Anonym bruker Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Jeg skal prøve meg litt utendørs.. Er ikje vant med det fra barndommen av men det er noe jeg har lyst til å bli flink til. Tips til hva jeg trenger? Har ikke lyst til å bruke fn formue på dette heller Anonymous poster hash: 251e2...d33
kråkemamma Skrevet 29. juli 2014 #2 Skrevet 29. juli 2014 Tenker du da lange toppturer eller en søndagstur med barna i skogen? Det du uansett trenger er: Gode sko som tåler litt gjørme og regn. Jeg har fjellsko og halvhøye goretexjoggesko. Bytter på alt etter vær og føre. Bukse og jakke som holder vann ute og varmen inne. Og som tåler litt herjing. Stormberg feks er billig og ofte salg. Ull/fleece til vintern. Så er det bare å fylle på etterhvert med det du trenger. Stormkjøkken Fiskestang Kniv Vaffelhjern tilbål Termos til suppe/kakao osv God ryggsekk Telt Soveposer
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2014 #3 Skrevet 29. juli 2014 Tenker du da lange toppturer eller en søndagstur med barna i skogen? Det du uansett trenger er: Gode sko som tåler litt gjørme og regn. Jeg har fjellsko og halvhøye goretexjoggesko. Bytter på alt etter vær og føre. Bukse og jakke som holder vann ute og varmen inne. Og som tåler litt herjing. Stormberg feks er billig og ofte salg. Ull/fleece til vintern. Så er det bare å fylle på etterhvert med det du trenger. Stormkjøkken Fiskestang Kniv Vaffelhjern tilbål Termos til suppe/kakao osv God ryggsekk Telt Soveposer Tenkte en grei blanding :-) Men hvor mye bør jeg legge i telt og sovepose? Anonymous poster hash: 251e2...d33
PrinsesseHengepupp Skrevet 29. juli 2014 #4 Skrevet 29. juli 2014 Begynn enkelt, men prioriter gode sko i første omgang (anbefaler feks crispi, de har gode allround sko). Man kan ha mange fine opplevelser uten sekken full av fancy stæsj, men man kommer ikke langt med vonde sko. Se at behovet, ikke kjøp fluefiskeutsyr eller vintertelt før du vet det blir brukt. Se feks om du får lånt litt utstyr slik at du får prøvd ut litt forskjellig før du investerer selv.
Himmel og hav Skrevet 29. juli 2014 #5 Skrevet 29. juli 2014 I grunnen trenger du svært lite utstyr. Start med å gå på tur på dagtid og i oppholdsvær - det går fint an å gjøre i helt vanlige klær og joggesko. Ta med matpakke og drikke i en sekk, og finn ut om du trives med dette. Kjedelig å sitte igjen med utstyr til mange 1000 om du oppdager at du egentlig ikke er noen Lars Monsen. Så kan du heller skaffe deg litt utstyr etterhvert som du finner ut hva slags turer du liker å dra på. Om du skal skaffe deg noe nå, så ville jeg kjøpt en grei sekk og et par sitteunderlag, og kanskje en termos. Du trenger ikke fjellstøvler og skalljakke for å gå på søndagstur i skogen.
MilleMarmelade Skrevet 29. juli 2014 #6 Skrevet 29. juli 2014 En kniv og litt enkelt førstehjelpsutstyr er uansett lurt å ha med, selv på søndagstur i skogen. (sett evt sammen en pakke selv m/ plaster, teip og et trekanttørkle)
MilleMarmelade Skrevet 29. juli 2014 #7 Skrevet 29. juli 2014 Og hvis/når du vil utvide horisonten litt: kart og kompass! Noen steder har o-klubben poster som henger ute hele sommerhalvåret; kjøp kart over postene og kombiner tur og kart-trening! :-)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2014 #8 Skrevet 29. juli 2014 Mitt beste tips er gode klær, gode sko, godt humør og medlemskap i den lokale turforeningen. Gjennom turforeningen kan du gjøre deg kjent med terrenget der dere bor, bli kjent med andre fjellvandrere og finne gode løyper å gå. Mange steder har også barnas turlag. Vi er ofte på turer med barnas turlag og det er veldig kjekt for ungene. Ellers så er en god sekk, sitteunderlag, kniv, bålgaffel, drikke og niste lurt å ha med. Resten kommer etter erfaring og behov. God tur! Anonymous poster hash: 02d43...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå