Gå til innhold

Prøverør Norge vs. Danmark.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ivf er det prøverør?

Kan dette også utføres i Danmark, eller er det bare inseminasjon?

 

Er det noen forskjeller på Norge og Danmark når det gjelder prøverør, pris/støtte?

 

Her er det vel inn og ta ut egg, så setter man inn etter noen dager. Hvordan er prosedyren i Danmark?

 

Kortere ventetid der kanskje?



Anonymous poster hash: dd0d7...629
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prosedyrene er vel de samme, men ventetiden mye kortere, og støtte får du nok ikke.

 

Anonymous poster hash: 6434f...77e

Skrevet

IVF er "prøverør," ja. In-vitro fertilisering.

 

Det er noen forskjeller mellom Danmark og Norge.

 

I det offentlige i Norge betaler du bare en egenandel på 1500 for behandlingen, samt egenandel på 15,000 for medisiner. Medisinene får du dekket etter 15,000 også ved private klinikker både i Norge og Danmark, mens selve behandlingen koster mer i det private (både i Norge og Danmark).

 

Ventetiden er (betydelig) kortere privat enn offentlig.

 

Min opplevelse er at det offentlige kjører på etter "en mal," mens det er mer fleksibilitet i forhold til stimulering etc. i det private. Samt at såkalt assisted hatching er tillatt i Norge, men ikke i Danmark. Det kan hjelpe på graviditetssjansene dersom problemet ligger i at det befruktede egget ikke fester seg.

 

Jeg vil anbefale dere å prøve det offentlige først med mindre dere har svært god råd. Man får dekket inntil tre uttak, med tilhørende forsøk (ofte får man ut egg nok til flere innsett, såkalte fryseforsøk). Om dere må over i det private, anbefaler jeg å vurdere reisetid etc. først og fremst. Det er noe dyrere på norske privatklinikker enn danske, men vinninga går fort opp i spinninga om man må reise mye lengre. Dessuten er det fordømt slitsomt å skulle pendle til Danmark midt i denne prosessen.

 

Mine barn er laget ved IVF i Danmark, og det hadde nok ikke gått uten den fleksibiliteten (økte medisindoser over langt lengre tid enn praksis i Norge, samt assisted hatching) som ble utvist der. Men jeg ville forsøkt Norge først (med mindre dere bor et sted hvor det ikke utgjør noen forskjell i forhold til reisetid- og kostnader).

 



Anonymous poster hash: 48328...26b
Skrevet

Tusen takk for langt og flott svar!

 

Ja vi blir nok å prøve det offentlige i Norge først. Synd det er så lang ventetid bare :cry:

 

Hvordan var det å ta ut egg? Har prosessen gått greit, eller syns du det har vært tungt for psyken?

 

Jeg syns dette er tungt. Nå har vi prøvd i 2 år, så må vi gjennom litt mer utredning, så blir søknaden sendt om 1 mnd. tenker jeg. Men så er det jo videre ventetid.. Men vi er hvert fall i gang!

 

Takk igjen for svar!



Anonymous poster hash: dd0d7...629
Skrevet

 

IVF er "prøverør," ja. In-vitro fertilisering.

 

Det er noen forskjeller mellom Danmark og Norge.

 

I det offentlige i Norge betaler du bare en egenandel på 1500 for behandlingen, samt egenandel på 15,000 for medisiner. Medisinene får du dekket etter 15,000 også ved private klinikker både i Norge og Danmark, mens selve behandlingen koster mer i det private (både i Norge og Danmark).

 

Ventetiden er (betydelig) kortere privat enn offentlig.

 

Min opplevelse er at det offentlige kjører på etter "en mal," mens det er mer fleksibilitet i forhold til stimulering etc. i det private. Samt at såkalt assisted hatching er tillatt i Norge, men ikke i Danmark. Det kan hjelpe på graviditetssjansene dersom problemet ligger i at det befruktede egget ikke fester seg.

 

Jeg vil anbefale dere å prøve det offentlige først med mindre dere har svært god råd. Man får dekket inntil tre uttak, med tilhørende forsøk (ofte får man ut egg nok til flere innsett, såkalte fryseforsøk). Om dere må over i det private, anbefaler jeg å vurdere reisetid etc. først og fremst. Det er noe dyrere på norske privatklinikker enn danske, men vinninga går fort opp i spinninga om man må reise mye lengre. Dessuten er det fordømt slitsomt å skulle pendle til Danmark midt i denne prosessen.

 

Mine barn er laget ved IVF i Danmark, og det hadde nok ikke gått uten den fleksibiliteten (økte medisindoser over langt lengre tid enn praksis i Norge, samt assisted hatching) som ble utvist der. Men jeg ville forsøkt Norge først (med mindre dere bor et sted hvor det ikke utgjør noen forskjell i forhold til reisetid- og kostnader).

 

 

Anonymous poster hash: 48328...26b

Korr: assisted hatching ER lov i DK og utføres på nesten alle private klinikker her.

Hilsen dansken

 

Anonymous poster hash: f1992...f64

Skrevet

Korr: assisted hatching ER lov i DK og utføres på nesten alle private klinikker her.

Hilsen dansken

 

Anonymous poster hash: f1992...f64

 

Det har du selvsagt helt rett i. Jeg mente å si at det var tillatt i Danmark, men ikke i Norge.

 

Begge mine er laget i Danmark ved hjelp av AH. :-)

 

Anonymous poster hash: 48328...26b

Skrevet

 

Tusen takk for langt og flott svar!

 

Ja vi blir nok å prøve det offentlige i Norge først. Synd det er så lang ventetid bare :cry:

 

Hvordan var det å ta ut egg? Har prosessen gått greit, eller syns du det har vært tungt for psyken?

 

Jeg syns dette er tungt. Nå har vi prøvd i 2 år, så må vi gjennom litt mer utredning, så blir søknaden sendt om 1 mnd. tenker jeg. Men så er det jo videre ventetid.. Men vi er hvert fall i gang!

 

Takk igjen for svar!

 

Anonymous poster hash: dd0d7...629

 

 

Førstemann gikk greit. Med nummer to var det tungt, vi hadde flere mislykkede forsøk, et par spontanaborter, vanskelig stimulering osv.

 

Og jeg gjør det ikke om igjen, selv om vi kanskje kunne tenkt oss tre barn om de hadde vært litt enklere å anskaffe.

 

(Jeg glemte forresten å nevne alder. Om dere har OK økonomi ville jeg muligens gått rett på privat dersom du er 35 eller eldre. Det reduserer graviditetssjansene mye for hvert år som går etter fylte femogtredve).

 

Masse lykke til!

 

Anonymous poster hash: 48328...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...