Gå til innhold

Sukkerbunn krise


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dele kaken i tre, MEN sukkerbunnen har sunket mye i midten. Vil være vanskelig å få den i tre lag.

 

Vurderer å bake den på nytt. Kan det være bakepulveret som ikke har gjort jobben sin? Har brukt Coop sitt merke.

Eller har jeg ikke pisket eggedosisen godt nok.

 

Noen tips før jeg går i gang på andre forsøk?



Anonymous poster hash: 654b2...542
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakepulver er bakepulver. Eggene må være tempererte, det funker alltid for meg

Skrevet

Å vend mel/ bakepulver forsiktig inn i egg/ sukker blandinga

Skrevet

Bytt ut en spiseskje av melet med en spiseskje potetmel.

 

Og når du tar bunnen ut av ovnen så gjør det veldig forsiktig så du ikke skaker formen borti noe. La formen stå på hodet på en rist og avkjøle seg til den er kald. Da bruker den ikke synke sammen for meg i hvert fall :)



Anonymous poster hash: 1dca8...746
Skrevet

Prøv nettbakerens sukkerbunn. Jeg halverer den, hel røre holder til to runde former.

 

Anonymous poster hash: 187c9...d56

Skrevet

Den var allerede sunket før jeg tok den ut. Vendte inn mel og bakepulver, for det stod det i oppskriften. Er en grov sukkerbunn. Med hvetemel, grov sammalt mel og havregryn. Så vet ikke om man kan bytte ut noe i den med potetmel.

 

Eggene var ikke temperert. Skal la de stå ute før jeg begynner på nytt.

 

Takk for svar.



Anonymous poster hash: 654b2...542
Skrevet

 

Den var allerede sunket før jeg tok den ut. Vendte inn mel og bakepulver, for det stod det i oppskriften. Er en grov sukkerbunn. Med hvetemel, grov sammalt mel og havregryn. Så vet ikke om man kan bytte ut noe i den med potetmel.

 

Eggene var ikke temperert. Skal la de stå ute før jeg begynner på nytt.

 

Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 654b2...542

 

Da er det nok det grove melet som har gjort det.

Det er heller ikke et sukkerbrød da, men noe annet.

 

Anonymous poster hash: 90ebb...2dd

Skrevet

Grovt mel er tyngre og jeg vil tro det gjør at røra synker lettere. Kan du bytte det ut med fint sammalt i det minste? Har aldri laget sukkerbrød med annet enn fint hvetemel, har sett for meg at sammalt og grovt blir for tungt for et sukkerbrød. Ville prøvd fibra evt, det er malt like fint som hvetemel. 

 

Husk å piske eggedosisen lenge nok. Minimum 15 minutter pleier jeg å ha som regel. Og eggene må være tempererte. 

Skrevet

Stod i oppskrifta det skulle være grovt. Har spist den før når jeg var på Røros rehabilitering, så kjøpte jeg oppskriftsboka og tenkte jeg skulle prøve den ut selv. Men det gikk ikke så bra, den har jo et lite krater i midten.

Nå har jeg eggene ute på benken, så skal prøve en gang til.

 

HI



Anonymous poster hash: 654b2...542
Skrevet

Lag en bunn til, så slipper du å dele de.

 

Anonymous poster hash: 2b761...38a

Skrevet

Da vil den bli litt vel høy :)

 

men hvis bunn nr 2 blir mislykket også så kan jeg bruke et lag fra den for å få de lagene jeg skal ha.

 

Takker for hjelp :)



Anonymous poster hash: 654b2...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...