Gå til innhold

Dere som er i permisjon med babyer på ca 9 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva finner dere på om dagene?

Lille jenta vår er så rastløs. Jeg må leke og underholde hele tiden og til og med da er det ikke mange minuttene før hun blir lei. Så vi er mye ute og triller, men jammen meg ikke lange stunden det heller før det blir kjedelig.

Hun sover kun korte lurer på dagtid, maks 1 time, men normalen er 20-45 min.

Det resulterer i at hun blir veldig fort sliten og trøtt (og sur). Sover heldigvis godt på natten da.

Men jeg kjenner jeg er ganske sliten nå. Får aldri gjort noe husarbeid på dagtid siden hun ikke vil ligge eller sitte alene. Hun kryper ikke enda, men åler seg i ganske god fart. Likevel tåler hun ikke å bli forlatt i noen få minutter engang. Jeg må være med henne hele tiden.

Så nå er jeg ganske tom for idèer for hva vi kan finne på. Føler jo at ingenting "slår an" her i gården. Nesten konstant misfornøyd.

Hun liker ikke å huske ute, bare grøten. I sandkassen bare sutrer hun.

Kjøpte en slik Jumperoo til å ha i stua slik hun kunne sitte der noen få minutter mens jeg er på toalettet ( for til og med der må hun være med og underholdes), men hun gråter bare jeg prøver å sette henne oppi der.

Nå er jeg litt rådløs merker jeg.

Tips mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: e4bdc...728
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten rettelse: grøten= gråter

:fnise:

Skrevet

Sånn hoppesele er ikke bra for barnet. Belastningen på ryggen blir for stor, og det er lite stimulerende. Hun kan få ryggplager senere pga at musklene ikke er klare for belastningen.

Anonymous poster hash: 22105...401

Skrevet

Har du lekegrind? Det var redningen min.. Hun kunne sitte der i 2 timer og bare leke alene. Alle lekene var i grinda, så det var liksom "lekeplassen". (tok så klart leker ut da hun ikke var oppi da).

Anonymous poster hash: 1de0b...de7
Skrevet

Det var ikke det jeg trengte råd om. Det vet jeg veldig godt og derfor sitter hun bare få minutter til dagen.

Hi

Skrevet

Trilletur hvor hun får sitte og se? Det var redningen her, baby var misfornøyd med alt. Vi gikk timesvis hver dag :P

Anonymous poster hash: 7976a...41f

Skrevet

Var en slitsom periode rett og slett. Prøvde å være en del ute

Anonymous poster hash: ea6d0...a09
Skrevet

Har ei som berre vil vere i fanget omtrent. Gledar meg til mandag, då faren tek over permisjonen ;)

Skrevet

Kanskje på tide å kutte ned til en hvil til dagen? :) er normalt at de er rastløse i denne alderen, du må nesten bare innfinne deg i at dagen tilbringes på gulvet eller i sandkassen, og man har vel egentlig ikke permisjon for å vaske tøy? ;-) la tøyvasken være til kvelden og nyt tiden med jenta di, det er tid du aldri får tilbake.

Skrevet

Hehe...èn hvil til dagen hadde vel neppe fungert her. Da hadde hun stupt lenge før sengetid.

Og husarbeid MÅ tas innimellom- har 4 andre barn også fra 3 til 12 år, så er jaggu itte mye jeg får gjort på kveldstid.

Stjerna: Hvor gammel er jenta di?

HI

Skrevet

Hehe...èn hvil til dagen hadde vel neppe fungert her. Da hadde hun stupt lenge før sengetid.

Og husarbeid MÅ tas innimellom- har 4 andre barn også fra 3 til 12 år, så er jaggu itte mye jeg får gjort på kveldstid.

Stjerna: Hvor gammel er jenta di?

HI

8.5 mnd
Skrevet

Du er ikke alene!

Lekegrind, musikk og at hun får "være med" (har "stasjoner" med noen faste leker feks på kjøkkenet, på badet og der jeg henger opp tøy). Prøver å få unna litt når hun er mett og mest mulig uthvilt... Hun er snart 10mnd.

Skrevet

Tja, det er vel bare å se om det er noe som fenger lenge nok til å kunne ta seg en dusj eller gå på do, og om det ikke finnes, eller det ikke går der og da - så gå på do og la barnet gråte. Ingen barn som får varige men av å skrike noen minutter mens mor gjør sitt fornødne :-)

Litt vanskelig å høre på, og litt stress, men dette ordner seg etterhvert - hold ut!

Skrevet

Vi har en på ni mnd og det løsnet virkelig når hun lærte å krype. Før det var hun veldig lik jenta di, mye syt og ville være konstant oppå en av oss....Tror hun var veldig frustrert over manglende motoriske evner eller noe ;)

Hun sitter også litt i tripptrapp stol mens vi lager mat etc og får smake på ulike matvarer og det underholder henne endel. Ellers tar jeg henne med når jeg skal vaske klær og lar henne tulle rundt på badet under oppsyn :) Vi går også lange turer hver dag og har med bæresele så vi kan veksle på  trille og bære.

PS: vi har også hoppedisse som hun sitter i 1-2 ganger i uka max 5 min før hun er lei. Blir litt matt av babypolitiet over her. Alle VET jo at det ikke er superbra for rygg om ungene sitter der i lengre perioder av gangen, men noen minutter her og der tror jeg faktisk er stimulerende for babyen :)

Anonymous poster hash: 7e73c...cbd
Skrevet

Jeg har en gutt på 9 mnd. Har blitt mer krevende her også! Å rive ned klosser eller kaste ting på gulvet er det morsomste i verden akkurat nå, men jeg blir gal av å holde på sånn hele dagen. Vi leser en del bøker, helst sånne som har lyd eller noe morsomt man kan ta på. Også synger vi masse sanger (har du prøvd babysang?), de beste er de man har bevegelser med. Lille petter edderkopp, hode-skulder-kne-og-tå, ride ranke osv. Og når vi begge er lei av bøker og sang er klokka gjerne ikke blitt mer enn ti.. haha

Resten av dagen er vi ute, går tur, utforsker i gresset, møter andre barn (kan du ringe noen i barselgruppa, evnt oppsøke åpen barnehage eller andre plasser med barn?) Vi pleier å gå inn til klokka 4, da er det middag og tiden går fort før det er leggetid. 

Men ja, er helt umulig å få gjort noe særlig. Når mini krever mye oppmerksomhet og jeg _må_ gjøre noe, slenger jeg han i bæresela så han får være med selv om jeg har hendene fri. Fungerer greit. Men litt grining hver dag kommer jeg ikke unna.

Skrevet

Min er litt som din og derfor gleder jeg meg til lang tilvenning til barnehage :-) jeg får gjort husarbeid kun hvis hun ligger i en Sleepyhead, men snart er den for liten. Merker stor forskjell på henne om vi gjør noe, bare en tur i matbutikken kan være bra underholdning for henne. Dusje får jeg gjort hvis hun får ligge uten bleie på stellematte på gulvet og har fått noe nytt å fikle med f.eks min hårbørste. Har ikke så mange råd, men skjønner godt at du er litt lei :-)

Anonymous poster hash: 10eaa...6b4

Skrevet

Her er bæretøy(ergonomisk! Ikke BabyBjörn:-p) den store redningen! Og omtrent alt kan gjøres med babyen på magen, det åpner seg en helt ny verden! Og hun blir veldig underholdt - som får se alt det "rare" jeg driver med:)

Og det er bedre for ryggen enn å holde henne i armene hele tiden, da står jeg så skakt...

Og nabojentene synes det er gøy å komme inn å leke med henne - da lar jeg de få være i fred mens jeg gjør noe husarbeid eller noe.

Kanskje hun kan sitte å se litt på Disney junior av og til? Jeg vet at det stritter litt imot å gjøre det, men hun tar neppe skade av det nå og da?

Prøv å bytt ut lekene hennes? I dag gikk det opp for meg at de lekene hun har, de har hun jo hatt i flere måneder...:P Kanskje det er lurt å legge de vekk i en periode og ta de frem igjen senere. Og det trenger forresten ikke bare være LEKER, men alt mulig dill som man ikke skulle tro kunne være noe gøy:p et hårbånd, en DVD, stekespade, bare pass på for små deler... Og lange tynne ting som kan komme for langt inn i gapet og gi brekninger...

Men det virker som barnet ditt har en sterk personlighet, og den er det jo ikke bare å forandre på;) du må nesten bare gjøre det beste ut av det...

Anonymous poster hash: 8d8b3...443

Skrevet

Når jeg sier DVD så mener jeg coveret altså;)

Anonymous poster hash: 8d8b3...443

Skrevet

Sånn var min også helt til jeg fant ut at refluksen skyldes melkeallergi. Etter to dager uten kumelk kunne hun leke litt alene uten gråting eller sutring. Hun er fortsatt mammadalt altså, men det tror jeg er noe med alderen og separasjonsangst. Kan det være noe som plager din?

Skrevet

Hun har ikke melkeallergi nei.

Den prøveperioden uten melk har vi vært gjennom for lenge siden, uten noen forandringer.

Uten melkeproteiner i flere måneder uten bedring. Men i den tiden var det skriketokter uten like (kolikk) og det ga seg rundt 3 mnd alder.

Nå er hun bare sutrete, krever mye oppmerksomhet og underholdning. Disney Junior er en idè jeg også fikk idag. Derfor satte jeg henne sammen med ene broren foran tven i ettermiddag, men hun kikka alle andre plasser enn på tven, så det var lite fengende, dessverre.

Håper det løsner når hun får til krabbingen :)

HI

Skrevet

Sånn er gutten min på 9 mnd. også.

Han skal være oppå oss hele tiden. Vi kan ikke gå på do uten at sutringa starter. Så vi tar han med oss på badet når vi ordner oss. Og han får bli med på do :P

Så fort vi kommer ut blandt folk er han blid. Han elsker å trille  vogn. Men kan liksom ikke gjøre det hele dagen :)

Vi har desverre ingen gressplen i nærheten heller, som han kan krabbe på. 

Han er ikke like sutrete lenger etter han begynte å komme seg litt bortover på egenhånd. ( Han krabber ikke enda, men kryper).

Han skal helst ikke sitte rolig i fanget heller. Han vil helst at vi skal gå  rundt i huset å bære på han, men det blir litt slitsomt i lengden ;)

Prøver å leke litt på gulvet sammen med han, men han blir veldig fort rastløs.

Han liker å sitte på gulvet å se på lekene sine, men han sitter desverre ikke helt selv ennå.

Jeg ser frem til han begynner å gå, ting blir nok mye lettere da :)

Anonymous poster hash: 25761...bb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...