Gå til innhold

Er det vanlig at det ikke er noen tilvenning til storbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal begynne på storbarnavdeling på mandag å fikk nå høre at det vil ikke være noe tilvenning.

Sønnen min kommer garantert ikke til å reagere bra på at han bare blitt overlatt til noen voksne han aldri vært alene med før.

Han er gutt som bruker lang tid på å bli trygg å dermed synst jeg det blir helt feil at det ikke lagt opp til at foreldrene kan være med en stund de første dagene.

Er det vanlig at det ikke er noe tilvenning?

Anonymous poster hash: 89ba5...221
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der min går har de hatt med seg en ansatt fra sin avd opp å den de skal begynne på fast en dag i uken en god tund før sommeren. Så her har de i allefall fått god tilvenning. Det er også fast siste dagen før ferien at de får selv være med opp med kurv og navneapp så de får se den nye plassen sin, som de skal tilbake til etter ferien.

Anonymous poster hash: 5a25b...251
Skrevet

Vanlig å være på besøk i månedene før ferien.

Anonymous poster hash: af2da...508

Skrevet (endret)

Vi har tilvenning på vårhalvåret, en gang i uken kommer de inn på avd sammen med en voksen i ca 1 time. Ikke tilvenning med foreldre.

Endret av Nettie+jentungen
Skrevet

Er du sikker på de ikke har hatt tilvenning selv? Her er det sånn at de som skal over på stor avdeling har vært på besøk på den avdelingen de skal på i løpet av våren/tidlig sommer, 2 og 2 om gangen sånn at de har noen de kjenner med seg. Tror de har vært 2 hele og 2 halve dager. Mitt barn storkoste seg og er veldig klar for å bli stor. :)

Anonymous poster hash: 9855e...2be
Skrevet

Vi hadde det slik at barna besøkte oss gjennom sommeren,og hadde de vanlige tre tilvenningsdagene med foreldre

Anonymous poster hash: cb3b1...411

Skrevet

Her har barnehagen tilvenning til skifte av avdeling på våren. De blir godt kjent med både avdelingen, andre barn og voksne.

Ser ikke noe behov for at jeg skal være med. De flytter jo også over med alle vennene sine...

Anonymous poster hash: 0f04a...a0e

Skrevet

Der min går har de hatt med seg en ansatt fra sin avd opp å den de skal begynne på fast en dag i uken en god tund før sommeren. Så her har de i allefall fått god tilvenning. Det er også fast siste dagen før ferien at de får selv være med opp med kurv og navneapp så de får se den nye plassen sin, som de skal tilbake til etter ferien.

Anonymous poster hash: 5a25b...251

Ja jeg vet de har vært mye på besøk på storbarnsavdelingen men da har han følt seg trygg fordi han har hatt en voksen med som han kjenner godt.

På mandag er ingen av de ansatte han kjenner godt med,da må han bare gå til ansatte på den nye avdelingen som han ikke enda er trygg på.

Skrevet

Ingen tilvenning med foreldre nei, men de har jo vært på besøk jevnlig, spist lunsj der osv på vårhalvåret så de ble ganske godt kjent med både personalet og lokalene.

Har fire barn selv, med veldig forskjellig personlighet, men ikke engang de to forsiktige og sjenerte av dem har trengt tilvenning med foreldre. Jeg brukte jo litt tid på levering første dagen, ble med inn, så litt på lokalene sammen med barnet, snakket litt med personalet sammen med barnet osv, også var det greit at jeg gikk. Vennene følger jo over på stor avdeling sammen med barnet ditt og de finner gjerne trygghet i vennene sine :)

Anonymous poster hash: 34e22...9ff
Skrevet

Ungane som skal byte avdeling har hatt tilvenning i mai/juni saman med tilsette.

Skrevet

Vi hadde det slik at barna besøkte oss gjennom sommeren,og hadde de vanlige tre tilvenningsdagene med foreldre

Anonymous poster hash: cb3b1...411

Vet at barnehagen har vært mye på besøk opp til storavdeling men savner de tre dagene med tilvenning der foreldrene kan være ned.

Jeg tviler sterkt på at han roer seg med noen voksne han aldri har vært alene med før.

Itellegg så er det dobbelt så mange barn der han skal begynne nå,å det gjør ikke saken bedre.

Heldigvis er jeg hjemme i 2 uker etter barnehagestart så de kan ringe meg med behov.

Skrevet

Ikke vanlig å ha tilvenningen med foreldre her. Det ordner BHG selv.

Skrevet

Her har barnehagen tilvenning til skifte av avdeling på våren. De blir godt kjent med både avdelingen, andre barn og voksne.

Ser ikke noe behov for at jeg skal være med. De flytter jo også over med alle vennene sine...

Anonymous poster hash: 0f04a...a0e

Sønnen min har blitt flyttet med to andre,en som alltid er stygg med sønnen min og en som overhodet ikke er intressert i barnet mitt.Så tviler på at han føler trygghet med at de to er der :P

Irriterenes at han ikke kunne få komme på gruppe med hun ene han faktisk leker med,men de har vel mange hensyn å ta vil jeg tro.

Skrevet

i vår barnehage er de største på lilleavdelingen mye på besøk på storeavdelingen, spesielt i tiden etter påske. Hver fredag spiste de lunsj på storeavd. På den måten fikk de sin tilvenning

Anonymous poster hash: b4c96...6b1
Skrevet

Som de andre, barnehagen har selv ordnet med tilvenningen i mai/juni. Jeg har også snakket endel med snuppa i sommer om at hun begynner på ny avdeling, har holdt det varmt, liksom.

Barnehagen anbefalte forøvrig at man som forelder har litt ekstra god tid ved leveringen de første dagene, og at ikke barna har altfor lange dager den første uka på ny avdeling.

Anonymous poster hash: c096b...503

Skrevet

Jeg er hjemme i 2 uker som sagt,så han får korte dager :)

Skrevet

Hos oss har de barna som skal bytte avdeling vært på besøk på den nye avdelingen en dag eller to i uka i god tid før de bytter over. De har også lunsj sammen en fast dag i uka. 

Det er ingen tilvenning med foreldre, ettersom de kjenner stort sett de alle voksne i barnehagen, og de fleste barna kjenner hverandre også. 

Skrevet

Det går nok helt fint, han kommer fort inn i rytmen. God erfaring for ham at han ikke alltid kan forvente at dere er med ham når det er noe nytt på gang.

Anonymous poster hash: b5687...0a8
Skrevet

Som de andre her: ungene har vært jevnlig på besøk på stor avdeling i løpet av våren og blitt kjent med de ansatte og lokalene.

Våre går i en barnehage med 5 avdelinger og over 80 unger. Ofte så er jo flere avdelinger ute sammen eller noen avdelinger er på tur sammen. De ansatte hospiterer på hverandres avdelinger eller trår til på andre avdelinger når det er sykdom, ferie o.l. Dermed er det ikke slik at ungene KUN kjenner de 3-4 voksne som primært jobber på egen avdeling. Ungene kjenner egentlig de fleste voksne i barnehagen rimelig godt.

Hvis du opplever at barnet ditt er utrygt så er det sikkert ingenting i veien for at du kan tilbringe litt ekstra tid i barnehagen de første dagene. Snakk i såfall med ped.leder om dette. Min erfaring er at de færreste barn trenger 3 dagers tilvenning ved bytte av avdeling, men det er selvfølgelig viktig å se an behovet til barnet. At DU savner de tre dagene er imidlertid ikke noe argument for T du skal henge rundt på avdelingen.....

Anonymous poster hash: 494da...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...