Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Hei! Dersom man har sterk mistanke om at en person mottar penger hn ikke har krav på, kan man da melde fra selv om det bare er mistanke? Detter er basert på personens egne uttalelser og handlinger, og jeg er sterk motstander av at velferdssystemet vårt utnyttes. Men dersom jeg tipser, og de finner at det har kommet uærlig krav om penger, vil vedkommende da få vite at det var gjennom tips hn ble tatt? Eller kan man be NAV si at det er oppdaget gjennom tilfeldige stikkprøver? Anonymous poster hash: 32da3...b67
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Hei! Dersom man har sterk mistanke om at en person mottar penger hn ikke har krav på, kan man da melde fra selv om det bare er mistanke? Detter er basert på personens egne uttalelser og handlinger, og jeg er sterk motstander av at velferdssystemet vårt utnyttes. Men dersom jeg tipser, og de finner at det har kommet uærlig krav om penger, vil vedkommende da få vite at det var gjennom tips hn ble tatt? Eller kan man be NAV si at det er oppdaget gjennom tilfeldige stikkprøver? Anonymous poster hash: 32da3...b67 Du tipser anonymt, enkelt og greit, og så glemmer du hele greia. Anonymous poster hash: e5b22...303
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Det er ganske omstendig å tipse. Så du skal føle deg trygg. Du ringer ett nummer, og blir ringt opp av ett skjult nummer, du få kanskje bare vite fornavnet. Du beskriver din sak. Det er ikke sikkert, NAV gjør noe med det, men de kan undersøke..... Allt holdes hemmelig. Både den ene og andre veien. Mye av grunnen til dette er sikkerheten til NAV ansatte. Anonymous poster hash: a4d1b...e79
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Så vedkommende vil ikke få vite at det var et tips som startet granskningen? Anonymous poster hash: 32da3...b67
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Men du blr være ganske sikker i din sak før du varsler nav. Er helt dnig med deg, liker ikke at folk/enkelte lurer systemet. Men det kan være mye ved denne saken du ikke vet noe om, er ikke sikker den personen er ærlig med deg. Kanskje han setter på seg en maske og spøker det bort. Anonymous poster hash: 99803...efb
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Send et anonymt brev til ditt lokale navkontor, så sender de det videre til nav kontroll. Anonymous poster hash: f26d8...6ce
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Hvor sterk er din mistanke? Og hva baserer du det på? Anonymous poster hash: 46b74...002
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Baserer det på flere ting, bl.a. at vedkommende ikke har det travelt med å finne seg jobb, da det er så godt betalt fra Nav. Har tidligere sagt at hn fikk dagpenger, men har ikke hatt inntekt i løpet av fjoråret... Anonymous poster hash: 32da3...b67
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Baserer det på flere ting, bl.a. at vedkommende ikke har det travelt med å finne seg jobb, da det er så godt betalt fra Nav. Har tidligere sagt at hn fikk dagpenger, men har ikke hatt inntekt i løpet av fjoråret... Anonymous poster hash: 32da3...b67 Har du sett gjennom alle søknader til vedkommende? Jeg slet livet av meg med å finne jobb, sendte over 100 søknader mens jeg studerte og fikk null napp. Så det er ikke sikkert det er personens skyld at han/hun ikke klarer å finne seg jobb fort. Anonymous poster hash: 0e4e6...49b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Baserer det på flere ting, bl.a. at vedkommende ikke har det travelt med å finne seg jobb, da det er så godt betalt fra Nav. Har tidligere sagt at hn fikk dagpenger, men har ikke hatt inntekt i løpet av fjoråret... Anonymous poster hash: 32da3...b67 Hjelpes, så lite mange vet.... Det du beskriver her er ikke svindel, vedkommende kan for alt du vet si dette til deg fordi han synes det er pinlig at han ikke har funnet en jobb enda. Og dagpenger er ikke avhengig av at vedkommende har hatt inntekt året før, men kan være basert på et snitt av inntekt de tre siste årene. Du burde nok la dette være, hvis du skal unngå å drite deg ut. Anonymous poster hash: 92162...ee7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Pass dine egne saker og slutt med å legge deg opp i andre sitt liv. Du virke bitchy. Det er så mye du ikke vet, tror du virkelig folk legger ut alt om private ting? Sikkert mange som tror jeg er en snylter også pga uvanlig situasjon i forhold til alenemor rollen og penger jeg får. Jeg går ikke rundt og forteller hva som er avklart med NAV. Det er noe som er privat. Anonymous poster hash: e0ccf...e24
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 Send tips. Det kan jo ikke skade, gjør ikke personen noe galt så får h*n jo ikke straff. Jeg har tipset før, sendte brev. Personen fikk politiet på døra kl 6 om morgenen. Der sto jammenmeg barnefar i bare bokseren. Hun var "alenemor". Anonymous poster hash: b7d38...937
Boulengerina Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da?
Boulengerina Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da? Ja, og hvorfor bryr du deg om det? Hva vet du om hva som er avklart med lege eller saksbehandler?Jizzzzizzz for en gjeng med kjerringer som henger her inne. Få deg et liv! Anonymous poster hash: e0ccf...e24
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 Baserer det på flere ting, bl.a. at vedkommende ikke har det travelt med å finne seg jobb, da det er så godt betalt fra Nav. Har tidligere sagt at hn fikk dagpenger, men har ikke hatt inntekt i løpet av fjoråret... Anonymous poster hash: 32da3...b67 For å få dagpenger regnes tre siste årene med inntekt. Ikke bare å innrømme at det er vanskelig åffå seg jobb. Du burde virkelig ikke blande deg. Sender du inn klage så stoppes pengene og kan faktisk ramme hardt økonomisk hvis det viser seg å ikke stemme. Så du burde være 100 % i din sak! Anonymous poster hash: e02b5...ee1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #17 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da? Hvis det er en kort ferietur, ville jeg ikke brydd meg. Det kan fint være avklart med lege og NVA eller han/hun kan rett og slett ha tatt ut ferie hens han/hun er sykmeldt. Hvis det derimot er en sykmeldt som er på langtidsopphold i varmere strøk, så kan et tips ha noe for seg. Anonymous poster hash: 0eb2c...83c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #18 Skrevet 31. juli 2014 Reise utenlands ved sykemelding trenger ikke være ulovlig. Mange kan det om legen skriver at det er ok og ikke til hinder/forverrer sykdommen. Anonymous poster hash: 77fbb...6ab
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #19 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da? Hvis det er en kort ferietur, ville jeg ikke brydd meg. Det kan fint være avklart med lege og NVA eller han/hun kan rett og slett ha tatt ut ferie hens han/hun er sykmeldt. Hvis det derimot er en sykmeldt som er på langtidsopphold i varmere strøk, så kan et tips ha noe for seg. Anonymous poster hash: 0eb2c...83c Men et langtidsopphold i varmere strøk kan også være en del av et behandlingsopplegg Anonymous poster hash: 99803...efb
Gjest Kira Skrevet 31. juli 2014 #20 Skrevet 31. juli 2014 Et innlegg og et sitat er slettet grunnet uakseptabel språkbruk Dib/Bim ikke ønsker å assosieres med. Kira Brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #21 Skrevet 31. juli 2014 Så en person som er arbeidsledig over en lengre periode og mottar dagpenger som eneste inntekt er en som misbruker systemet mener du? Da misbruker jeg systemet og alle andre som sliter å få seg jobb i dagens marked! Det er ikke like lett for alle å få seg jobb, og hadde noen meldt meg inn så jeg hadde mistet all min inntekt for en periode hadde jeg faktisk blitt knust og etterhvert hadde jeg og familien blitt husløs. Du har svært lite å gå på pg syns ikke du har noe grunnlag å melde en arbeidsledig til NAV pga du mistenker latskap! Anonymous poster hash: eacf5...b15
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #22 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du vet at en person har reist utenlands mens mn var sykemeldt da? Hvis det er en kort ferietur, ville jeg ikke brydd meg. Det kan fint være avklart med lege og NVA eller han/hun kan rett og slett ha tatt ut ferie hens han/hun er sykmeldt. Hvis det derimot er en sykmeldt som er på langtidsopphold i varmere strøk, så kan et tips ha noe for seg.Anonymous poster hash: 0eb2c...83c Men et langtidsopphold i varmere strøk kan også være en del av et behandlingsoppleggAnonymous poster hash: 99803...efb Nei, det kan det ikke. De er kun behandlingsreiser som regnes som behandlingsopplegg i utlandet. Dette gjelder kun revmatisme og psoriasis, eksem og lungesykdommer og er i regi av OUS. Behandlingsreisene er kun på 3eller 4 uker. Private reiser til varmere strøk regnes ikke som behandlingsopplegg uansett hvor mye legen sier at opphold i varmen kan gjøre deg godt. Hovedregelen er alltid at du skal oppholde deg i Norge når du mottar trygdeytelser. Unntaket er som sagt behandlingsreiser. Utenom dette må du ta ut ferie eller evt. Søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold. Det siste kan NAV innvilge for en kortere periode. Anonymous poster hash: 0eb2c...83c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2014 #23 Skrevet 31. juli 2014 Så en person som er arbeidsledig over en lengre periode og mottar dagpenger som eneste inntekt er en som misbruker systemet mener du? Da misbruker jeg systemet og alle andre som sliter å få seg jobb i dagens marked! Det er ikke like lett for alle å få seg jobb, og hadde noen meldt meg inn så jeg hadde mistet all min inntekt for en periode hadde jeg faktisk blitt knust og etterhvert hadde jeg og familien blitt husløs. Du har svært lite å gå på pg syns ikke du har noe grunnlag å melde en arbeidsledig til NAV pga du mistenker latskap! Anonymous poster hash: eacf5...b15 Du mister ikke stønaden din fordi noen tipser NAV om mistanke om svindel. Men et tips kan føre til at NAV undersøker saken. Finner de at det ikke er noe hold i tipset, så henlegges undersøkelsen. Det skjer ingenting med stønaden din under selve undersøkelsen og selvsagt ikke hvis NAV henlegger saken. Dersom NAV etter undersøkelsen mener det er grunn til å mistenke svindel, vil du motta et brev om at NAV vurderer saken din på nytt. Du vil da gå mulighet til å komme med din side av saken før NAV fatter endelig vedtak. Et vedtake kan innebære at stønaden blir toppen etter at du innvilges redusert stønad. Etter dette kan det evt. Fattes vedtak om krav om tilbakebetaling av urettmessig mottatt stønad. Anonymous poster hash: 0eb2c...83c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå