Gå til innhold

Lønn for hjelpepleiere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanten min var innom og snakket stolt om hvor godt min kusine tjener i sin nye jobb som hjelpepleier på gamlehjem. Hun har nylig tatt fagbrev og er i 30-årene.

Jeg har alltid ment at omsorgsarbeidere får alt for lite betalt for den jobben de gjør og at det er skikkelig urettferdig.

Etter et Google-søk har jeg nå forstått det slik at lønnen ligger på ca.360 000 i året??

For meg er dette fryktelig lite for en så viktig jobb. Jeg hadde aldri taklet å stelle døde, bytte på liggesår, skifte bleier på gamle eller jobbe om natten - jeg er så glad for at noen andre gjør dette ...

Jeg forstår ikke hvordan min tante kan mene at dette er å tjene godt. Det er jo helt forferdelig! :(

Kjenner meg så sint på vegne av helsearbeiderne - dette blandet dyp takknemlighet for jobben de gjør.

Liten utblåsning fra meg, bare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer det med lønnen ja, men det er grunnlønn dette er snakk om, de har tillegg for kveld, natt og helg og kommer lett opp i 450 000 i året i 100 % stilling.

Anonymous poster hash: 853c1...5ec

Skrevet

Nå er dette en jobb nesten uten utdanning, er vel bare et par år vg etter ungdomsskolen? Og hjelpepleierne gjør "grise" jobben. Så gjør sykepleierne det som krever opplæring. Ja, det er en viktig jobb, men også en drittjobb bokstavelig talt. Synes 360 er bra med så lite utdannelse jeg. Sykepleierne med tre år vg og tre år høyskole tjener ikke stort mer?

Det er jo slik at drittjobbene er dårlig betalt fordi "hvemsomhelst" greier gjøre det. Men jeg skulle hatt 100x så mye for å gjøre slikt for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 51a93...88c

Skrevet

Det stemmer det med lønnen ja, men det er grunnlønn dette er snakk om, de har tillegg for kveld, natt og helg og kommer lett opp i 450 000 i året i 100 % stilling.

Anonymous poster hash: 853c1...5ec

Takk for svar :)
Skrevet

Til sammenligning tjener en psykolog som ikke er spesialist 450 000 i året i helseforetak på Østlandet, altså etter en ganske mye lenger utdannelse. Det er vel bare sånn at helsevesenet er skrekkelig dårlig betalt. 

Anonymous poster hash: 0dbf2...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...