Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #1 Skrevet 1. august 2014 Leser i den andre tråden om hvem som elsker yrket sitt, at nesten alle som svarer "lærer" også legger til at de misliker å fortelle andre om hva de jobber som. Noe jeg absolutt ikke har noe problem med å forstå så mange tråder som det er her inne om folk som er helt fastlåste i sin urokkelige tro på at alle lærere nødvendigvis er sutrete, dårlige og late. Det er utrolig trist at det er slik, at noen i det hele tatt skal grue seg for å si hva de jobber som. Hvilke flere yrker er belastet? Jeg håper denne tråden kan være med på å gi en tankevekker til folk om hvordan man bør reagere/ikke reagere når noen forteller om yrket sitt. Anonymous poster hash: bc285...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #2 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?" Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan. Anonymous poster hash: cca9e...9e9
Von Hertelhofen Skrevet 1. august 2014 #3 Skrevet 1. august 2014 Jeg er stolt over utdannelsen og yrket mitt. Arbeidsplassen min er jeg derimot ikke så stolt av...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #4 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?" Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan. Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Nå ble jeg nysgjerrig. Hva gjør du på jobben? Skjønner at du må kunne mye om medisiner. Anonymous poster hash: 30574...af8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #5 Skrevet 1. august 2014 Vanligvis ikke, men nå er jeg student og kvier meg litt når jeg må si at jeg ikke har noen jobb for jeg studerer, har også baby på 6mnd.. Anonymous poster hash: 835ff...387
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #6 Skrevet 1. august 2014 Nei jeg er drit flau. Jeg sier at jeg et hjemme med barna, mens fakta er at jeg er syk og gleder meg til jeg er frisk nok til å komme i jobb igjen om jeg noensinne blir det. Kryss fungrene for meg :-). Anonymous poster hash: 30574...af8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #7 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?" Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan. Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Nå ble jeg nysgjerrig. Hva gjør du på jobben? Skjønner at du må kunne mye om medisiner. Anonymous poster hash: 30574...af8 Utover det å faktisk bippe pakker og klistre på etiketter; - Foreta en faglig vurdering av hvert eneste legemiddel og hver resept som ekspederes i apoteket (interaksjoner med andre legemidler, riktig styrke, riktig dosering, korrekt bruksanvisning) og se til at det som utleveres er i henhold til resepten - gi kunder råd om riktig bruk og bivirkningshåndtering av legemidler både i selvvalg og på resept (derav fange opp feilbruk av legemidler noe som koster samfunnet drøssevis med penger) - kontakte leger/tannleger/veterinærer ved uregelmessigheter i forskrivning - gjerne da med et forslag til hva som bør være løsning (det er ofte dette vi gjør når vi "forsvinner" fra skranken) - Være faglig ansvarlig for all kunderådgivning som foregår i selvvalget - følge opp brukere (og tilhørende leger/støttepersonell) på legemiddelassistert rehabilitering (tidligere heroinmisbrukere) - oppfølging av multidosebrukere - sørge for at vi til enhver tid har legemidler som etterspørres på lager - og finne løsninger hvis vi ikke har tilgjengelige legemidler - svare på legemiddelrelaterte spørsmål fra annet samarbeidende helsepersonell - følge opp internkontrollsystemer og avvikshåndtering - apotek er en strengt regulert bransje med mye lovpålagte krav. +mye mer avhengig av hva slags apotek man jobber på. Dette gidder folk sjelden å høre på. Så ofte sier jeg bare " jeg jobber for at du skal slippe å dra til legen for mindre helseplager - og at legen ikke skal ta kverken på deg når du først har vært der" Anonymous poster hash: cca9e...9e9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #8 Skrevet 1. august 2014 ja, jobber på "fabrikk" Anonymous poster hash: 72276...637
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #9 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?"Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan.Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Nå ble jeg nysgjerrig. Hva gjør du på jobben? Skjønner at du må kunne mye om medisiner.Anonymous poster hash: 30574...af8 Utover det å faktisk bippe pakker og klistre på etiketter; - Foreta en faglig vurdering av hvert eneste legemiddel og hver resept som ekspederes i apoteket (interaksjoner med andre legemidler, riktig styrke, riktig dosering, korrekt bruksanvisning) og se til at det som utleveres er i henhold til resepten- gi kunder råd om riktig bruk og bivirkningshåndtering av legemidler både i selvvalg og på resept (derav fange opp feilbruk av legemidler noe som koster samfunnet drøssevis med penger) - kontakte leger/tannleger/veterinærer ved uregelmessigheter i forskrivning - gjerne da med et forslag til hva som bør være løsning (det er ofte dette vi gjør når vi "forsvinner" fra skranken)- Være faglig ansvarlig for all kunderådgivning som foregår i selvvalget - følge opp brukere (og tilhørende leger/støttepersonell) på legemiddelassistert rehabilitering (tidligere heroinmisbrukere)- oppfølging av multidosebrukere- sørge for at vi til enhver tid har legemidler som etterspørres på lager - og finne løsninger hvis vi ikke har tilgjengelige legemidler- svare på legemiddelrelaterte spørsmål fra annet samarbeidende helsepersonell- følge opp internkontrollsystemer og avvikshåndtering - apotek er en strengt regulert bransje med mye lovpålagte krav.+mye mer avhengig av hva slags apotek man jobber på. Dette gidder folk sjelden å høre på. Så ofte sier jeg bare " jeg jobber for at du skal slippe å dra til legen for mindre helseplager - og at legen ikke skal ta kverken på deg når du først har vært der" Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Er også cand pharm., jobber som apoteker - gruer meg ikke til å si hva jeg jobber som. Er ofte ute i selvvalgt og hjelper kunder der med alt fra kremer til helseplager :-) Stortrives! Kjekk arbeidstid og godt betalt er det og :-) Innimellom merker jeg at kunder ser på meg som en "vanlig butikkansatt" og lurer på om de kan få snakke med farmasøyt eller sjefen..! Du snakker med sjefen nå - sier jeg, og da blir de litt lange i maska. Også passer jeg på å putte litt faguttrykk i svaret (noe jeg vanligvis prøver å unngå). Jeg ser litt ung ut, så kan vel være derfor.. Anonymous poster hash: c0d15...c87
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #10 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?"Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan.Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Nå ble jeg nysgjerrig. Hva gjør du på jobben? Skjønner at du må kunne mye om medisiner.Anonymous poster hash: 30574...af8 Utover det å faktisk bippe pakker og klistre på etiketter; - Foreta en faglig vurdering av hvert eneste legemiddel og hver resept som ekspederes i apoteket (interaksjoner med andre legemidler, riktig styrke, riktig dosering, korrekt bruksanvisning) og se til at det som utleveres er i henhold til resepten- gi kunder råd om riktig bruk og bivirkningshåndtering av legemidler både i selvvalg og på resept (derav fange opp feilbruk av legemidler noe som koster samfunnet drøssevis med penger) - kontakte leger/tannleger/veterinærer ved uregelmessigheter i forskrivning - gjerne da med et forslag til hva som bør være løsning (det er ofte dette vi gjør når vi "forsvinner" fra skranken)- Være faglig ansvarlig for all kunderådgivning som foregår i selvvalget - følge opp brukere (og tilhørende leger/støttepersonell) på legemiddelassistert rehabilitering (tidligere heroinmisbrukere)- oppfølging av multidosebrukere- sørge for at vi til enhver tid har legemidler som etterspørres på lager - og finne løsninger hvis vi ikke har tilgjengelige legemidler- svare på legemiddelrelaterte spørsmål fra annet samarbeidende helsepersonell- følge opp internkontrollsystemer og avvikshåndtering - apotek er en strengt regulert bransje med mye lovpålagte krav.+mye mer avhengig av hva slags apotek man jobber på. Dette gidder folk sjelden å høre på. Så ofte sier jeg bare " jeg jobber for at du skal slippe å dra til legen for mindre helseplager - og at legen ikke skal ta kverken på deg når du først har vært der" Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Er også cand pharm., jobber som apoteker - gruer meg ikke til å si hva jeg jobber som. Er ofte ute i selvvalgt og hjelper kunder der med alt fra kremer til helseplager :-) Stortrives! Kjekk arbeidstid og godt betalt er det og :-) Innimellom merker jeg at kunder ser på meg som en "vanlig butikkansatt" og lurer på om de kan få snakke med farmasøyt eller sjefen..! Du snakker med sjefen nå - sier jeg, og da blir de litt lange i maska. Også passer jeg på å putte litt faguttrykk i svaret (noe jeg vanligvis prøver å unngå). Jeg ser litt ung ut, så kan vel være derfor.. Anonymous poster hash: c0d15...c87 Jeg elsker også jobben min - og føler virkelig at jeg gjør en forskjell! Og jobben har mange fordeler og jeg jobber med det jeg er interessert i! Gruer meg kanskje ikke til å fortelle det akkurat, det er mer reaksjonen som er litt sånn... likegyldig. Har kanskje møtt altfor mange som tror jeg like gjerne kunne jobbet i kassa på Vita og syns det høres totalt kjedelig ut. Av den grunn snakker jeg sjeldent om jobb når jeg møter nye personer i privat sammenheng, og sparer utbroderingen til de som er oppriktig interessert. Mister også motet litt av kunder som spør om jeg må skrive stil før de kan få betalt for resepten sin, eller om det virkelig er nødvendig å ringe legen, han er jo så opptatt. Men bruker også din taktikk og snakker bevisst med fremmedord og advarer om hva som kan skje om jeg tar lett på jobben min! Jaja... Anonymous poster hash: cca9e...9e9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #11 Skrevet 1. august 2014 Er selv lærer og noen ganger synes jeg det er litt kjipt å si lærer, men det er ene og alene fordi "alle" har en mening og en oppfatning av hva min jobb innebærer. Hvis jeg forsøker å forklare alle ansvarsoppgavene mine, får jeg alltid smelt tilbake at jeg har så mye ferie... Anonymous poster hash: a9fdb...097
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #12 Skrevet 1. august 2014 Jeg er kostholdsveileder på et privat helsesenter. Blir utrolig glad og stolt når mennesker jeg har hatt kommer tilbake og forteller om vektnedgang/mer energi/bedre mage osv.osv. Etter de har prøvd mine råd. Det er derimot ikke så kult når jeg har gruppetimer og det er en eller to som er drita sure og skal kverulere med alt Men det er en spennende, morsom og givende jobb! Anonymous poster hash: 81693...cbe
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #13 Skrevet 1. august 2014 Gruer meg vel ikke direkte, men i en del settinger unngår jeg det bevisst. Da bruker jeg å si noe slikt som at jeg er kommunal papirskyfler. Jobber i barneverntjenesten. Anonymous poster hash: f7e8d...9a9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #14 Skrevet 1. august 2014 Utdannet lærer som jobber som miljøterapeut på bolig... Anonymous poster hash: 1ab85...bc6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #15 Skrevet 1. august 2014 Jobber som barnevernpedagog i barneverntjenesten. Er stolt av yrket mitt og av jobben min, men jeg liker likevel ikke å si hva jeg jobber med i sosiale lag for jeg gidder ikke å ta alle diskusjonene og kritikken som gjerne kommer. Det er tid og sted for det meste, og i festlige lag tar jeg ikke slike debatter og angrep. Det orker jeg ikke. Anonymous poster hash: 11902...34d
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #16 Skrevet 1. august 2014 Jeg er utdannet sykepleier, og er helt ok å si det. Er jo ganske vanlig :-) Men det er ikke alltid like stas å si hvor jeg jobber. Arbeidsplassen min har et dårlig rykte i kommunen, veldig ufortjent egentlig. Så når folk her i kommunen spør hvor jeg jobber, så kvier jeg meg, for de har alltid en mening om hva som er galt. Uten å noengang ha satt føttene innenfor. Det å måtte begynne å forsvare arbeidsplassen min hver gang noen spør meg, begynner å bli slitsomt. Ihvertfall når jeg vet at samtlige har et helt feil inntrykk av hva problemene er, takket være en lokalavis bestående av "hobbyjournalister". Anonymous poster hash: 3c930...ee0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #17 Skrevet 1. august 2014 Leser i den andre tråden om hvem som elsker yrket sitt, at nesten alle som svarer "lærer" også legger til at de misliker å fortelle andre om hva de jobber som. Noe jeg absolutt ikke har noe problem med å forstå så mange tråder som det er her inne om folk som er helt fastlåste i sin urokkelige tro på at alle lærere nødvendigvis er sutrete, dårlige og late. Det er utrolig trist at det er slik, at noen i det hele tatt skal grue seg for å si hva de jobber som. Hvilke flere yrker er belastet? Jeg håper denne tråden kan være med på å gi en tankevekker til folk om hvordan man bør reagere/ikke reagere når noen forteller om yrket sitt. Anonymous poster hash: bc285...a0a Jeg jobber på vaskeri.... Bretter tøy... Skjemmes ikke egentlig siden jeg har en jobb jeg kan "legge fra meg" etter endt dag. Men merker at en del stusser over at jeg jeg synes det er greit å "bare brette tøy". Jobben innebærer mye mer enn det, men 99% skjønner ikke det jeg snakker om så bruker bare å svare kort. Jobber kun dagtid, ferdig senest kl16 heller ikke helg Er fornøyd med å ha jobb i ett vanskelig jobbmarked, så får vel leve over dette også Anonymous poster hash: db20f...852
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #18 Skrevet 1. august 2014 Ja... jeg jobber deltid på en ungdomsklubb Synes det er ordentlig pinlig. Mistet en jobb jeg elsket i vinter pga budsjettkutt i kommunen, og ble da omplassert ufrivillig til ungdomsklubb. Anonymous poster hash: dc54b...a74
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #19 Skrevet 1. august 2014 Ja... jeg jobber deltid på en ungdomsklubb Synes det er ordentlig pinlig. Mistet en jobb jeg elsket i vinter pga budsjettkutt i kommunen, og ble da omplassert ufrivillig til ungdomsklubb. Anonymous poster hash: dc54b...a74 Skal forresten også sies at jeg da samtidig gikk fra å være miljøterapeut (har bachelor + tillegg), til å nå være assistent under en helt håpløs sjef som har halvparten av min utdannelse. Anonymous poster hash: dc54b...a74
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #20 Skrevet 1. august 2014 jobber med forskning (kreft)....ofte når jeg forteller hva jeg jobber med, får jeg enten 1. info om ALT for mange (intime) helseplager som vedkommende jeg snakker med har 2. tåredryppende historier om alle varianter av legefeil eller hvor dårlig helsevesenet generelt er 3. "åja".....vedkommende snur seg bort eller begynner å snakke om noe annet 4. "ikke sant man kan festrøyke og HELT fint unngå lungekreft?" 5. "info" om hvordan kreft kan behandles med aromaterapi, kopping eller andre former for kvakksalveriske metoder Men er ikke flau over å fortelle hva jeg gjør...selv om det innimellom frister å si at jeg jobber med noe som kanskje ikke er så hett politisk som forskning innen helse. F.eks ingeniør kunne jeg gjerne sagt...jeg tror mange ikke helt vet hva ingeniører gjør men at de er viktige og tjener bra. Dermed vil man i mye større grad få en "oi så flott" tilbakemelding Anonymous poster hash: a74fe...ccd
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #21 Skrevet 1. august 2014 Nei. Anonymous poster hash: 7a709...289
MammantilNurket Skrevet 1. august 2014 #22 Skrevet 1. august 2014 Farmasøyt i apotek med 5 års universitetsutdannelse: "Åja, det er du som skriver under på reseptene ja!" Eller: "er det ikke kjedelig å stå og bippe esker og klistre på klistremerker hele dagen?"Ingen vet hva vi faktisk gjør...så derfor er det kjedelig å si hva jeg jobber med. Bedre hvis jeg snakker med folk som har litt peiling, leger, sykepleiere etc som vet mer om hva vi faktisk gjør/kan.Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Nå ble jeg nysgjerrig. Hva gjør du på jobben? Skjønner at du må kunne mye om medisiner.Anonymous poster hash: 30574...af8 Utover det å faktisk bippe pakker og klistre på etiketter; - Foreta en faglig vurdering av hvert eneste legemiddel og hver resept som ekspederes i apoteket (interaksjoner med andre legemidler, riktig styrke, riktig dosering, korrekt bruksanvisning) og se til at det som utleveres er i henhold til resepten- gi kunder råd om riktig bruk og bivirkningshåndtering av legemidler både i selvvalg og på resept (derav fange opp feilbruk av legemidler noe som koster samfunnet drøssevis med penger) - kontakte leger/tannleger/veterinærer ved uregelmessigheter i forskrivning - gjerne da med et forslag til hva som bør være løsning (det er ofte dette vi gjør når vi "forsvinner" fra skranken)- Være faglig ansvarlig for all kunderådgivning som foregår i selvvalget - følge opp brukere (og tilhørende leger/støttepersonell) på legemiddelassistert rehabilitering (tidligere heroinmisbrukere)- oppfølging av multidosebrukere- sørge for at vi til enhver tid har legemidler som etterspørres på lager - og finne løsninger hvis vi ikke har tilgjengelige legemidler- svare på legemiddelrelaterte spørsmål fra annet samarbeidende helsepersonell- følge opp internkontrollsystemer og avvikshåndtering - apotek er en strengt regulert bransje med mye lovpålagte krav.+mye mer avhengig av hva slags apotek man jobber på. Dette gidder folk sjelden å høre på. Så ofte sier jeg bare " jeg jobber for at du skal slippe å dra til legen for mindre helseplager - og at legen ikke skal ta kverken på deg når du først har vært der" Anonymous poster hash: cca9e...9e9 Er også cand pharm., jobber som apoteker - gruer meg ikke til å si hva jeg jobber som. Er ofte ute i selvvalgt og hjelper kunder der med alt fra kremer til helseplager :-) Stortrives! Kjekk arbeidstid og godt betalt er det og :-) Innimellom merker jeg at kunder ser på meg som en "vanlig butikkansatt" og lurer på om de kan få snakke med farmasøyt eller sjefen..! Du snakker med sjefen nå - sier jeg, og da blir de litt lange i maska. Også passer jeg på å putte litt faguttrykk i svaret (noe jeg vanligvis prøver å unngå). Jeg ser litt ung ut, så kan vel være derfor.. Anonymous poster hash: c0d15...c87 Jeg synes det må være en kjempespennende jobb. Jeg elsker apotek - særlig i utlandet. Har vært veldig fascinert helt fra jeg var liten jente. Det er så spennende med alle bokser og glass, tuber, pillebrett, flasker og miksturer Det er også et kjempestort ansvar. Det er faktisk ikke rom for å gjøre feil. Jeg synes ikke at farmasøyter/apotekene har noen som helst grunn til å være flaue over det de driver med
ærlig talt Skrevet 1. august 2014 #23 Skrevet 1. august 2014 Jeg er ikke flau over utdannelsen min, ei heller over arbeidsplassen min. Men jeg kvier meg innimellom for å si at jeg jobber med asylsøkere. Da skal vedkommende som spør som oftest diskutere innvandringspolitikk med meg eller utlevere personlige erfaringer med asylsøkere. Det blir litt klisjeaktig etter hvert Dessuten er jeg ikke spesielt glad i å snakke jobbprat på fritida.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #24 Skrevet 1. august 2014 Jobber i fengsel og er stolt av yrket mitt og jobben vi gjør med de innsatte. Men blir kjisjeaktige svar når noen spør om jobben. Og alltid hører jeg at de "innsatte har det bedre enn de på gamlehjem...". Anonymous poster hash: 196f7...0a9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #25 Skrevet 1. august 2014 Jobber i barnevernet. Har ingen problemer med å si det til folk, og jeg er stolt av jobben min. Ser det er flere over her som velger å unngå temaet i visse sosiale settinger, grunnet reaksjoner og diskusjoner som kan oppstå. Jeg har aldri opplevd noe negativt ved å si hva jeg jobber med. De fleste reagerer ved å si "å, det må være tøft" eller "da ser du sikkert mye dritt". Anonymous poster hash: 7a95b...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå