Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Ren nysgjerrighet på en kjedelig natt ;-) Anonymous poster hash: 86bab...2b5
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Tror ikke. Hvorfor skulle det være mening i at mitt nyfødte friske og velskapte barn skulle dø? Trenger ikke å si flere grunner. Anonymous poster hash: 85b95...f6e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Sammensatt årsak egentlig. Mye av grunnen til at jeg ikke tror er nok oppveksten min. Er vokst opp i et ukristelig hjem. Ble ikke døpt som barn og har aldri vært noe spesielt fokus på Gud, eller religion hjemme hos oss. Det har derimot vært veldig fokus på åpenhet, evnen til å tenke sjæl og ikke minst hverdags filosofi. Derfor ble også vi søsknene veldig forskjellig til slutt. En av søsknene mine valgte å la seg døpe i voksen alder. Nå når jeg har blitt voksen er årsaken rett og slett at jeg ikke forstår. Jeg forstår ikke religion. Hvorfor skal jeg tro på noe? Hva er det å tro, og hva godt gjør det for meg og de rundt meg? Det er urealistisk og rart med Gud synes jeg. Men når det er sagt, jeg har enorm respekt for troende, enorm respekt for mennesker som tar egne valg. Anonymous poster hash: df21a...843
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Jeg har lest mye religiøse tekster, har vært åpen for å lære om mange religioner, men tro ligger nok ikke for meg. Tro føles rett og slett ikke riktig. Når jeg kjenner etter dypt inni meg er jeg overbevist om at det ikke finnes hverken en enkelt eller flere guder. Anonymous poster hash: 5663b...d70
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 innlegget ditt rappotert videre! Svar på det HI spør deg om eller la vær å svare her! Anonymous poster hash: f999d...cb8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 innlegget ditt rappotert videre! Svar på det HI spør deg om eller la vær å svare her! Anonymous poster hash: f999d...cb8 Seriøst?? Ha ha.. Skulle tro jeg har kommet med trusler mot rikets sikkerhet eller enkeltpersoner. Hahaha Anonymous poster hash: 6a835...707
Pengetreet Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Ja, men jeg ser på Gud mer som en kraft, ikke den personifiserte guden som man finner i kristendommen.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 innlegget ditt rappotert videre! Svar på det HI spør deg om eller la vær å svare her! Anonymous poster hash: f999d...cb8 Seriøst?? Ha ha.. Skulle tro jeg har kommet med trusler mot rikets sikkerhet eller enkeltpersoner. Hahaha Anonymous poster hash: 6a835...707 Jada jada jada mine vener....... Ro dere ned, her er det ikke av interesse hvem som er best på rettskriving. Men svar gjerne på spørsmålet mitt! :-) Anonymous poster hash: 86bab...2b5
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Ja, men jeg ser på Gud mer som en kraft, ikke den personifiserte guden som man finner i kristendommen. Samme her. Jeg er overbevist om at det finnes en kraft utenfor oss selv. Har sett og opplevd for mye til å ikke tro det. Men Gud er for meg ikke en personifisert gud. Anonymous poster hash: acad4...02b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 innlegget ditt rappotert videre! Svar på det HI spør deg om eller la vær å svare her! Anonymous poster hash: f999d...cb8 Seriøst?? Ha ha.. Skulle tro jeg har kommet med trusler mot rikets sikkerhet eller enkeltpersoner. Hahaha Anonymous poster hash: 6a835...707 Jada jada jada mine vener....... Ro dere ned, her er det ikke av interesse hvem som er best på rettskriving. Men svar gjerne på spørsmålet mitt! :-) Anonymous poster hash: 86bab...2b5 Som du ser så svarte jeg på spørsmålet ditt,men enkelte andre har visst vanskelig med å klare det samme. Anonymous poster hash: f999d...cb8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 innlegget ditt rappotert videre! Svar på det HI spør deg om eller la vær å svare her! Anonymous poster hash: f999d...cb8 Seriøst?? Ha ha.. Skulle tro jeg har kommet med trusler mot rikets sikkerhet eller enkeltpersoner. Hahaha Anonymous poster hash: 6a835...707 Jada jada jada mine vener....... Ro dere ned, her er det ikke av interesse hvem som er best på rettskriving. Men svar gjerne på spørsmålet mitt! :-) Anonymous poster hash: 86bab...2b5 Som du ser så svarte jeg på spørsmålet ditt,men enkelte andre har visst vanskelig med å klare det samme. Anonymous poster hash: f999d...cb8 Dramaqueen! ! Anonymous poster hash: 6a835...707
Isola&Lille+julegave Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 Tror ikke på Gud av den enkle grunn at jeg ikke er vokst opp i et religiøst hjem og blitt hjernevasket siden jeg var null. Og hadde heller ingen nære venner i de lett påvirkelige tenårene som var religiøse. Da skal det mye til å bli religiøs!
Trimsi Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 Jeg tror ikke på en eller flere guder. Jeg har nok muligens trodd på en gud en gang i barndommen, men jeg trodde også på julenissen og tannfeen Jeg klarer rett og slett ikke å se hvorfor man trenger å lage gudeskikkelser som skal stå bak universet, det blir totalt absurd for meg. Likeledes blir tanken om å følge gamle skifter og bøker som ble skrevet i en annen tidsalder av eldre menn med skjegg, helt uforståelig. Det finnes derimot mange vakre religiøse historier, kunst og ritualer som det er verdt å ta vare på, både kulturelt og historisk. Men totalt sett står religionen dessverre for mye mer negativt enn positivt, både historisk og den dag i dag Det er en merkelig myte at man trenger religion for å være et godt menneske. Godhet får man ikke ved å bli fortalt at man kommer til helvete eller himmelen. Det får man heller ikke ved å lese de 10 bud, der første (og viktigste?) bud er "Du skal ikke ha andre guder enn meg" grøss og gru... Andre (og nest viktigste) bud " Du skal ikke misbruke guds navn" Tredje bud "Du skal holde hviledagen hellig" jo det var viktig.... Så kommer det en rekke bud om å ikke drepe og stjele, ting som en 5 åring skjønner, og så kommer budet "Du skal ikke begjære din nestes eiendom" Hmm.. Jeg er takknemmelig for at jeg bor i et sekularisert land der over halvparten av befolkningen sier at de ikke tror på en gud. Kanskje ikke uten grunn at Norge er det mest fredelige og det "beste" landet å bo i? Men selvfølgelig respekterer jeg at mennesker tror på det de vil, så fremt det ikke skader andre. Men jeg respekterer ikke religioner. Dagens utblåsning...
Fandens Oldemor Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 Tror ikke. Hvorfor skulle det være mening i at mitt nyfødte friske og velskapte barn skulle dø? Trenger ikke å si flere grunner. Anonymous poster hash: 85b95...f6e Huff. Da skjønner jeg veldig godt at du ikke tror på noen Gud. Så forferdelig, jeg føler virkelig med deg.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #17 Skrevet 31. juli 2014 Jeg er enig med Trimsi. Jeg kan samtidig forstå at mennesker i U-land har et sterkt forhold til religion. Når de står overfor krig, hunger og store katastrofer er det kanskje troen som holder psyken oppe. Troen på noe bedre. Samtidig har de kanskje ikke fått særlig skole/opplæring, noe som jeg ser på som viktig for å utvikle egne meninger og tanker. Anonymous poster hash: 58c57...f55
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #18 Skrevet 1. august 2014 Nei, heldigvis er jeg ikke hjernevasket til å tro på en gud. Tror på masse annet rart da, men at der finnes en gud, og at han skapte universet, jorden og menneske, samt sendte Jesus for å frelse oss? Hehe, flott eventyr, men det er også alt det er. Jeg nekter å tro at vi er født syndere, og at menneskeheten skal straffes i evig tid for Adam og Evas fall fra Edens hage. Jeg tror ikke vi trenger høyere makter til å fortelle oss hvordan vi skal leve, og hva som er godt, og hva som er ondt. Jeg tror på menneskets iboende godhet, og den medfødte moral, eller mangel på sådan. Og om der mot all formodning nå skulle finnes en gud, så er han langt ifra god. "Tro på meg, ellers havner du i helvete". Så en som aldri gjør noe galt, men er troløs blir sendt til helvete, men en massemorder som blir frelst på dødsleie får komme til himmelen? Mhm... Makes sense. Anonymous poster hash: e226a...61c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #19 Skrevet 1. august 2014 Jeg har vel ingen grunn til å tro på en Gud. Jeg ble født inn i en veldig ureligiøs familie (Moren min er human-etiker) og jeg lærte tidlig å tenke selv. Likevel har jeg alltid hatt en "dialog" med Gud. (Nei, jeg er ikke gal, my mother had me tested ) Er heller ikke redd for å dø. Jeg tror på Universet, evolusjon, kunnskap og vitenskap. Jeg tror ikke på organisert religion og at det sitter en fyr i skyene som dømmer oss for feil vi ikke kan noe for. Men jeg tror det er noe. Og jeg føler noen ganger en sterk indre ro når jeg ber til Gud om å ikke være alene. Mulig det er innbilning, men det hjelper. Anonymous poster hash: 8e12e...cb0
CaptainHindsight Skrevet 1. august 2014 #20 Skrevet 1. august 2014 Så en video hvor en svært religiøs mann, vokst opp i en religiøs familie, fortalte om da han begynte å lese om utviklingslæren, universets utvikling og annet som enkelte religiøse kjemper imot. Hans konklusjon? At Gud er uendelig mye større enn hva han noensinne kunne ha forestilt seg. Det syns jeg er en fin måte å se det på. Kanskje er det en Gud, kanskje er det ikke. Men finnes det en Gud så er han nok uendelig mye større og bedre enn den Guden man finner i hellige bøker. Religion bidro nok kanskje til noe i vår spede begynnelse (Enkelte antropologer sier jo for eksempel at et definerende øyeblikk for oss mennesker var den dagen vi begynte å begrave våre egne) men i dag holder det oss heller tilbake.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #21 Skrevet 1. august 2014 Jeg tror ikke, fordi religion er fullstendig ulogisk. Anonymous poster hash: b68d1...e09
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #22 Skrevet 1. august 2014 Nei.. Hvilken gud gir vel en nybakt mor uhelbredelig kreft? Trodde nok ikke på en gud før, heller, men nå er jeg overbevist om at han ikke finnes.. Anonymous poster hash: cdb77...86b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #23 Skrevet 1. august 2014 Fordi det er så mange guder. Hvem skal man tro på liksom? Du tror jo bare på din gud fordi det er det du har lært i din kultur. Hadde du vokst opp i et annet land med en annen kultur så hadde du jo trodd på den guden de trodde på der. Så det er jo egentlig bare en tilfeldighet at du har den troen du har. Det er innlært...som et evntyr. Man tror jo på julenissen også helt frem til man blir gammel nok og blir fortalt at det ikke er sant. jeg tor at det finnes en annen side, med gode og vonde energier. Men dette at gud skapte verden på syv dager og bla bla bla...det ER eventyr. Laget av mennesker FOR mennesker. For å holde mennesker i sjakk. Derfor man har de budene, for å skremme mennesker til å oppføre seg. Jeg vet at jeg er godt menneske og lever med god moral. Trrenger ikke relgiøse lover og regler for at jeg skal oppøre meg som et anstendig menneske....er ikke så "svak" Anonymous poster hash: 2072a...f33
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #24 Skrevet 1. august 2014 Jeg tror ikke på Gud, og jeg tror ikke på at det finnes en kraft. Jeg tror utelukkende på vitenskapen, det ser jeg logikken i. Anonymous poster hash: 26f49...8ad
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #25 Skrevet 1. august 2014 Visst det finnes en gud så må det jo være ett grusom person! Hvem ellers sitter å ser på at barn blir utsatt for overgrep,folk som dreper uskyldige,folk som utfører terrorangrep osv. uten at han griper inn å stopper det når han faktisk kan! For finnes det en gud så har han jo mulighet til å stoppe det. Anonymous poster hash: f999d...cb8 HVIS det finnes... Visst er et annet ord og har en helt annen betydning. Er det virkelig så vanskelig? Anonymous poster hash: 6a835...707 zzzzzzzzzzz Anonymous poster hash: 00d86...7fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå