Gå til innhold

Trenger svar fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ring politistasjonen og ble satt over til noen som jobber med "sånne" saker.

Fikk ikke svar med la igjen eb beskjed.

Tanta mi har bodd i utlandet en stund (hele familien er norske) men passet til hennes to døtre er gått ut på dato. På ambassaden til det landet de reiste til fikk de beskjed om å reise til Jordan og må vente 3 til 4 mnd på nye pass.

Kan dette stemme?

Anonymous poster hash: 52962...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok noe du må ta med ambassaden og myndighetene, ikke spørre om her inne. 

Såvidt jeg har hørt finnes det noe som heter "nødpass", altså et midlertidig pass som kan utstedes av ambassadene for å komme seg hjem dersom du blir frastjålet pass el., men jeg vet ikke under hvilke omstendigheter det skrives ut, eller hvordan prosessen fungerer. 

Ring tilbake til politiet og si at du ikke fikk snakket med personen de skulle sette deg over til, og om de evt kan sette deg over til noen andre. Alternativt henvise deg videre. 

Anonymous poster hash: 49d8b...2b1
Skrevet

Det er vel ikke politiet som blir rette instans her, snarere den norske ambassaden i det landet de befinner seg i. Det er ingen vits i å kontakte ambassaden til det landet de befinner seg i, de er ikke de som ordner med norske pass. Jeg regner jo selvsagt med at de skal ha norske pass når jeg sier dette.

Anonymous poster hash: af3fc...b3f
Skrevet

Det er vel ikke politiet som blir rette instans her, snarere den norske ambassaden i det landet de befinner seg i. Det er ingen vits i å kontakte ambassaden til det landet de befinner seg i, de er ikke de som ordner med norske pass. Jeg regner jo selvsagt med at de skal ha norske pass når jeg sier dette.

Det har de. Hvem er det som må kontaktes?

Skrevet

For nordmenn i utlandet er det ikke politiet, nei, det er som jeg sa: den norske ambassaden.

Skrevet

For nordmenn i utlandet er det ikke politiet, nei, det er som jeg sa: den norske ambassaden.

De har kontaktet den norske ambassaden, der fikk de beskjed om at de ikke kunne fornye pass eller gi dem nødpass. De måtte fra til Jordan og vente i 3-4 mnd for å få nye pass. Barna starter på skole snart og de har rett og slett ikke tid

Skrevet

Ok. Jeg vet ikke hva kriteriene for nødpass er, men det er kanskje lurt å høre med ambassaden i Jordan hvordan de stiller seg til dette? Har de blitt hindret utreise? Jeg oppdaget i fjor at passet til den ene ungen vår var gått ut på dato da vi stod og sjekket inn, men det gikk greit likevel. ID-informasjonen er jo den samme selv om passet i teorien utgikk et par uker tidligere. Det var riktignok på reise innen Norden, det er vel strengere når man reiser fra Midtøsten. Fra det ene til det andre; hvordan har de klart å få utstedt visum (jeg regner med de måtte ha det?) når passet går ut før returen? Beklager, kan ikke hjelpe deg noe mer, men jeg ville tatt direkte kontakt med ambassaden i Jordan.

Skrevet

Alle vet jo at man må ha gyldig pass ved opphold i utlandet. Dette er en situasjon de selv har satt seg i.De må forholde seg til beskjeden fra ambassaden i landet de er i.

Anonymous poster hash: 5efe1...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...