram alt av babyting til bebisen kommer. Heldigvis skal alt vasker.

Skal kjøpe alt av lusesåpe og andre ting i morge . Håper jeg tar feil og at det ikke er lus.

Takk for råd :)

Skrevet

Du trenger kun vaske deres sengetøy, håndklær og fryse kosebamser, hårbørster. Du trenger ikke vaske alt av klær og babyting :-) Dette ordner seg :-)

Skrevet

Takk, betryggende å høre. Er faktisk forholdsvis rolig.

Er jo veldig store sjanser for at jeg har det også. Koser jo mye med datteren min i løpet av dagen. Legger alt i fryseren i morgen tidlig. 8t der inne holder vel?

Skrevet

Huff, har heldigvis aldri hatt lus her i familien. Men det er min store skrekk, grøss.... Hadde nok fått litt panikk.... Men kanskje ikke så ille som min venninne, som vasket tom. inni kjøkkenskapa.... ;-)

Anonymous poster hash: 36995...7b1
Skrevet

Lus dør hvis de er utenom hår i mer enn 24 timer, så det som er vanskelig å fryse, kan du bare la være å bruke et døgn, så er det ikke noe problem. Barna har aldri hatt det, men jeg har hatt det en gang selv og da tok jeg lusekur over natta (det var det som var anbefalt da, er mange år siden, så mulig det har kommet bedre løsninger på lusemidler nå) og så reiste jeg bort over helgen. Det var ikke pga lusa at jeg reiste bort, det var tilfeldig, men veldig effektivt:)

Anonymous poster hash: a53c3...58e
Skrevet

Lus dør uten kontakt med menneske etter ett døgn ved 30 grader, den trenger to døgn ved 23 grader.

Skrevet

Dypp lusekammen i edikk... Da løsner eggene seg. Gutten her har nettopp hatt lus og det beste middelet var eddik. Ta lusekur gre håret hver dag og bruk edikk...

Skrevet

Takk for tipset :)

Skrevet

Vi bor i Australia og ungene har hatt en del lus. Ikke bruk mye penger på preparater. Den billigste balsamen på butikken + en lusekam fungerer minst like bra. Bruk myndig kan i vei annenhver dag. Jeg sjekker og plukker i tillegg ut egg minst en gang om dagen.

Husker jeg fikk helt panikk og vasket og steriliserte alt mulig første gangen, men det var bare unødvendig. Husk å ikke dele hatter/luer, hårbørster og håndklær.

Anonymous poster hash: 1c961...66f

Skrevet

Vi bor i Australia og ungene har hatt en del lus. Ikke bruk mye penger på preparater. Den billigste balsamen på butikken + en lusekam fungerer minst like bra. Bruk myndig kan i vei annenhver dag. Jeg sjekker og plukker i tillegg ut egg minst en gang om dagen.

Husker jeg fikk helt panikk og vasket og steriliserte alt mulig første gangen, men det var bare unødvendig. Husk å ikke dele hatter/luer, hårbørster og håndklær.

bruk mye balsam og kam i vei... Skulle det være

Skrevet

Man skal ikke ta lusekur dersom man ikke vet om man har lus. Den beskjeden fikk vi da det gikk lus på skolen her

Anonymous poster hash: 97bed...e4e

Skrevet

Ikke nødvendig å få panikk selv om du er høygravid. Er det lus kan du også behandles med Linicin solution.

http://www.linicin.no/behandle-lus/linicin-15-min-solution/

Denne tar man i håret og venter kun 15 min. Da skal lusene dø. Gre godt med lusekam etterpå for å få bort alle døde lus. Sengetøy og håndkler vaskes på 60 grader. Børster og kosebamser kan legges i fryseren minst 4 timer eller legges 2 dager bort. Ny kur etter 9-10 dager. Gre godt hver dag i mellomtiden.

Du trenger ikke vaske hele huset eller babyting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...