Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Min mann på snart 50 år har brukt dette ordet så lenge han kan huske. Ikke i negativ forstand som et skjellsord, men rett og slett som en betegnelse. Jeg har nå sagt klart fra om at han får finne en annen betegnelse heretter, for ungene våre skal ikke bruke dette begrepet. Sønnen vår sier f eks : Hun som er brun i fjeset, eller han med det svarte håret når han ikke vet hva noen heter. Argumentet til mannen er : "Ja, men det er jo det de er. Hva skal jeg da si ?" Han er på ingen måte rasist, men har vokst opp med dette begrepet. Er det da bedre å si Svart ? Hva sier dere ? Anonymous poster hash: 28402...793
☆☆☆ Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Eg er også oppvokst med det som eit nøytralt omgrep, men forheld meg til at mange ordet blir brukt om har negative assosiasjonar og unnlet å bruke det. Det eg har komt fram til er at det er svært sjeldan det er relevant å snakke om hudfargen til nokon. I dei tilfella eg skal beskrive seier eg noko sånt som afrikansk, afrikansk utsjånad, etiopisk (når eg kjenner til nasjonalitet), mørk hud el.l.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 Vel, er det egentlig noe bedre med " hun som er svart i fjeset"? alle eldre sier neger - det er for så vist pinlig når min mor sier dette ute blandt folk... Men man kan ikke lære en gammel bikkje osv Men svart er vel greit? Anonymous poster hash: ee9d2...e67
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 Sjeldent man trenger å påpeke hudfarge generelt. Men mørkhudet er vel greit? Jeg er også vokst opp med neger. Men jeg bruker det ikke. Ikke et pent ord å bruke Anonymous poster hash: 86de7...cd2
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014 Altså "Hun som er brun i fjeset sitt" var rett og slett 1 klassingens måte å beskrive henne på, og forsåvidt en riktig observasjon. Jeg skjønte jo hvem han mente. Det er like naturlig som å si at han sitter ved siden av han gutten som har helt hvitt hår etc. HI Anonymous poster hash: 28402...793
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Jeg lurer nå på hvor ofte det egentlig er relevant å referere til noens hudfarge...? Anonymous poster hash: 16447...481
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #7 Skrevet 30. juli 2014 Tja. Hvis det ikke er noe alternativ å bruke navnet deres, for du vet at de også har navn? Da ville jeg vel sagt afrikanere, inder, pakistaner etc. Eventuelt "hun mørke" (om det bare er en person, navnet er ukjent) Anonymous poster hash: 37b33...525
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 Om det er relevant å referere til avhenger jo av hvor du bor. Når du vil snakke om den nye barnehageansatte du ikke husker hva heter, han nede på posten som ha ekstra god service eller dårlig service. Her vi bor er det ikke enormt mange svarte/afrikanere men det er nå noen og det hender fra tid til annen at man snakker om de før man vet hva de heter... Anonymous poster hash: ee9d2...e67
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Menmå man utdype hvilken farge et menneske har då? Man sier jo aldri hun der bleike, han med rødt tryne eller hun hvite osv... Anonymous poster hash: ffd67...90c
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Jeg lurer nå på hvor ofte det egentlig er relevant å referere til noens hudfarge...? Anonymous poster hash: 16447...481 Om man kjenner de og vet hva de heter så er jo saken grei. Men i samme gata som med "Han store rørleggeren" "Han skalla" "Hun med krøllene" Anonymous poster hash: 28402...793
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #11 Skrevet 30. juli 2014 Jeg også har vokst opp med at å si neger er på lik linje med å si indianer, pakistaner osv. Har 2 tenåringsjenter som inngående har prentet inn i hodet mitt at neger er stygt. Hun eldste gikk på videregående med 2 afrikanske jenter og de hadde diskutert ordet neger i klassen. Min datter påsto at disse jentene hadde sagt at "svarting" var greit å bruke, bare ikke neger. Jeg har vansker for å tro at afrikanere synes det er greit å bli omtalt som svarting. Anonymous poster hash: e2676...ffd
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #12 Skrevet 30. juli 2014 Jeg synes det er et rasistisk begrep og liker dårlig at andre bruker det i mitt nærvær. Det er ikke ofte at jeg har behov for å definere mennesker ut fra deres utseende, men det har vært et par tilfeller. Jeg sier at de mørkhudede. (Noe mine mørkhudede elever synes var en helt grei beskrivelse å bruke. ) Anonymous poster hash: 1ab2c...99a
Optatium Skrevet 30. juli 2014 #13 Skrevet 30. juli 2014 Dersom jeg må definere liker jeg bedre å si mørkhudet, afrikansk e.l. Jeg må ofte definere når jeg er på jobb, en av ulempene med P være lærer må jo alltid være politisk korrekt og forsiktig..:-P
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #14 Skrevet 30. juli 2014 Sønnen min som selv er halvt afrikansk, omtaler afrikanere som brune. Hvordan jeg omtaler de spørs hvem jeg snakket med og hvem jeg snakker om. Det er vel stortsett afrikanere jeg snakker om, så da kaller jeg de afrikanere. Eventuelt vest/øst-afrikaner (ganske lett å se forskjell på en somalier og nigerianer f.eks!). Snakker jeg med sønnen min kaller jeg de brune. Det er ikke så vanskelig å unngå ordet neger! Jeg omgås "negre" daglig og har ingen problemer med å unngå ordet! Anonymous poster hash: 5377a...62a
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #15 Skrevet 30. juli 2014 Menmå man utdype hvilken farge et menneske har då? Man sier jo aldri hun der bleike, han med rødt tryne eller hun hvite osv... Anonymous poster hash: ffd67...90c Å, jo da. Hvis jeg ikke vet hva vedkommende heter og blekhet er karakteristisk for vedkommende for eksempel kan jeg godt si hun bleke akkurat som jeg kunne si hun med krøllene, han med pipestemmen, fammilien med masse krøller osv. Anonymous poster hash: c49cb...084
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #16 Skrevet 30. juli 2014 Sjokolademann? Anonymous poster hash: fb0b0...7fa
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #17 Skrevet 30. juli 2014 I stedet for å si "hun feite på Rimi" kan man si "hun litt runde, du vet, med sånn halvlangt hår". Men ofte er det kjappest å si "hun feite", for da skjønner man jo med en gang hvem man mener. Ikke noe negativt ment, men er man feit er man feit. Er man mørk, er man mørk. Jeg bruker heller ikke ordet "neger", men bryr meg ikke nevneverdig om folk som gjør det. I samtale med en eldre dame ble jeg fortalt at "en negresse (hjemmehjelpen) hadde revet ned lampen på bordet med sin store bakdel" Det var jo det som skjedde, og hun mente jo ikke noe vondt med det. Snakker jeg med noen i profesjonell sammenheng vokter jeg ordene mine, men skal jeg fortelle ei venninne om noe, så blir det kanskje "ja, han derre dvergen som pleier å ta den bussen" eller "han tynne som alltid lukter svett" eller "hun bleike med det lange røde håret" eller "han lange, mørke med afro". Folk ser forskjellige ut. Jeg er likblek, og folk kommenterer det ofte. Javel, så er det litt kjipt, men det er sånn jeg ser ut, så so what? Anonymous poster hash: 5345f...43a
Gjest Antarctica Skrevet 30. juli 2014 #18 Skrevet 30. juli 2014 Neger er ikke et nøytralt uttrykk, ettersom de har med etterslep fra slavehandelen å gjøre. Da er det bedre å si svart. Flere som identifiserer seg med svart/farget enn med neger. Kjenner noen som sier "mørk", men det syns jeg er misvisende. En høy mørk mann er en fyr med mørkt hår. Egentlig blir det jo med dette ordet som med krøpling, olding, åndssvak, skrulling osv: de har vært brukt som skjellsord eller latterliggjøring så mye og lenge at de har fått en nedsettende bismak. Av respekt for folk med handikap bør man derfor ikke kalle dem krøplinger. Og så videre.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #19 Skrevet 30. juli 2014 Det heter AFRIKANER. Kan vel ikke være så vanskelig å lirke ut av seg. Anonymous poster hash: e01c3...d8b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #20 Skrevet 30. juli 2014 Det heter AFRIKANER. Kan vel ikke være så vanskelig å lirke ut av seg. Anonymous poster hash: e01c3...d8b Å referere til noen som afrikaner, når de er født og oppvokst i Norge, er litt fjernt for de det gjelder. Jeg kjenner en kullsvart "afrikaner" som heter Martin, født og oppvokst her, faren er også det, og moren er kritthvit med tydelig skandinaviske gener. Tror han ville blitt noe forundret over å bli referert til som en afrikaner. Det vanskelige her er når man havner i en situasjon hvor man må gi fra seg et signalement av en annen person som kommer fra en minoritetsgruppe som har vært utsatt for diskriminering i århundre, av grunner som blant annet utseende og herkomst. Å kalle noen for en afrikaner er ikke diskriminerende i seg selv, men kan være noe misvisende, men det går nok greit å kalle noen for "han/hun med det afrikanske utseende"? Anonymous poster hash: 1c292...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå