Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #1 Skrevet 2. august 2014 Jeg er hjemmeværende mamma for tiden. Er heldig og hadde muligheten til å være hjemme til barna er 3 år. Derfor sover de sent og våkner sent. Ingen av mine barn har lagt seg syv-åtte tiden. Siden jeg er hjemme så trenger de heller ikke å våkne tidlg. Babyen min på 1 år sover ikke før 22.00-23.00 og sover da helt til kl 11.00. Helt greit for meg men tidligvis ikke for andre? Jeg er ikke norsk og er vant til at barn som ikke skal opp tidlig kan være opp sent. Jeg synes heller det er verre med små barn fra 8 mnd og oppover som må i barnehagen og må være borte fra sin mamma i opptil 8 timer hverdag. Men jeg skjønner at fleste mammaen'e ikke gjør det frivillig. Og dømmer ingen. Men hvorfor så masse ramaskrik for når min unge legger seg. Etter så mange år i landet har jeg kommet til den konklusjonen at i Norge er det ikke greit å skille seg ut. Og at janteloven ruler som bare det. Hvorfor er det slik i et moderne og fritt land? Anonymous poster hash: a2b14...4b8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #2 Skrevet 2. august 2014 Ikke at det er unormalt. Men som mor som må opp kl. Seks for å levere på sfo, skole og deretter dra på jobb så er det naturlig pga barnas søvn behov å legge seg mellom syv og åtte. At barn blir vant til en søvnrytme syns jeg bare er sunt. At dine barn legger seg sent og står opp seint bryr meg midt i ræva Anonymous poster hash: ee51a...2e3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #3 Skrevet 2. august 2014 Ikke at det er unormalt. Men som mor som må opp kl. Seks for å levere på sfo, skole, barnehage og deretter dra på jobb så er det naturlig pga barnas søvn behov å legge seg mellom syv og åtte. At barn blir vant til en søvnrytme syns jeg bare er sunt. At dine barn legger seg sent og står opp seint bryr meg midt i ræva Anonymous poster hash: ee51a...2e3 Anonymous poster hash: ee51a...2e3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #4 Skrevet 2. august 2014 Siden de fleste må tidlig opp er det vel naturlig at det blir tidlig i seng? Du gjør som du vil, mine legges 7 og må opp 7. Godt å ha litt pustepause på kvelden for meg også Anonymous poster hash: c1a8a...326
Gjest MammaTilFelix Skrevet 2. august 2014 #5 Skrevet 2. august 2014 Du må få lov til å gjøre som du vil. Min sønn er 6-7 mnd. Han legger seg kl 19.00. Jeg legger meg ca kl 23.00. Han våkner i 06.00 tiden. Da må også jeg stå opp. For min del passer det fint at han lærer seg å våkne tidlig på morgenen, og ikke langt ut på formiddagen.
Elsker livet Skrevet 2. august 2014 #6 Skrevet 2. august 2014 Janteloven står høyt, og man skal ikke skille seg nevneverdig ut. Når det kommer til døgnrytme så ser jeg ikke problemet så lenge de er babyer. Men jeg syns selv det var upraktisk om vi begge måtte bruke formiddagen til å sove ut fordi det ble for sent på kvelden. Då følger en ikke normen med at man er en del av samfunnet også fra morgenen av.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #7 Skrevet 2. august 2014 Ikke at det er unormalt. Men som mor som må opp kl. Seks for å levere på sfo, skole og deretter dra på jobb så er det naturlig pga barnas søvn behov å legge seg mellom syv og åtte. At barn blir vant til en søvnrytme syns jeg bare er sunt. At dine barn legger seg sent og står opp seint bryr meg midt i ræva Anonymous poster hash: ee51a...2e3 Ja ikke sant. Det er slik jeg vil det skal være😉 HI Anonymous poster hash: a2b14...4b8
Galskapens overhode Skrevet 2. august 2014 #8 Skrevet 2. august 2014 Med min første var jeg hjemme i 2 år. Hun sovnet 22 og stod opp kl 09-10. Helt perfekt for oss.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Pleier å gå tur kl 22.00. Tar på mimsten pysj så ligger han i vogna og koser seg før han sovner i løpet av turen. Og da vare heg putter jeg han i seng😊 Men hver eneste bidige dag blir jeg glodd på ute og opptil flere ganger blitt stoppet av damer som må poengtere at babyen burde ikke være ute nå😝 Herregud jeg er mamman. HI Anonymous poster hash: a2b14...4b8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Jeg er enig med HI. Jeg har en jobb hvor jeg ikke må tidlig opp. Mine barn har sluppet et "leggerutine helvete", med hyling og skriking, for barnet skal lære seg å sovne selv eller gud vet hva. Vi spiser kvelds, steller, pusser og leser bok, i sofaen.Barna har så sovnet i sofaen alt fra kl 19 til 22, og blitt båret i seng.De har sovet natta gjennom fra de var ett år, og sovet 11-12 timer. Fra ca 5 års alder har de begynt å legge seg frivillig i senga, og når de begynner på skolen har de langt seg 19-19.30 uten problem. Skjønner meg ikke på de som klager i uke eller mndsvis over barn som hyler ved legging. Og mine 2 eldste er i dag voksne og har aldri hatt søvnproblemer. Anonymous poster hash: 4fce0...22f
scarecrow2011 Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Jeg er enig med HI. Jeg har en jobb hvor jeg ikke må tidlig opp. Mine barn har sluppet et "leggerutine helvete", med hyling og skriking, for barnet skal lære seg å sovne selv eller gud vet hva. Vi spiser kvelds, steller, pusser og leser bok, i sofaen.Barna har så sovnet i sofaen alt fra kl 19 til 22, og blitt båret i seng.De har sovet natta gjennom fra de var ett år, og sovet 11-12 timer. Fra ca 5 års alder har de begynt å legge seg frivillig i senga, og når de begynner på skolen har de langt seg 19-19.30 uten problem. Skjønner meg ikke på de som klager i uke eller mndsvis over barn som hyler ved legging. Og mine 2 eldste er i dag voksne og har aldri hatt søvnproblemer. Anonymous poster hash: 4fce0...22f Trenger ikke være helvete selv om de legges tidligere. Min 2 åring har alltid lagt seg kl 19, når klokken er der finner han en bok og legger seg under dynen. Om vi er for seine blir han utålmodig. Han skal ha bok og musikk og så sovner han uten noe om og men. Å sovne på sofaen ser jeg på som en uting, jeg liker rutiner og det liker mine barn også
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #12 Skrevet 2. august 2014 At du og flere anser det å sovne på sofaen som en uting får så være. Jeg anser det som en uting at de fleste foreldre tvinger barna i seng for at de skal ha alenetid. Hvorfor fikk man barn da ? Anonymous poster hash: 4fce0...22f
Tired mama Skrevet 2. august 2014 #13 Skrevet 2. august 2014 Folk må få lov til å gjøre som de vil. Jeg bryr meg ikke om folk legger barna sine sent. Jeg legger mine når det passer dem/oss. Når det gjelder janteloven, så står denne veldig sterkt i Norge. Janteloven ble skrevet i 1933 av Aksel Sandemose. Jeg hater janteloven så ekstremt mye, og skulle så VELDIG gjerne ønsket at nordmenn generelt ikke var så påvirket av denne loven. Aner ikke hva som skal til for å endre nordmenns tenkesett....
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #14 Skrevet 2. august 2014 Når mitt barn sovner i 22-23tida så våkner han allikevel klokka 6 Anonymous poster hash: d30c6...a32
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #15 Skrevet 2. august 2014 Ifølge vår barnelege er den viktigste søvnen for hjernen før kl 2400. Anonymous poster hash: 68b86...fcf
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #16 Skrevet 2. august 2014 Mine barn skulle gjerne fått være oppe til klokka 22 hvis de sov til 10-11 dagen etter Men dess senere jeg legger barna, jo tidligere våkner de, dessverre. Fetteren min har to jenter som i dag er nesten voksne. Han og kona hadde problemer med å legge ungene, så de lot ungene sovne mens de lekte og plukket de så opp og la de til sengs Jentene e høflige, snille og greie, så denne noe uortodokse leggerutinen hadda da ikke noen konsekvenser. Anonymous poster hash: 351c7...5b3
scarecrow2011 Skrevet 2. august 2014 #17 Skrevet 2. august 2014 At du og flere anser det å sovne på sofaen som en uting får så være. Jeg anser det som en uting at de fleste foreldre tvinger barna i seng for at de skal ha alenetid. Hvorfor fikk man barn da ? Anonymous poster hash: 4fce0...22f Nå er det vel få som faktisk tvinger barna i seng. Alenetid trenger de fleste voksne jeg kjenner, om det bare blir et par timer på kvelden. Både for å kunne være kjærester ( som er viktig for forholdet) og å kunne se nyheter ( barna får ikke se det) og å kunne gjøre litt husarbeid i fred. Jeg bruker resten av dagen på barna og anser det ikke som fælt at de får den søvnen de trenger og vi voksne får dekket våre behov
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #18 Skrevet 2. august 2014 Ifølge vår barnelege er den viktigste søvnen for hjernen før kl 2400. Anonymous poster hash: 68b86...fcf
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #19 Skrevet 2. august 2014 Jeg er enig med HI. Jeg har en jobb hvor jeg ikke må tidlig opp. Mine barn har sluppet et "leggerutine helvete", med hyling og skriking, for barnet skal lære seg å sovne selv eller gud vet hva. Vi spiser kvelds, steller, pusser og leser bok, i sofaen.Barna har så sovnet i sofaen alt fra kl 19 til 22, og blitt båret i seng.De har sovet natta gjennom fra de var ett år, og sovet 11-12 timer. Fra ca 5 års alder har de begynt å legge seg frivillig i senga, og når de begynner på skolen har de langt seg 19-19.30 uten problem. Skjønner meg ikke på de som klager i uke eller mndsvis over barn som hyler ved legging. Og mine 2 eldste er i dag voksne og har aldri hatt søvnproblemer. Anonymous poster hash: 4fce0...22f Nettopp, fordi dine barn aldri har hatt søvnproblemer. Barn uten tilpasser seg på egenhånd, barn uten gjør ikke det. Hvorfor skjønner ikke folk forskjell på det? Uten om det gir jeg egentlig blanke i hvordan andre legger barna. Jeg bare irriterer meg grønn over de som har normale barn som tror det bare er å gjøre sånn vet du... Anonymous poster hash: 10152...3e2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #20 Skrevet 2. august 2014 Vår har vi lagt alt ettersom duppene på dagen har vært/aktiviteter på kveld. Sovnet mellom.20-22. Nå har han vært opp kl.6-6.30 siste uke pga vi skulle på jobb og dermed sovnet rundt 19 på kvelden. Slik blir det fremover også sa han begynner på bhg Anonymous poster hash: 9dd12...769
Chl85 Skrevet 2. august 2014 #21 Skrevet 2. august 2014 Det gjør vel ingentingen så lenge barna får nok søvn i døgnet totalt sett Her går det ikke da 3 åringen bare står opp tidligere hvis hun blir lagt senere... Tro meg har prøvd Sist gang hun sov til kl 09.00 var på julaften 2013
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #22 Skrevet 2. august 2014 I alle land er det normer og forventninger, Norge har ikke mer av det enn andre land. En nordmann som flyttet til landet du kommer fra ville sikkert følt like stor frustrasjon over andre ting. Hvorfor bryr du deg om hva andre mener egentlig!? Anonymous poster hash: ee2ab...fad
Guttaboys Skrevet 2. august 2014 #23 Skrevet 2. august 2014 Jeg jobber, så det er ikke et alternativ. Men uansett ville jeg hatt lik rutine. I seng 19-20. Men mest fordi jeg elsker å ha kvelden for meg selv. Ville ikke byttet bort det. Men du, HI, legger deg og står opp samtidig som barna? Savner du ikke litt ro og tid for deg selv?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #24 Skrevet 2. august 2014 Det er jo veldig upraktisk for barna dine at de tilvender seg en døgnrytme som ikke passer med resten av samfunnet da. De skal jo tross alt ut i samfunnet etterhvert. Allerede i 6 års alderen må de lære seg å stå opp tidlig for å dra på skolen. Synes synd på de da. Da kommer du til å slite med å få de til å stå opp, for de er jo vant til å sove til lunsj. Du gjør deg selv en bjørnestjeneste. Skulle gjerne sovet til 11 hver dag jeg også, men det er dessverre ikke sånn resten av verden fungerer. Hadde du tenkt litt lengre enn nesa di rekker så hadde du kanskje forstått dette du også. Anonymous poster hash: 97777...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå