optimist77 Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har en sønn på 5 år som har to nabobarn rett over gata han leker med. Det er koselig det, MEN, jeg føler det er 24/7. Ene ungen kan gjerne komme hit ved 11 tida i helgene og bli til 1900 på kvelden uten at så mye som at foreldrene her har vært her også spurt om det er greit liksom ! Er det greit ? Vi kommer hjem fra jobb, og det har gjerne ikke gått et kvarter engang før ungene står på døra.. Og det føler jeg blir stress, har en unge på 2 år også, det skal lages middag osv., og å spise den blir fort et lite helvete når de vet at barna ute venter på mere lek. Og har vi besøk og det står fremmed bil igården, kommer alikevel....Jeg syns ikke dette er greit. Jeg blir sliten av det. Jeg er mye alene med ungene da vi jobber skift. Det å aldri kunne være i min egen hage uten at det er andre tilstede syns jeg er pes da det er hver dag ! Konsekvent så sier jeg barna får være ute og jeg serverer ikke mat til de. Jeg kan ikke stå å handle inn og lage ekstra mat til to barn hver dag. Har vi avtalt besøk, så syns jeg det blir anderledes, da får unger leke både inne og middag. Serverer jo drikke og feks en is. Men, jeg hadde aldri sent min unge ut av døra kl 11 for så ikke vise meg som forelder etter 8 timer.... De gangene ungen min skal på besøk, så avtaler jeg gjerne med foreldrene at de kan sende han hjem etter 1 1/2 - 2 timer om det passer for dem. Jeg syns ikke det er riktig å "gi seg til" på denne måten. Det er tross alt 5 åringer det er snakk om, og det er jobb med 5 åringer.... Hva syns dere? er jeg kjip som ikke syns dette er greit? Ser jeg nabobarn som har besøk, og barnet mitt spør om å få besøke vedkommende, så sier jeg at nå har den besøk, da passer det ikke for deg å være dere, dette er ok for min sønn. Har også sagt at han ikke uten videre får spasere rett inn i andre sitt hus. Her løper ungene ut og inn, og jeg blir så lei av å,gjenta meg sjøl for 1000 gang at "nå er vi ute..." Har behov for et pusterom jeg som forelder også, faktisk.
Guttemamman:-) Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Skjønner deg VELDIG godt!! Og tror jeg hadde sendt barna hjem og sagt dere som familie skal finne på noe...
Sunnmøringen Skrevet 3. august 2014 #3 Skrevet 3. august 2014 Skjønner deg også veldig godt. Jeg lar dem leke her en stund, også sier jeg at nå kan dere leke hos de andre også en stund. Måltidene her er "hellige", da får ikke besøket styre rundt oss...man må kunne ha litt privatliv også!
MarteMorTil3 Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Vi bodde i rekkehusfelt med mye barn da de eldste barna var små, og jeg sendte rett og slett barna hjem om det ble for mye jeg. Sa bare at nå måtte de dra hjem fordi nå var deg middag, eller at nå ville jeg at familien skulle være alene. Selvsagt skjønner ikke alle barn hvorfor, men de fleste barn drar jo når de voksne ber de om det. Ellers går det an å si at nå kan de gå til nabobarna og leke for nå vil du ha fred og ro i hagen. Sønnen min hadde en bestevenn og de var nesten grodd sammen, men de ble alltid sendt hjem til middag. Og kommer de tidlig så be de komme senere, og har dere besøk så si at de ikke kan komme inn eller i hagen og leke fordi dere har besøk og da passer det ikke. Barn må lære seg avslag. Og barna dine trenger å lære at det er lov å si nei til besøk, og at noen ganger passer det ikke med besøk. Sett grenser rett og slett. Er du hyggelig og bestemt så er det ingen som kan si noe på det.
♥Tullerusk♥ Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Nesten åpen hus her vi bor. Er som du beskriver. Dattern min kan løpe ut så fort vi kommer hjem og over til en av naboene. Har sagt det er bare å sende henne hjem hvis det blir for mye. Hun kommer nå hjem innimellom for mat og litt kos, før hun forsvinner ut. Samme gjelder det med nabobarna. De kan plutselig være her hele dagen de også. Jeg er litt streng. Er det pent vær ute får de ikke være inne så sender de ut De kan være ute og leke i hagen mens jeg lager middag. Sender nabobarna hjem mens vi spiser. Sier i fra nå sånn ca de kan komme tilbake. Noen ganger så vil ikke frøkna mi og da sier jeg som det er at hun er sliten nå og at dere kan sikkert leke sammen i morgen
Giss Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Ta en snakk med foreldrene. Det er jo dem som må på banen i forhold til når ungene kommer springende/hvor lenge de blir osv. Vi bor to familier med felles hage og våre 4 unger springer inn og ut hos hverandre stadigvekk. Det fungerer bra men vi har ganske tett kontakt så de voksne også kan få hvilt/lagd middag/hatt litt alenetid med sine barn om de vil det. - Og ungene må leke mye ute når de er sammen alle sammen. Hvis man skal ha et godt forhold over tid er det viktig at de voksne får snakket sammen. Det er ikke rett at den ene part skal være fast ubetalt barnevakt for den andre f eks. selvfølgelig skal du ikke gi ungene middag uten at dette er avtalt spesifikt med barnas egne foreldrer. Jeg ville personlig bli ganske så irritert om jeg hadde stått og lagd middag til mine barn og så kom de hjem og hadde allerede spist hos naboen. Du skal kunne ha det bra i ditt eget hjem så jeg synes ikke du er for streng men jeg vil på det sterkeste anbefale en snakk med nabobarnas foreldrer så dere kan ha noen enkle avtaler om hvordan ting skal foregå.
bellina Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Syns det er helt greit å sende andres barn hjem igjen. Si det enkelt å greit. " Nå må dere dra hjem, vi skal spise middag, nå må dere dra hjem vi skal ha besøk osv f. eks. Jeg har sendt hjem mange barn og de tar det helt greit. Har også sendt hjem barn som ikke oppfører seg bra. Her hos oss har vi det sånn og sånn og hvis du ikke klarer å oppføre deg så må du gå hjem. Neste gang urokråka kommer er han en gullunge og har forstått at vi har andre regler enn de har hjemme. Men vet du grunnen til at foreldrene ikke etterlyser barna? Høres bekymringsfullt ut at de ikke henter barna sine selv etter et visst antall timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå