Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #1 Skrevet 1. august 2014 Hei Jeg er en frisk (må poengtere det), aktiv, studerende småbarnsmamma. Det viktigste i livet mitt er selvsagt barnet mitt som jeg gjør alt for. Han går deltid i barnehage - og det er når han er der (ca 4-5 timer pr dag) jeg prøver å studere. Jeg tar studiene i hovedsak som selvstudium. Problemet er at jeg har visse "særheter" som kan komme tilsyne når jeg er alene (aldri når sønnen min er tilsede) og har tid nok (som egentlig skulle vært brukt til mine studier..) Det gjør at jeg kan bruker ekstra lang tid tid på å komme igang med lesing etc. Jeg VET (100 % sikkert) at det er bare tull det jeg gjør, men allikevel bruker jeg for mye tid på det. Kan noen hjelpe meg ved å svare på noen spørsmål, så blir jeg supertakknemlig. Jeg er "redd" det mest man kan skade seg på, spesielt glassskår (liker dermed ikke noe i glass, porselen el, selv om det ikke er knust), kniver, gafler etc. 1.Dette gjør at jeg bare jeg har tatt i et glass eller en skål (som er hele), en kniv el, må vaske meg godt etterpå. Helt unødvenig, ikke sant? (Men hvis jeg hadde fått glasskår på meg, så er det jo nødvendig å få det bort! Men det har vel knapt skjedd) 2. Og dette er enda mer "sprøtt"; Etter jeg bare har sett på glass, porselen el (f eks sjekket at det er helt og ikke knust), så synes jeg at jeg bør vaske meg etterpå. Helt unødvendig, ikke sant? Så jeg bruker dermed altfor mye tid på sjekking og håndvask (når jeg er alene). jeg blir også veldig sliten. Høres kanskje ut som et luksusproblem, men det er ikke det. Igjen: Blir så takknemlig om noen har tid til å svare meg Anonymous poster hash: 932a9...346
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #2 Skrevet 1. august 2014 Dette kalles tvangstanker, og det går an å få hjelp mot dette. Bestill time hos fastlegen din lykke til Anonymous poster hash: c98f6...857
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #3 Skrevet 1. august 2014 Les litt om ocd Anonymous poster hash: 64ba6...306
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #4 Skrevet 1. august 2014 Dette kalles tvangstanker, og det går an å få hjelp mot dette. Bestill time hos fastlegen din lykke til Anonymous poster hash: c98f6...857 Takk, men trenger ikke terapi. Jeg fungerer bra i alt annet i hverdagen. Kan kontrollere det hvis jeg vil. Ville bare ha svar fra noen uten mine særheter. For å få bekreftet det jeg vet er riktig. Litt enklere enn å gå i terapi HI Anonymous poster hash: 932a9...346
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. august 2014 #5 Skrevet 1. august 2014 Du har helt rett, det er helt unødvendig. Og hadde du hatt et glassbrot i hånden hadde du bare skadet deg mer med å forsøke å vaske det bort
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #6 Skrevet 1. august 2014 Ja, det du holder på med er helt unødvendig, akkurat slik du sier. Du sier at du kan kontrollere det, så da bør du slutte med det. Greier du ikke å slutte med det, så er det tvangstanker, og da bør du søke hjelp. Anonymous poster hash: 1a498...7c2
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #7 Skrevet 1. august 2014 Jeg har også tvangstanker, dog ikke så ille som dine. Og jeg har omtrent bare tanker, nesten ikke tvangshandlinger. Det har jo du. Jeg er mer sånn at hvis ikke det er åtte rynker på gardinene på begge sider kommer noen til å dø. Alt må være i partall også. Men dess mer jeg tenker på det nå dess mer tvangshandlinger har jeg faktisk men som du er det under kontroll og jeg klarer utmerket godt å leve med det. Skjønner jo at det bare er tøv. Tror ikke noen av mine nærmeste har merka noe. Bortsett fra de jeg har sagt det til. Anonymous poster hash: 6fe4b...888
Hjertefru Skrevet 1. august 2014 #8 Skrevet 1. august 2014 Tvangstanker og -handlinger. Vi har det alle sammen; i større eller mindre grad. Høres helt corny ut, ikke sant? Derfor litt skambelagt. Som sagt; alle har det, og det regnes vel først som en lidelse når det hemmer deg i hverdagen. F ex er det han som må sjekke 100 ganger at de har låst døra. Han står og røsker i døra så den blir ødelagt, naboene blir sinte og bussen går fra ham. Til slutt får han sparken. Da har vedkommende et problem som krever hjelp og behandling ...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #9 Skrevet 2. august 2014 Du har helt rett, det er helt unødvendig. Og hadde du hatt et glassbrot i hånden hadde du bare skadet deg mer med å forsøke å vaske det bort Tusen takk Anonymous poster hash: 932a9...346
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #10 Skrevet 2. august 2014 Ja, det du holder på med er helt unødvendig, akkurat slik du sier. Du sier at du kan kontrollere det, så da bør du slutte med det. Greier du ikke å slutte med det, så er det tvangstanker, og da bør du søke hjelp. Anonymous poster hash: 1a498...7c2 Takk til deg også Trengte slike svar Anonymous poster hash: 932a9...346
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #11 Skrevet 2. august 2014 Takk for alle svar Det hjalp, æresord! Særhetene mine har gått utover studiene mine, får jo mindre tid til lesing. Men har aldri latt det gått utover annet. Men nå er det nok! Leste innlegg her tidligere om mange som utførte mange merkelige handlinger hver dag. Liker ikke når det blir stemplet som ocd el, når man med enkle grep kan rydde opp i det selv. Har ikke tro på terapi når det gjelder det jeg holder på med, jeg trenger å vite hva de med normale vaner gjør etc. HI Anonymous poster hash: 932a9...346
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #12 Skrevet 2. august 2014 Du sier du har kontroll over dette, at du kan slutte om du vil. Gjør det nå, for dette kan eskalere slik at du en dag ikke har kontroll. Du må konfrontere frykten din gjennom å lære deg hvordan det kjennes når du ikke vasker hendene dine, etterhvert vil du erfare at det går helt bra og ikke vaske hendene lykke til, du har alle mulige forutsettninger til å klare dette. Takk for alle svar Det hjalp, æresord! Særhetene mine har gått utover studiene mine, får jo mindre tid til lesing. Men har aldri latt det gått utover annet. Men nå er det nok! Leste innlegg her tidligere om mange som utførte mange merkelige handlinger hver dag. Liker ikke når det blir stemplet som ocd el, når man med enkle grep kan rydde opp i det selv. Har ikke tro på terapi når det gjelder det jeg holder på med, jeg trenger å vite hva de med normale vaner gjør etc. HI Anonymous poster hash: 932a9...346 Anonymous poster hash: 4428e...1a2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2014 #13 Skrevet 2. august 2014 Du sier du kan kontrollere det? Men om du bruker kjempelang tid hver dag for å komme i gang, så høres det ikke ut som du klarer å kontrollere det alikevel? En ting er å tro man har kontroll..en annen ting er å HA KONTROLL;) Synes du skulle prate med en psykolog om dette og lære å sette av tid (bruke ringeklokke?) til det du må gjøre. Lykke til:) Anonymous poster hash: 152a7...ec2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #14 Skrevet 3. august 2014 Nei, trenger ingen psykolog. Men takk for svar Har det allerede mye bedre etter de konstruktive svar jeg fikk. Ikke alltid bra å sette noen i bås og tro at terapi løser noe. For noen gjør terapi det verre. Jeg trenger noen med sunn fornuft å snakke med. Så svarene hjalp HI Anonymous poster hash: 932a9...346
håperpåvinterbarn Skrevet 3. august 2014 #15 Skrevet 3. august 2014 Hvis det hjelper at flere bekrefter for deg: Det er helt unødvendig å sjekke så mye ig å vaske seg etter hver gang du har tatt i et glass. Du kommer ikke til å skade deg. Det er HELT trygt å ta i glass og kniver uten å vaske seg etterpå. Nå vil jeg ikke fyre opp under noe. Men sett at du en gang fikk et glasskår i hånden. Gjør det noe? Det som skjer er st du muligens får bittelitt vondt, så fjerner du det og setter på plaster. Ingentingn annet skjer. Det er fullstendig ufarlig. Når det er sagt: det kommer ikke til å skje så lenge du tar i glass som ikke er knust.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2014 #16 Skrevet 3. august 2014 Jeg har hørt et tips dersom man har tvangstanker/handlinger. Ha en gummistrikk rundt håndleddet. Hver gang du får tankene trekker du i strikken og lar den sprette tilbake på håndleddet. Sånn at det stikker litt(men ikke gjør vondt da) Anonymous poster hash: f6f75...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå