Gå til innhold

Måtte bare starte en ny tråd, og ikke kuppe den andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært på jentetur og kjøpt litt nytt til min 2 klassing.

Tre par jeans og et par sweatere.

Dette er klær han får bruk for utover høsten, akkurat hva han har på seg 1 dagen vet jeg ikke ennå. Men for meg er det naturlig å kjøpe litt nytt om høsten til ungene, og detsamme om våren.

Er det bare meg, som lurer på hva som skjer med det norske språket?

Er ikke dette helt på kanten fjollete?

Hva er galt med dongeribukser og genser? Hva er galt med å si antrekk?

Jeg er gift med en engelskmann, ungene våre er tospråklige, jeg snakker Engelsk på jobben, har engelsk slekt, engelske venner, og venninner.

Vil si jeg har et temmelig naturlig forhold til det engelske språket, men jeg er norsk, og kan fremdeles snakke norsk!

Det andre som er riktig så teit er pumps! Det blir brukt på sin helt egne måte i Norge, og har ingenting å gjøre med hvordan "vi" bruker ordet pumps.

Er det bare meg som reagerer? Som tenker teit? fjollete?

Anonymous poster hash: a2fdf...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synest du er fjollete nå HI...

Anonymous poster hash: e3d78...b24

Skrevet

jeans er vel et helt vanlig ord å bruke i Norge. Og jeg lurer litt på hvordan pumps skal brukes? Er det ikke en type sko?

Skrevet

Sweatere var nytt for meg, men her inne sier jeg jeans. Ellers er det noen som henger seg opp i det enten jeg velger olabukse eller dongeribukse.

Skrevet

Jeg er enig med deg, HI.

Jeg opplevde å bli sett rart på her om dagen da jeg sa dongeribukse...

Jeg har også bodd i engelsktalende land, men prøver da å skille språkene. Jeg mener det er viktig at vi beholder det norske språket. Har stor sans for islenderne som lager seg islandske ord for utenlandske som kommer inn i språket.

Anonymous poster hash: f8fd9...ba2
Skrevet

Har akkurat vært på jentetur og kjøpt litt nytt til min 2 klassing.

Tre par jeans og et par sweatere.

Dette er klær han får bruk for utover høsten, akkurat hva han har på seg 1 dagen vet jeg ikke ennå. Men for meg er det naturlig å kjøpe litt nytt om høsten til ungene, og detsamme om våren.

Er det bare meg, som lurer på hva som skjer med det norske språket?

Er ikke dette helt på kanten fjollete?

Hva er galt med dongeribukser og genser? Hva er galt med å si antrekk?

Jeg er gift med en engelskmann, ungene våre er tospråklige, jeg snakker Engelsk på jobben, har engelsk slekt, engelske venner, og venninner.

Vil si jeg har et temmelig naturlig forhold til det engelske språket, men jeg er norsk, og kan fremdeles snakke norsk!

Det andre som er riktig så teit er pumps! Det blir brukt på sin helt egne måte i Norge, og har ingenting å gjøre med hvordan "vi" bruker ordet pumps.

Er det bare meg som reagerer? Som tenker teit? fjollete?

Da dette er et forum hvor det er uformelt muntlig språk som gjelder, og du sannsynligvis ikke vet noe særlig om bakgrunnen til vedkommende som har skrevet dette innlegget, så er disse valgene av begreper litt snodig av deg å henge seg opp i.

Og så vet jeg egentlig knapt hva 'pumps' er på norsk, og lurer veldig på hva forskjellen er mellom den engelske og norske betydningen av ordet?

Anonymous poster hash: 61d8b...148

Skrevet

Helt enig med HI.

Anonymous poster hash: 93787...8ae
Skrevet

Hei HI.

Er forsåvidt helt enig med deg, det er viktig å ta vare på det norske språket :P Men her inne bruker jeg ofte et veldig muntlig og enkelt språk da min erfaring er at det er det som når frem.

Skrevet

Enig jeg også. Snakk norsk!

Skrevet

Sååååh, 'pumps' er det engelske ordet for 'Converse'? Hehehe.

Det ser for øvrig ut som om det er stor uenighet ute på nettet om hva 'pumps' egentlig er, men at hovedessensen er at de skal være lette å skli foten rett ned i, og materiale og størrelse på hæl og såle spiller mindre rolle, og om de er til hverdag eller penbruk er av mindre betydning. Jaja, ble i alle fall litt klokere på skofronten nå...

Skrevet

Enig jeg også. Snakk norsk!

Om man i sin tale velger noen begreper fra andre språk, så snakker man fremdeles norsk. Dersom noen velger å bruke de begrepene de kjenner og bruker mest på ulike gjenstander her inne hvor "talen" foregår i skriftlig form, dog uformell, men velger norsk grammatikk, så både skriver og snakker de fortsatt norsk. Dersom du mener at du synes man alltid skal velge allerede etablerte ord og begreper fra den siste oppdaterte ordboka, så er du samtidig helt for å bevare et statisk norsk språk som ikke utvikler seg i takt med globalisering og teknologisk og faglig utvikling? Det er i så fall en svært forsteinet konservativ tankegang...

Skrevet

Ja, det er lave tøy joggesko.

Skrevet

Jeans bruker jeg også, særlig på nett. Sweater er unaturlig for meg.

Men pumps, er ikke det et veldig innarbeidet begrep i det norske språk da? Om en viss type sko, gjerne litt pene med høy/halvhøy hæl. Litt sånn som business-damer bruker,eller som var veldig moderne på 80-tall i allskens pastellfarger...

Skrevet (endret)

Googlet pumps og fikk opp disse bildene:

post-852747-49506_thumb.jpg

Endret av Hjertefru
Skrevet

Jeans er da blitt helt vanlig?! Olabukse er også mye brukt. Men dongeribukse? Henger fortsatt igjen på 80-tallet eller?

Anonymous poster hash: f4be2...b7e

Skrevet

Det er enda noe å faktisk bruke de engelske ordene, som jeans, det jeg får utslett av er alle de elendige oversettelsene som finnes over alt. For et par minutter siden så flimret "...mange nedsenkte klær" forbi i en reklame. Jeg tror nok at de mente "nedsatte", men det var vel nedsenkte som dukket opp i google translate...

Skrevet

Ja, det er lave tøy joggesko.

Hvis man skal kritisere noen for manglende kunnskap om norsk språk og rettskriving, er det gjerne en fordel å inneha den samme kunnskapen selv.

Anonymous poster hash: 4a444...e5e

Skrevet

Jeg snakker også engelsk hjemme og mye på jobb, sweater er ikke et ord jeg bruker. Vi sier jumper, top or t-shirt. 

Sweater er vel mer noe de sier i USA? Ellers sier vi jeans både på norsk og engelsk, det er helt lovlig.

Anonymous poster hash: bf377...fdd
Skrevet

Men jeans kan man vel enda få lov å si.... Dongeribukse og olabukse er litt gammeldags spør du meg.

Anonymous poster hash: c98c0...e4a

Skrevet

Men jeans kan man vel enda få lov å si.... Dongeribukse og olabukse er litt gammeldags spør du meg.

Glemte å si; vet dere seriøst ikke hva pumps er ?! Hvor har dere vært de seneste 20 årene.....

Skrevet

Noen har virkelig store problemer. Er du alltid like kritisk? Klarer mann og barn å leve opp til dine krav om perfeksjon?

Anonymous poster hash: 93fd3...980

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man bruker kidsa. Går det ikke å si ungene lenger ?

Anonymous poster hash: 9646b...262

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man bruker kidsa. Går det ikke å si ungene lenger ?

Anonymous poster hash: 9646b...262

Enig. Kidsa er grusomt. Sier forøvrig dongeribukse her og genser eller jumper ;)

Anonymous poster hash: 5abce...45a

Skrevet

Språket er under utvikling hele tiden, jeg bare nevner det. Skal ikke langt tilbake i tid før folk rynka på nesa av uttrykket "digg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...